Am vizitat de curând AREAL, un proiect inaugurat astă-primăvară de către un colectiv de artişti independenţi şi mi-a plăcut foarte mult. Cu două studiouri de dans luminoase şi zone deschise de tip lounge şi de birou, poziţionat în spatele Ateneului (pe strada Anastasie Simu nr.2), cu o arhitectură interioară neregulată, tipică perioadei interbelice, dar respirând un aer de nou şi liber, cât şi cu o renovare modernă în linii simple şi funcţionale, este un loc cald şi îmbietor.
De ce AREAL? Definiţia termenului în DEX se referă la „aria specifică de răspândire a unei specii, a unei clase etc. de plante sau de animale”. În cazul de faţă este vorba despre arealul dansului contemporan, o (infra)structură care-şi propune să fie un teren comun de dezvoltare pentru iubitorii acestei ramuri artistice – coregrafi, interpreţi şi învăţăcei deopotrivă.
Când dansul înoată împotriva curentului
Lansat cu sprijinul (co-finanţarea) AFCN şi în pofida restricţiilor sanitare din ultima vreme – pe care le respectă cu stricteţe –, programul său cultural a pornit la drum cu curaj, înscriindu-şi deja câteva realizări în calendar, printre care ateliere şi cursuri de dans pentru artiști și amatori, precum și o serie de laboratoare interdisciplinare și rezidențe artistice, desfăşurate în lunile martie-aprilie.
După cum afirmă „AREAL-ii” înşişi în comunicatul de presă lansat cu ocazia inaugurării, valorile lor sunt: „cercetare artistică, procese creative în studio, mobilitate, interdisciplinaritate, introspecție, educație alternativă, conștientizare, stare de bine, timp pentru reflecție, zonă de întâlnire și dialog între coregrafi, profesori și publicul larg.”
Continuând iniţiativa Fundaţiei „Gabriela Tudor”, a Asociaţiei Pentru Teatru şi Carte PETEC, a Asociaţiei Delazero, a Indie Box şi a coregrafei Andreea Belu, coordonarea actuală a activităţii a fost asumată de un board colectiv format din coregrafii Alexandra Bălășoiu, Cristina Lilienfeld, Cosmin Manolescu și Valentina De Piante.
Co-fondator şi gazdă entuziastă, Cosmin Manolescu afirmă: „Suntem artiști cu viziuni, limbaje și interese artistice diferite – de la improvizație, relație corp-sunet, practici somatice sau din zona artei participative, preocupați însă cu toții de corp și de modul în care putem aduce dansul contemporan mai aproape de viața oamenilor. Credem că artiștii și arta dansului au capacitatea de a declanșa noi procese cognitive, emoționale și motrice, cu un rol important în transformarea oamenilor și a societății, în special în acest context pandemic extrem de dificil. Deschiderea acestui spațiu coregrafic independent vine organic, din simpla nevoie de a asigura o continuitate a lucrului și de a avea un spațiu dedicat și adecvat în care să ne dezvoltăm proiectele noastre artistice și să lucrăm pentru consolidarea publicului de dans.”
Să spicuim din declaraţiile celor patru coregrafi, din cadrul unor interviuri:
„Dansul poate schimba calitatea vieţii”
„Nevoia de a dansa, de a crea, de a ne practica meseria a devenit mai puternică decât frica asumării riscului de a deschide şi de a opri apoi activitatea. […] Viziunea noastră comună asupra dansului se aliniază cu ideea că acesta nu ar trebui să fie ceva elitist, rezervat doar celor puţini aleşi.[…] Credem că dansul poate fi terapie pentru orice categorie de oameni şi ne dorim să pătrundem mai adânc în societate. Dansul poate schimba calitatea vieţii şi noi, artiştii, suntem primii care ne bucurăm de beneficiile acestuia. […]
Cred că suntem într-o perioadă de criză pentru dansul contemporan şi pentru artă în general şi mai cred că am ajuns în punctul în care trebuie să ne reinventăm ca formă artistică… Ce îmi spune deocamdată intuiţia este că răspunsul se află undeva în contactul direct cu oamenii, cu societatea. Şi aceasta este una dintre misiunile noastre ca spaţiu AREAL.” (Cristina Lilienfeld)
„Dansul contemporan este una din armele cele mai importante de luptă împotriva virusului.”
„AREAL este un răspuns colectiv la nevoia acută, a mea şi a colegilor mei, de a avea acces la spaţii de repetiţii pentru proiectele noastre artistice şi pentru atelierele şi cursurile de dans deschise publicului larg. […] Sper din inimă ca AREAL să devină un spaţiu alternativ la pedagogia coregrafică românească şi să contribuie la apariţia unor noi generaţii de creatori. […] Este un creuzet artistic şi o nouă formă de alchimie, care sper să dea un alt sens vieţii artistice din România. […]
Poziţionarea ultracentrală şi amplasarea clădirii chiar în spatele Ateneului dau un farmec special noului nostru spaţiu AREAL. Aşa cum au remarcat şi cei care ne-au vizitat deja, ai senzaţia că parcă eşti la Paris sau într-un alt oraş european, iar imaginea cupolei Ateneului văzută de foarte aproape şi proximitatea cu cafenelele şi restaurantele de pe strada Nicolae Golescu schimbă complet percepţia. Conexiunea cu spaţiul este, fără îndoială, una directă şi afectivă. Cu siguranţă apropierea de Ateneul Român este de bun augur şi ne inspiră. […]
Dansul contemporan este una din armele cele mai importante de luptă împotriva virusului. Pentru că ne (re)aduce mai aproape de corpul nostru şi de oameni. Îmi doresc să lucrez mai mult cu valoarea terapeutică a dansului şi cu starea de bine, care este un indicator al calităţii vieţii.” (Cosmin Manolescu)
„Când nimic în jur nu merge cum trebuie, exact atunci este loc pentru miracole umane.”
„În mod paradoxal, când nimic în jur nu merge cum trebuie, exact atunci este loc pentru miracole umane. Şi tocmai momentele de criză sunt cele care activează coeziunea dintre oameni. Când sistemul politic nu mai face faţă, se creează de jos posibilitatea de a fructifica o misiune colectivă. […] Aducem cât de multe proiecte în contexte unde putem valorifica potenţialul ascuns al fiecăruia: şcoli, spitale, azile, centre pentru copii cu handicap.” (Valentina De Piante)
„Nu ne propunem să inventăm ceva nou, ci mai degrabă să favorizăm dezvoltarea unei specii.”
„Împărtăşim în primul rând credinţa că dansul are un puternic potenţial de transformare, precum şi dorinţa de a-l face mai puternic şi mai vizibil. […] Nu cred că ne propunem să inventăm ceva nou, ci mai degrabă să favorizăm dezvoltarea unei specii. Vrem să construim mai multă constanţă, mai multe cadre şi contexte nutritive într-un domeniu încă fragil.” (Alexandra Bălăşoiu)
O caracteristică a unora dintre coregrafii acestui nou val se dovedeşte a fi abordarea la o vârstă relativ matură a acestui mod de exprimare, cu rezultatul pozitiv al aducerii unor experienţe şi perspective proaspete asupra valorii şi efectelor lui, îmbinând socialul cu psihologia, artele vizuale cu ingineria sau actoria cu terapia prin artă, chiar dacă uneori au rezerve în a-şi expune parcursul educaţional de dinainte de admiterea la UNATC, secţia Coregrafie.
În curând, la AREAL
Printre spectacolele pe care AREAL le are în pregătire în luna mai se numără Lux, la CNDB şi Spring Tides, câteva rezidenţe artistice şi o paletă bogată de cursuri de dans, mişcare şi psihoterapie, adresate deopotrivă profesioniştilor şi amatorilor. În cadrul programului „4 Corpuri” co-finanţat de AFCN se intenţionează realizarea unui laborator interdisciplinar, împreună cu Fundaţia „Gabriela Tudor”, „despre intimitate şi relaţia cu corpul afectat de pandemie”, cât şi un atelier de dans contemporan pentru persoanele cu deficienţe de vedere sau chiar nevăzătoare.
Pentru luna iunie, Cosmin Manolescu visează deja la plajele din insula Creta şi Gavdos din Grecia, unde plănuieşte un retreat de dans contemporan şi călătorii emoţionale, pentru a-şi reface rezervele de creativitate în natură, aplecându-se asupra corpului, a nisipului, a mării şi stelelor…
Sănătoşi să fim, că proiecte sunt destule!