Ce culoare are baletul?

Baletul devine în secolul XXI tot mai mult un curcubeu rasial, în care întâlnim nu doar dansatori negri, mulatri şi de o sumedenie de combinaţii cafenii, ci şi din „rasa galbenă”.

by Vivia Sandulescu
Spread the love

Răspândiţi în teatre din toate colţurile lumii, cei din urmă au fost mult mai uşor acceptaţi de către companii şi public, contrastul cromatic nefiind la fel de frapant ca în cazul celor dintâi. În plus, balerinii asiatici nu aduceau cu ei o conotaţie socială, de urmaşi ai unor foşti sclavi, iar ochii lor migdalaţi s-au integrat mai uşor în baletele tradiţionale.

În Orientul Îndepărtat sunt trei zone majore din care provin balerini de top, fie că aceştia au studiat în ţara lor sau şi-au completat formarea în Rusia sau în Occident: China, Japonia şi Coreea de Sud.

Se poate afirma că apetitul pentru dansul clasic a fost deschis iniţial de turneele marilor companii ruseşti în China, după cel de-al doilea război mondial, urmate de contribuţia unor maeştri de balet şi coregrafi ruşi la înfiinţarea de şcoli de balet la nivel local.

Detasamentul rosu de femei

Deşi reprezentanţii celor trei ţări îşi adjudecă o multitudine de premii în marile concursuri de balet internaţionale, situaţia învăţământului naţional diferă de la una la alta, la fel şi cea a opţiunilor profesionale ale tinerilor absolvenţi.

Să începem cu China, unde prima şcoală de balet a fost înfiinţată în 1954, evident cu sprijinul unor profesori ruşi, devenind ceea ce este azi reputata Academie de Dans din Beijing. Shanghai City Ballet, fondată mai recent, urmează însă programa Royal Academy of Dance.

Balerini chinezi proeminenţi de ieri şi de azi

După distribuţia lor geografică curentă, balerinii chinezi par să aibă o predilecţie pentru ţările capitaliste dezvoltate sau cele în care există deja mari comunităţi de conaţionali: Canada, SUA, Australia şi nu în ultimul rând Olanda sau Germania. În teatrele noastre nu am cunoştinţă să fi existat vreun angajat sau colaborator chinez…

Li Cunxin (n.1961) este directorul artistic al Queensland Ballet din Brisbane, Australia, din 2012.

Provenind dintr-o familie săracă şi numeroasă, a fost selectat la 11 ani de către soţia liderului comunist Mao Zedong pentru a studia la Beijing Dance Academy. A primit o bursă pentru cursuri de vară la Houston Ballet, după care a rămas în SUA.

Li Cunxin

A dansat cu Houston Ballet 16 ani, în decursul cărora a obţinut şi câteva medalii în competiţii internaţionale.

În 1995 a devenit prim-solist al Australian Ballet din Melbourne. Timp de doi ani a lucrat în paralel ca broker pentru o societate de asigurări. S-a retras de pe scenă în 1999, dedicându-se o vreme activităţii bursiere.

https://www.youtube.com/watch?v=VzJ0n_8snH0

În 2003 a publicat cartea autobiografică Mao’s Last Dancer, adaptată pentru cinema în 2009.

 

Feng Ying (n. 1961) este actualul manager şi director artistic al National Ballet of China.

Feng Ying

A absolvit Beijing Dance Academy şi s-a alăturat National Ballet of China în 1980. În 1982 a fost trimisă să-şi aprofundeze studiile la Opera din Paris cu maeştri precum Maurice Béjart, Rosella Hightower ş.a.

Ca prim-solistă a dansat întregul repertoriul al NBC, care includea balete clasice, dar şi Detaşamentul roşu de femei.

Din 1997 a început o carieră de pedagog, maestru de balet şi coregraf. A montat pentru NBC balete clasice şi neoclasice (Bournonville, Cranko, Stevenson). Din 2010 organizează anual NBC Ballet Workshops.

 

Yuan Yuan Tan (n. 1977) este prim-solistă a San Francisco Ballet.

A urmat Shanghai Dance School de la 11 ani iar mai târziu John Cranko School, la Stuttgart. Tatăl dorea ca fiica să devină medic, aşa că soarta ei s-a decis dând cu banul, la propriu.

A obţinut numeroase premii internaţionale, printre care Medalia de aur la Concursurile Internaţionale de la Paris (1992) şi Tokio (1993).

Yuan Yuan Tan si Damian Smith

La 18 ani a fost angajată direct ca solistă la San Francisco Ballet, iar la 20 a devenit cea mai tânără prim-solistă din istoria companiei. A interpretat toate rolurile principale din repertoriul clasic şi neoclasic al teatrului, în coregrafii semnate de Balanchine, Ashton, Duato, Robbins şi a evoluat în creaţii contemporane.

https://www.youtube.com/watch?v=_9Cvre_0Lm4

După 25 de ani de scenă, cariera sa interpretativă de prim-rang este considerată a fi de o durată inegalată în SUA.

 

Xiao Nan Yu (n. 1978) a fost prim-solistă a National Ballet of Canada.

A crescut şi a studiat la Shen Yang School of Dance şi la Academia de Dans din Beijing, apoi la National Ballet School din Toronto.

Xiao Nan Yu

După absolvire, în 1996 s-a alăturat companiei National Ballet of Canada, unde a urcat treptele ierarhiei până la cea de prim-solistă, începând din 2001.

https://www.youtube.com/watch?v=wQQfK6TahPg

S-a retras în 2019, după 22 de ani de carieră.

 

Qian Liu (n. 1991) este prim-solistă a Dutch National Ballet din Amsterdam.

A urmat cursurile Liaoning Ballet Dance School din Shenyang.

A obţinut Premiul I la concursuri internaţionale de balet din China, Japonia şi Coreea de Sud (2006, 2008, 2009). Revista Dance Europe a nominalizat-o la Premiul Criticii în 2019 pentru Cea mai bună interpretare feminină şi în 2020 în topul primilor 10 balerini din lume la categoria Balerinul/balerina anului.

Qian Liu

A debutat cu Dutch National Ballet din Amsterdam în 2012. În anul următor a promovat ca demi-solistă, apoi ca solistă, iar din 2016 este prim-solistă. Dansează cu precădere roluri principale din baletele clasice (Spărgătorul de nuci, Don Quijote, Coppelia, Frumoasa din pădurea adormită, Lacul lebedelor).


Spread the love

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate