Fotografia de balet – între artă și indecis. Sfaturi pentru o fotografie reușită

by Paul Schneider
Share the NEWS & spread the JOY!

Natascha Mair – Viena, Foto: Paul Daniel Schneider

Poza și fotografia. Sinonime în teorie, în practică însă s-a împământenit (cel puțin în rândul fotografilor) o diferență enormă. Pentru că nimeni nu a auzit niciodată de un vernisaj de poze, ci doar de fotografie. Ca atare, poza a devenit acel cadru fotografic care transmite o informație (văzui, făcui, etc.), iar fotografia este cea care transmite o emoție, o trăire, un moment pe care cu adevărat îl dorim memorat pentru încărcătura sa emoțională.

De-a lungul istoriei au existat mereu pictori care au încercat să imortalizeze balerinele pe pânzele lor, Edgar Degas fiind pictorul care a reușit cel mai bine acest lucru. De la Degas la începutul secolului XX, la R. Young în secolul XXI, baletul a fost mereu un subiect greu de imortalizat, pentru emoția și grația sa, pentru finețe, eleganță, rafinament. Pentru că baletul este emoție, este bucurie și, așa cum o știm deja, este trupul muzicii¹. Iar trupurile dansatorilor sunt cu adevărat o muzică pentru retină, dacă sunt surprinse cu măiestrie în mișcări fluide, în interpetări frumoase.

Cum a început pasiunea pentru fotografia de balet

Ilinca Nistor – Cluj Napoca, Foto: Paul Daniel Schneider

Fotografia mea a fost încă de la începuturile ei o cătaure a identității mele fotografice. Pentru ca mai apoi, să devină stilul meu de viață. De ce? Mi-am dorit mereu ca fotografia mea sa nu fie doar o reprezentare grafică a unor mișcări sau a unor poziții cu o optică deosebită, ci o oglindire a frumuseții, a emoției dansului. Fotografia are un rol, în opinia mea, mai înălțător decât acela de aspirator de likes pe Facebook și de inimioare pe Instagram. Și anume, acela de a imortaliza clipa, așa cum oglinda însăși nu o poate face. Oglinda arată clipa, după care zboară! Fotografia este inghețarea în timp a clipei! Pentru evaluare, pentru autocritică, pentru evoluție! Pentru că, îmi place să cred că, prezentată așa cum trebuie, o fotografie devine un profesor, un mentor, un critic.
Eu mi-am împărțit mereu fotografia în două, după scopuri:
Primul – în ședințele foto cu dansatori profesioniști, a fost acela de a învăța suficient de mult încât să pot ajuta ulterior grupa mică. Și evident, de-a construi eu experiență. Mi-aduc aminte prima ședință foto cu un profesionist de la Opera de Stat din München … 22 de minute, 702 cadre. E fun să lucrez cu oameni de la care pot învăța! Și e minunat faptul că dansatorii tineri sunt foarte deschiși la a-și arăta emoția în fața camerei foto, nu au inhibiții și nu se lasă intidimidați de scenarii urbane. Iar eu pun multe întrebări în timpul lucrului, comunicăm foarte mult, astfel încât să ne relaxăm rapid! Restul curge de la sine, natural!
Al doilea scop –în fotografia cu piticii, respectiv aspiring ballerinas, a fost acela de a le da un kick de self-confidence! Da, majoritatea au probleme cu încrederea în sine. Nu am avut niciodata un shooting cu o aspirantă la titlul de balerină în care aceastasă nu zică“ah, dar nu pot asta!” pentru ca mai apoi să execute nu doar bine, ci impecabil mișcarea despre care tocmai spusese că nu o poate face! Camera foto motivează, deși în primă fază intimidează. Și e înălțător să văd schimbarea din grupa mică la vederea fotografiilor! Se creează premisele perfecte pentru o evoluție sănătoasă, care evoluție devine în scurt timp vizibilă! Deci, nu rămân doar fotografii frumoase (care aduc sute de likes) ci și o atitudine nouă, pozitivă!

Ce e bine de știut pentru o balerină înainte de un shooting?

Scopul fotografiilor

Ilinca Nistor – Cluj Napoca, Foto: Paul Daniel Schneider

Trebuie bine definit, pentrucă de-aici vine alegerea ținutelor, a coafurii, a machiajului, a locului desfășurării acțiunii.
Portofoliul personal, amuzament, social media, sunt doar o parte din scopurile pentru care balerinele pozează. Trecând peste shootingurile business, de reclamă, în care acestea sunt definite de client. Ca părere personală însă, bazată pe ani de experiență, fotografiile pentru social media sunt cele mai populare și pot deveni foarte vizibile, fapt pentru care e bine să vă gândiți de două sau de nouă ori înainte de-a publica un cadru, pentru că odată publicat, acesta va rămâne acolo, outside, pentru totdeauna. Și e la latitudinea voastră cefotografii cu voi vreți să găsiți on line peste ani.

Alegerea fotografului

Asta e, probabil, cel mai greu. Pentru că sunt puțini fotografii care știu din ce unghi se vede cel mai bine un grand jeté, și sunt și mai puțini fotografii care știu diferența dintre ecarté și échappé. E bine însă ca la alegerea fotografului să aveți în vedere portofoliul acestuia, să citiți câteva referințe publice despre el. De asemenea, alături de fotograf, e bine să aveți pe cineva alături cu cunoștințe de balet, pentru că vă poate ajuta mult in tehnica, acolo unde fotograful nu vă va putea corecta.
Tot fotograful este cel care la final va aduce fotografiei atingerea de artă, prin prelucrarea sa. Pentru că prelucrarea finală a fotografiei este, de fapt, cireașa de pe tort! Pentru asta trebuie discutat înainte cu acesta, văzut exemple, stabilit împreună care este prelucrarea dorită.

Alegerea locului

Așa cum am scris mai sus, locul fotografierii este dat scopul fotografiilor. Amuzament, portofoliu, social media, etc. Locul de fotografiere îl alegeți împreună cu fotograful, pentru că el este cel care trebuie să cunoască condițiile de luminozitate de la locul faptei și să le folosească util. Ca recomandare personală însă, încercați pe cât posibil să alegeți locuri în care să nu vă puneți integritatea fizică sub semnul întrebării. Căutați locuri în care să vă puteți desfășura în siguranță! Prima regulă în toate: safety first.
Eu am fotografiat în zăpadă, în hale industriale părăsite, în ruine, în plin centru citadin. Dar nu aș ezita să fotografiez pe un ponton, în deșert sau pe acoperișul unui zgârie-nori. Dar, cu siguranță nu aș fotografia pe gheață, pe o cale ferată în uz sau în orice alt mediu nesigur.
În fotografie, una din reguli spune că nu e bine să ai conflict de “frumusețe” în cadru, deci la alegerea locului, luați în calcul bine faptul că vreți ca voi să fiți subiectul imaginii, nu pictura sau sculptura de alături. DAR, pentru că mereu e un “dar” … nu uitați faptul că frumusețea este întotdeauna un raport al subiectului cu mediul înconjurător! Ca atare, și fotografia de balet are frumusețea mult accentuată dacă subiectul este raportat frumos la mediu.
Pentru fotografia în studio nu am recomandări, nu este mediul meu, nu am experiență acolo deci nu voi emite opinii elaborate. Studioul e însă de departe cel mai recomandat pentru fotografiile pentru audiții, în care juriul are nevoie să vadă tehnică, nu artă.

Alegerea ținutelor pentru un shooting

Natascha Mair – Viena, Foto: Paul Daniel Schneider

Este cea mai ușoară parte a întregului, pentru că se leagă foarte subiectiv de preferințele personale. Daca vreți tutu, tutu să fie! Dacă vreți doar leotardul simplu, așa să fie. Ce ar fi bine să nu uitați, este raportul descries mai sus, la mediu. În pădure, de pildă, nu aș alege tutu. Tutul este rotund, se potrivește cu o arhitectura pătratică, cu unghiuri drepte, cu geometrie. Un leotard simplu însă permite o flexibilitate mai mare, se poate purta și în pădure, și în studio cu aceeași lejeritate. Leotardul simplu însă vine cu responsabilitatea unei tehnici perfecte! Pentru că, fiind deschis, lasă liber fiecare mușchi, fiecare mișcare devine“publică”, acolo unde o rochie lungă ar putea ascunde o mică imperfecțiune.
Tot la capitolul ținută, e bine ca aceasta să rămână una decentă! Lenjeria intimă, echipamentul de schi sau roba de călugăr sunt nu doar complet nepotrivite ci de-a dreptul deplasate. Baletul e bine să rămână balet, chiar dacă uneori vrem să ieșim din tipare!

Machiajul & părul pentru fotografiile de balet

Subiectiv, în funcție de ținute, de locul acțiunii. Dacă faceți fotografii de balet clasic, e frumos cocul deja consacrat, deși nici pletele în vânt nu sunt (foarte) nepotrivite. Pentru fotografii cu tentă mai modernă, făcute în locuri mai puțin “ortodoxe”, precum ruinele halelor industriale, e frumos un machiaj care sa evidențieze bine chipul, însă nu strident. Nu uitați că în fotografiile, culorile se schimbă. Un ten ușor închis devine aproape negru în fotografie, iar un machiaj simplu, devine aproape hardcore pus în lumina nepotrivită. Discutați asta cu un make-up artist care are experiența fotografiei, vă va sfătui cel mai bine.

Atitudinea pentru o fotografie reușită

Probabil cel mai important lucru, precum în balet, așa și-n fotografie. Atitudinea e cea care face diferența dintre amator și profesionist, dintre elegant si fake, dintre artă și kitsch. O atitudine dezinvoltă, relaxată, naturală, va ieși infinit mai bine în fotografie decât una încordată, tensionată. Teama de obiectiv nu este o scuză pentru a sta încordat. Și, eterna întrebare de care m-am lovit mereu … “cum să stau?” . Ar fi bine să nu stai deloc! Să fiti în permanentă mișcare! Dansează sau exersează pozițiile pe care le vrei fotografiate, până-ți ies așa cum îți dorești. Înainte de asta, din punctul meu de vedere e esențială o încălzire prealabilă bună, de 30-45 de minute, astfel încât să nu ai surprize la dificultatea unor sărituri. Mai bine te încălzești bine înainte și ești în cea mai bună formă la shooting, decât să-l întrerupi mereu sau, mai grav, să te rănești.
Și o ultima remarcă, nu fă nimic din ceea ce te scoate din sfera de comfort. Nici o săritură periculoasă, nici un stretch forțat, nimic. Atâta timp cât ești în elementul tău de comfort, ai cele mai bune șanse să dai bine in cadru. Pe când încercările de-a evada din zona de comfort se pot solda cu răniri, plus stări accentuate de disconfort!
Foarte important: fotografia în care apăreți voi este, într-o măsură deloc mică, o carte de vizită pentru voi! Alegeți-vă bine, responsabil, fotograful și cadrele de publicat! Odată publicată o fotografie, devine tot mai greu s-o aduci înapoi. Și o optică frumoasă fără tehnică, nu are valoare, din contră, devine o armă împotriva voastră! Fiți deci selective, pentru că e vorba de imaginea voastră! Fotografia poate fi artă doar în măsura în care tehnica dansatorului este!


Share the NEWS & spread the JOY!

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate