40% dintre școlile din România sunt amplasate în zone cu risc seismic ridicat. Iar multe au și probleme de structură!

by Ballet Magazine
Spread the love

„Peste 40% dintre clădirile în care funcționează școli sunt amplasate în zone cu risc seismic ridicat”, a afirmat Președintele Klaus Iohannis marți, la finalul unei întâlniri pe tema siguranței publice în școli, care a avut loc la Cotroceni. Președintele a catalogat acest fapt drept un „adevăr trist”.

Un adevăr și mai trist este însă faptul că o altă bună parte a școlilor prezintă și probleme reale la nivel de structură. Potrivit Digi24 există cel puțin 170 de școli, grădinițe, licee și facultăți care funcționează în clădiri cu risc seismic, conform datelor publicate de Inspectoratul pentru Situații de Urgență București, pentru anul 2018.

Citește și 

Școlile construite înainte de 1978, încadrate în clasa de risc seismic până în 2024

Lista grădinițelor, școlilor și facultăților cu risc seismic din București

Un caz aparte este chiar cel al Liceului de Coregrafie Floria Capsali! Instituție de învățământ care nu doar că este poziționat într-o zonă cu risc seismic ridicat, dar prezintă și semne ale unei situații precare din punct de vedere al structurii.

O lege promulgată de președintele Klaus Iohannis prevede că toate școlile construite înainte de 1978 vor fi supuse unor expertize și încadrate în clasa de risc seismic până în 2024. Cei are au în administrare unitățile de învățământ riscă să fie amendați dacă nu vor fi de acord cu expertizarea și consolidarea clădirilor. Primarii vor face așadar un inventar al școlilor construite înainte de 1978, iar expertizarea trebuie finalizată până în anul 2024.

Tot edilii locali vor putea solicita apoi de la bugetul de stat fondurile necesare pentru consolidarea  unităților de învățământ. Primarii riscă amenzi cuprinse între 1000 și 10.000 de lei dacă refuză expertizarea și consolidarea grădinițelor, a școlilor și a liceelor pe care le au în administrare.

Legea promulgată de șeful statului prevede că școlile expertizate dupa data de 1 ianuarie 2010 nu vor mai avea nevoie de o nouă expertiză privind rezistența la cutremur.

 

Primăriile vor trebui să inventarieze școlile și liceele cu probleme

În cadrul declarațiilor făcute în urma întâlnirii de marți, Președintele a adăugat că „este foarte important ca prin alocările viitoare, alocările bugetare, atât din fonduri naționale, cât și fonduri europene, zona de infrastructură educațională să fie transformată într-o reală prioritate pentru noi toți.”

Declarația de presă a fost făcută la finalul unei întâlniri pe tema siguranței publice în școli, la Palatul Cotroceni, la care au participat premierul Florin Cîțu, viceprim-ministrul Dan Barna, viceprim-ministrul Hunor Kelemen, ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Attila Cseke, ministrul Sănătății, Vlad Voiculescu, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență Raed Arafat, secretar de stat în Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Corina Atanasiu, inspector general – Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, Gen. mr. Dan Paul Iamandi, și Directorul Centrului Național de Supraveghere și Control al Bolilor Transmisibile din cadrul Institutului Național de Sănătate Publică, dr. Adriana Pistol.

Ce a mai declarat șeful statului cu privire la situația școlilor și liceelor cu risc seismic, citește aici 

„Am agreat, de exemplu, că este foarte important ca prin alocările viitoare, alocările bugetare, atât din fonduri naționale, cât și fonduri europene, zona de infrastructură educațională să fie transformată într-o reală prioritate pentru noi toți.

În Planul Național de Redresare și Reziliență, despre care am discutat în repetate rânduri, vor fi prevăzute fondurile necesare pentru demararea unor investiții majore în unitățile de învățământ de stat, pentru asigurarea acestor standarde de siguranță, igienă și calitate.

Este absolută nevoie de revizuirea reglementărilor privind construirea, dar și amenajarea și modernizarea unităților de învățământ. Aceste lucruri trebuie actualizate urgent! Ne-am uitat pe lista de normative, majoritatea sunt mai vechi de zece ani. Este clar că lucrurile s-au mișcat, trebuie să învățăm din ce s-a petrecut în ultimii ani.

Totodată, știm că lucrurile sunt de multe ori foarte complicate, prea birocratizate. De aceea, ne-am propus să simplificăm, să debirocratizăm și să eficientizăm întregul proces.”


Spread the love

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate