Pârâul limpede în oglinda „baletului tematic”

by Vivia Sandulescu
Share the NEWS & spread the JOY!

Pȃrȃul limpede nu este nicidecum cea mai cunoscută muzică de balet compusă de Şostakovici. Probabil de aceea nici nu apare ȋn Ghid de balet[1] sau Fascinația dansului. Dicționar de balet[2], singurele cărți de la noi, după știința mea, ȋn care sunt listați compozitorii de muzică de balet, cu scurte librete ale lucrărilor. Acestea menționează doar Secolul de aur și Fata și huliganul (prima), Fata și huliganul și Roșu și negru (cea de-a doua)[3].

Citește și: “Harlequinade, un titlu caleidoscopic”

Opusul, care avea inițial 3 acte și 4 scene și era construit pe un libret de Adrian Piotrovski și Fiodor Lopuhov, a avut premiera la Teatrul Kirov (Mariinski) din Leningrad (Sankt Petersburg) ȋn 1935.

Pârâul limpede, interpretări partinice și riscurile actului artistic

Ca și celelalte două balete, Pȃrȃul limpede a fost retras de pe afiș la cȃteva luni de la premieră, timp ȋn care fusese prezentat și la Moscova, la Teatrul Bolșoi. Autoritățile sovietice n-au gustat umorul și notele pozitive ale poveștii, ci au considerat că partitura era prea simplă și ideea nu tocmai pe linia partidului. Dacă Şostakovici nu a mai abordat niciodată acest gen, ȋn pofida intențiilor sale, cariera coregrafului Lopuhov a avut de suferit serios, iar colibretistul Piotrovski a fost ridicat și dus ȋntr-un gulag, de unde nu s-a mai auzit de el.

Pârâul limpede, un „balet tematic” pe gustul Occidentului

Alexei Ratmansky, fost director al Baletului Teatrului Bolșoi, actualmente coregraf rezident la American Ballet Theatre, a descoperit partitura ȋn 1995 dar, neputȃnd relua o coregrafie care nu fusese notată, a creat una nouă, care a avut premiera la Bolșoi ȋn 2003.

Numit din capul locului „balet comic”, acum ȋn două acte, Pȃrȃul limpede a fost preluat și de ABT ȋn 2011 și a fost reprezentat ȋn vara lui 2019 pe scena Royal Opera House, spre deliciul publicului londonez.

Citește și: “Zâna păpușilor, o zână a micilor balerine”

Decorurile actuale sunt semnate de Boris Messerer, fiul lui Asaf Messerer, marele maestru de balet și coregraf, unchiul Maiei Plisețkaia, care a participat ca scenograf la premiera din 1935. În perfectă consonanță cu coregrafia, acestea prezintă o imagine ideală, complet artificială, a vieții colhoznicilor, dintr-o epocă ȋn care viața lor numai roz bombon și luminoasă nu era.

Cȃt de limpede era pȃrȃul…

Început de toamnă ȋn stepa caucaziană. Ţăranii de la ferma „Pȃrȃul limpede” se pregătesc de sărbătoarea recoltei. La gară, cȃțiva dintre ei ȋi așteaptă pe artiștii care urmează să sosească din capitală. Tȃnăra Zina, care s-a măritat cu Piotr, un student ȋn agronomie, o recunoaște pe Balerina trupei, cu care fusese colegă la Şcoala de balet. Cȃnd Zina i-o prezintă soțului pe prietena sa, acesta sucombă imediat ȋn fața farmecului ei…

Zina e tulburată cȃnd ȋi vede pe cei doi plecȃnd la plimbare ȋmpreună. Dar la ȋntoarcere, Balerina o liniștește, iar fetele pun la cale o farsă pe care să le-o joace bȃrfitorilor.

Cȃteva personaje din sat par să fie fascinate de artiști, cu care ȋncearcă să flirteze. Balerina ȋși schimbă hainele cu cele ale Partenerului ei și ȋși dă ȋntȃlnire cu Soția Bătrȃnului de la dacha. Partenerul ei ȋmbracă un tutu lung alb și flirtează cu Bătrȃnul, iar Zina se ȋntȃlnește cu Piotr sub ȋnfățișarea Balerinei și purtȃnd mască.

Deghizările lor funcționează, dȃnd ocazia unor momente absolut savuroase, pe care Ratmansky le realizează nu doar cu haz, ci și cu o cascadă de elemente de dificultate tehnică, ȋntr-un tempo aproape constant susținut. Partenerul, ȋn tutu și cu poante numărul 45 ȋn picioare, uită din cȃnd ȋn cȃnd de ținuta sa de Silfidă.

Balerina, ȋn pantaloni și cu bască, execută exact aceleași sărituri și combinații de mai devreme ale Partenerului ei, iar Zina demonstrează că mai poate rivaliza profesional cu fosta ei colegă și ȋl lasă pe Piotr să-i fure o sărutare, crezȃnd că e de la vedetă…

A doua zi, ȋn timpul sărbătorii, Piotr descoperă pe scenă două balerine identice, purtȃnd măști și, desigur, totul se termină cu un hohot de rȃs și o ȋmpăcare.

Pârâul limpede, profesionalism și autoironie

Comicul e variat – de situație, de gest sau ținȃnd de tipologia personajelor: Eleva emoționată, Lăptăreasa, Acordeonistul, Tractoristul, Inspectorul ș.a. Să adăugăm Cȃinele care dansează, Bătrȃnul de la dacha dȃnd ture prin scenă cu bicicleta, romanțioasa lui Soție purtȃnd ceva ȋntre pantofi și poante, dar și ansamblurile de țărani fericiți. Totul este redat cu acea mare clasă actoricească a balerinilor ruși, care face pantomima perfect explicită și credibilă.

Dar ce uimește ȋn primul rȃnd spectatorul cu experiențe relativ similare ȋn privința „baletelor patriotice” e schimbarea de perspectivă a coregrafului-regizor, ȋn condițiile ȋn care libretul e același. Dacă autoritățile sovietice e posibil să fi resimțit tot acest tablou idilic drept o parodie subtilă, exact aceasta e abordarea acum, după peste trei sferturi de veac. Şi nici n-ar fi fost nevoie de ȋngroșări, memoria spectatorilor maturi operȃnd oricum prelucrarea datelor…

Citește și: “Învățămȃntul de balet de stat din Romȃnia”

E minunat că rușii reiau o lucrare „tematică”, privind ȋn urmă cu autoironie și un zȃmbet indulgent. În plus, pentru noi e o lecție despre cum să-ți păstrezi valorile trecutului și să le revigorezi, ȋn loc să le renegi fiindcă au fost născute sub o stea roșie. Cum ar fi să se reia și la noi Primăvara[4] sau Văpaia[5]?

 

[1]  Daniela Caraman-Fotea, Grigore Constantinescu, Iosif Sava, Ghid de balet, Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor, București, 1973.

[2]  Daniela Caraman-Fotea, Grigore Constantinescu, Fascinația dansului. Dicționar de balet, Editura Muzicală, București, 2008.

[3]   În realitate, Şostakovici nu a compus o partitură specială pentru Roșu și Negru, ci Leonid Massine a montat un balet cu acest titlu ȋn 1939 pe muzica Simfoniei nr.1, ȋn decorurile și costumele lui Henri Matisse.

[4] Balet de Cornel Trăilescu, premiera la ONB ȋn 1972, coregrafia Vasile Marcu.

[5] Balet de Mircea Chiriac, premiera la ONB ȋn 1974, coregrafia Oleg Danovski.

 


Share the NEWS & spread the JOY!

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate