Ce culoare are baletul?

Baletul devine în secolul XXI tot mai mult un curcubeu rasial, în care întâlnim nu doar dansatori negri, mulatri şi de o sumedenie de combinaţii cafenii, ci şi din „rasa galbenă”.

by Vivia Sandulescu
Share the NEWS & spread the JOY!

În Coreea de Sud baletul nu mai e demult o artă occidentală de lux. Baletul se răspândeşte exponenţial, devenind o prezenţă artistică zilnică. Având opţiunea de a urma una dintre şcolile şi institutele superioare din ţară, tinerii dansatori pendulează adesea între şcolile de prestigiu din străinătate şi cele de-acasă, ca şi între teatrele majore din lume şi cele cinci companii profesioniste din peninsulă.

Julia Moon (n.1963) este managerul general al Universal Ballet din Seul din 1995.

Născută la Washington D.C., s-a format ca balerină în Coreea de Sud, de la vârsta de 10 ani. A studiat apoi la Royal Ballet School la Londra şi la Princess Grace Ballet Academy din Monaco. După absolvire a dansat cu Ohio Ballet şi Washington Ballet.

Corina Dumitrescu in Don Quijote la Seul

Provenind dintr-o familie importantă în Biserica Unificării, s-a căsătorit „în spirit” cu logodnicul său după dispariţia prematură a acestuia într-un accident de maşină iar viitorul ei socru a înfiinţat compania Universal Ballet pentru ea în 1984.

Prim-solistă a acesteia până în 2002, a debutat pe scena Teatrului Kirov din Leningrad în 1989, ceea ce a marcat începutul unei îndelungate colaborări cu maeştri de balet şi coregrafi ruşi. Deşi Biserica Unificării nu are o legătură directă cu compania, continuă să o finanţeze.

Kimin Kim (n. 1992) este prim-solist al Teatrului Mariinsky din Sankt Petersburg din 2015.

Născut la Seul, a absolvit Korean National University of Arts din capitală. După o scurtă perioadă de stagiatură la Mariinsky a debutat în roluri importante; a devenit solist în 2012, apoi prim-solist.

Kimin Kim

A obţinut premii la Concursurile internaţionale de balet de la Roma (2008), Moscova (2009), Seul (2009), Jackson (2010), Varna (2010), YAGP New York (2012), Perm (2012), distincţii oferite de revistele de specialitate, cât şi premiul Benois de la Danse (2016).

Dansează toate lucrările clasice din repertoriul companiei, dar şi neoclasice şi moderne, de la Petipa la Twyla Tharp şi de la Leonid Jakobson la Alexei Ratmansky. Are o activitate internaţională susţinută, fiind invitat frecvent să participle la festivaluri şi gale din Europa, Asia şi America.

Ji-young Kim (n.1978) a fost prim-solistă a Korean National Ballet din Seul.

Născută la Seul, a început să studieze dansul clasic la 13 ani, dar progresând rapid, a foast acceptată la Academia de Balet „A.Vaganova” din Sankt Petersburg după doar un an.

Ji-young Kim

După absolvire, în 1996 a revenit la Seul şi s-a alăturat companiei Korean National Ballet, fiind cea mai tânără prim-solistă.

Se poate mândri cu premii la Concursurile internaţionale de balet de la Jackson, Mississippi (1998), Paris (1998), Kazan (2001, Tatarstan, Rusia) şi câteva înalte distincţii, printre care Ordinul Cultural şi Prima Ballerina Award al Asociaţiei Baletului din Coreea.

În 2002 s-a alăturat Dutch National Ballet, unde a promovat ca prim-solistă în 2007. În 2009 a revenit la Korean National Ballet, rămânând totodată guest principal dancer al companiei olandeze.

A colaborat consistent cu Opera din Roma, Teatrul Bolşoi şi alte teatre mari din Italia. S-a retras în 2019.

Hee Seo (n.1986) este cea dintâi prim-solistă coreeană a American Ballet Theatre.

Hee Seo

S-a născut la Seul, a descoperit baletul la 12 ani, apoi a studiat la şcoli prestigioase din lume ca urmare a obţinerii unor burse la Prix de Lausanne şi a Marelui premiu la YAGP, ambele în 2003. După un stagiu la ABT Studio Company s-a alăturat companiei-mamă în 2005, devenind solistă în 2010 şi prim-solistă în 2012. Dansează în numeroase lucrări clasice şi contemporane.

Ahn Joo-won (n. 1993) este de puţină vreme prim-solist al American Ballet Theatre, numit la doar un an după ce fusese promovat solist, în 2019.

Format la Korean National University of Arts din Seul, s-a alăturat ABT în 2014, după obţinerea Medaliei de aur la YAGP în 2013.

 

De la Seul la Bucureşti şi înapoi

Deşi cu o prezenţă mai sporadică pe scenele din România, balerinii sud-coreeni nu au lipsit cu totul.

Kim She Yun, membră a Dutch National Ballet a făcut parte din distribuţia premierei spectacolului Paquita la Teatrul de Balet Sibiu în 2011; Lee Won Kook, cu o carte de vizită bogată, cuprinzând printre altele invitaţii la Teatrul Mariinsky şi la Opera Naţională din Bucureşti, a montat la Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” din Constanţa dipticul Carmen şi Noaptea Valpurgiei, în 2013.

Bogdan Plopeanu si Florin Brandusa

După o carieră consistentă de prim-solist al Operelor din Cluj, Bucureşti şi Timişoara, Florin Brânduşă – unul dintre membrii fondatori ai Anasamblului de Balet Contemporan şi Clasic Fantasio din Constanţa – a fost ani buni, după 1994, maestru de balet la National Ballet of Korea şi Universal Ballet din Seul, cât şi profesor la National Korean University of Art.

Mai tânărul său confrate Bogdan Plopeanu, la rândul lui solist al Teatrului de Balet din Sibiu şi al ONB, este actualmente prim-solist al Gwangju City Ballet şi profesor de balet.

Nu pot să nu mă întreb câţi balerini valoroşi ar fi dat Coreea de Nord, dacă dansul clasic – în sensul occidental al cuvântului – nu ar fi fost total ignorat, ca fiind decadent…


Share the NEWS & spread the JOY!

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate