“Recuperatorul”! Mihai Argăseală este trainer în stil de viață holistic și fitness funcțional. Pe scurt un recuperator de sănătate

by Mihaela Moldoveanu
Share the NEWS & spread the JOY!

Mihai Argăseală se recomandă trainer în stil de viață holistic și fitness funcțional, practitioner CHEK nivelul trei sau holistic lifestyle coach. Mai pe românește, e un recuperator de sănătate și stare de bine. Dacă te doare spatele sau suferi de lipsă de mobilitate și chef de viață, el te ajută să le recuperezi printr-un sistem integrat de exerciții.

Cum a ajuns aici însă?  În urmă cu nouă ani, a experimentat pe propria piele ce înseamnă suferința. Și a căutat să înțeleagă cum se poate recupera. Drumul l-a dus la poarta institutului fondat de Paul Chek, unul din cei mai influenți oameni din industria antrenamentului modial. S-a întors acasă cu diploma de absolvire și tot ce-a dobândit a început să pună în practică. Adică îi învață pe oameni să se vindece singuri și să înțeleagă că sănătatea stă în puterea lor. Iar prevenția e întotdeauna cea mai bună soluție!

‘Dansurile sunt diferite și fiecare lasă o altă amprentă posturală. Depinde de mușchii care sunt cel mai mult implicați în mișcare, în special picioarele, bazinul și/sau mișcările trunchiului.  Breakdance-ul implică un control deosebit al corpului.  La balet observăm că dansatorii se evidențiază prin rotirea picioarelor în exterior, mai ales atunci când merg. Un stil precum salsa pe de altă parte, care se remarcă prin rotația excesivă a bazinului și a trunchiului poate duce în timp la o scolioză funcțională.

Citește și

Mișcare, muzică și ritm cu Florin Prodana:” Aerobicul te ține cu picioarele pe pământ, baletul te invită să îți iei zborul”

#PARTICIPĂ la “Ballerinas in Red, 2021”! Oportunitate UNICĂ de promovare pentru școli și fotografi, și PREMII în valoare de sute de euro pentru concurenți!

 

Mihai Argăseală, expert în recuperare fizică, fitness și stil de viață sănătos. De la gimnastică la dans și la arte marțiale

Când avea cinci ani, părinții l-au dus la gimnastică. Nu l-a interesat performanța, dar s-a lăsat disciplinat de antrenorii riguroși. Mai apoi s-a îndrăgostit de break-dance, fascinat de expresia pe care o creează mișcarea. A practicat apoi  artele marțiale, care au adăugat mișcării un plus de rafinament.

La ce vârstă te-ai apucat de sport ?

Mihai – Prima dată am intrat într-o sală de sport pe la 5-6 ani, când m-au dus ai mei la gimnastică. Credeau ei că e sportul ideal pentru o condiție fizică de bază, diversificată și o bună mobilitate a întregului corp. Într-adevăr așa a fost! Calitățile fizice dobândite m-au ajutat de-a lungul timpului și am încercat mereu să le mențin.

Țin minte că eram foarte entuziasmat de faptul că antrenorii ne împingeau să ne depășim propriile limite. Și asta îmi dădea o stare de satisfacție. Trebuia să facem exerciții de forță precum flotări sau genoflexiuni, de rezistență, de echilibru sau mobilitate. Scopul era să ne dezvoltăm din ce în ce mai bine, iar scuzele nu erau acceptate

Profesorii cu care lucram aveau deja o experiență bogată în pregătirea sportivilor. Erau destul riguroși chiar și cu cei mai mici dintre noi pentru a ne disciplina. Pe de o parte îmi plăcea, pentru că după fiecare antrenament mă simțeam mai puternic. Uneori, însă, voiam doar să mă joc fără să țin cont de reguli.

Nu am ajuns să fac performanță din asta. Antrenamentele au durat doar vreo doi ani de zile, dar ele au reprezentat o “rampă” pentru ceea ce aveam să fac mai târziu.

Când te-ai apucat de dans și ce ai practicat?

Mihai – Am început să practic break dance-ul undeva pe la 12 ani… A fost dragoste la prima vedere. Când am văzut primul videoclip de breakdance care apăruse și în România, am început imediat să imit mișcările de unul singur. După multe încercări, au început să-mi iasă. Am găsit apoi și o gașcă de prieteni care aveau aceeași pasiune ca și mine. 

Am început să ne antrenăm împreună, să ne dăm feedback unul altuia și să căutăm să ne îmbunătățim tehnicile. Breakdance-ul implică un control deosebit al corpului. Ceea ce m-a atras de la început a fost puterea expresiei create prin mișcare. 

 

Mihai Argăseală pe urmele lui Paul Chek! ”Bunicul”, Top 3 cei mai influenți oameni din industria antrenamentului mondial

Ce te-a făcut să treci la recuperare fizică?

Mihai – În urmă cu vreo 9 ani, sufeream după câteva accidentări mai serioase, mai precis o durere de sciatică și o luxație de cot pe care nu reușeam să le ameliorez.  Am intrat pe internet și am început să caut autorități în domeniul recuperării și pregătirii fizice. Îmi doream să găsesc pe cineva cu o viziune mai amplă asupra întregului corp și a felului în care funcționăm.

Așa l-am găsit pe Paul Chek, un guru al sănătății și fitnessului. Nu era un tip foarte promovat sau cunoscut acum 8-9 ani, cel puțin nu la noi în țară.  El este supranumit “bunicul antrenamentului funcțional” și se află în top 3 cei mai influenți oameni din industria antrenamentului fizic mondial.

Am fost pur și simplu fascinat de profunzimea și de abordarea sa. Când am aflat că preda acest sistem de recuperare și pregătire fizică în cadrul Institutului C.H.E.K. , mi-am spus că trebuie neapărat să ajung acolo!

Am început să mă pregătesc singur cu materialele pe care le aveam la dispoziție și în toamna lui 2015 am ajuns la centrul C.H.E.K Europe din UK . Am făcut primul curs, C.H.E.K. Exercise Coach, care acum se numește Integrated Movement Science level I. Dobândind această cunoaștere, am realizat că pot ajuta oamenii să-și rezolve dezechilibrele fizice și să se bucure de un corp funcțional și echilibrat.

 

Mihai Argăseală: Animalele sunt stăpâne pe corpul lor și nu au probleme cu coloana sau cu articulațiile

Exercițiile calistenice, de ce e bine să le practicăm?

Mihai – Nimic nu este mai benefic și mai sănătos decât să-ți stăpânești și să-ți controlezi bine greutatea propriului tău corp!

Dacă ne uităm atent la animale, ce vedem? Că ele sunt stăpâne pe corpul lor și pe mișcările pe care le fac pentru a putea supraviețui în natură. Față de noi oamenii, animalele au foarte rar probleme cu articulațiile sau coloana. Și nu se accidentează, cel puțin nu atât de frecvent… 

Atunci când îți implici întregul corp într-o mișcare naturală, precum tracțiuni, flotări, genuflexiuni, fandări, dacă sunt făcute corect, rezultatul este așa numita integrare a corpului. Adică toate părțile tale, mușchii profunzi și mușchii superficiali lucrează împreună și se sincronizează pentru a executa mișcarea.

În ziua de astăzi, accentul este pus pe a dezvolta doar anumite grupe de mușchi. Sau pe a lucra la diferite aparate doar anumite părți ale corpului pentru a le face mai atrăgătoare. Acest lucru nu asigură însă o bună integrare, funcționalitate și o capacitate eficientă de mișcare. Și ce este mai important să obții dintr-un antrenament fizic dacă nu capacitatea de a te mișca mai bine?

 

Mihai Argăseală recomandă artele marțiale clasice deoarece îmbunătățesc calitatea mișcărilor și cresc longevitatea

Când te-ai apucat de artele marțiale?

Mihai – Am început să practic artele marțiale în urmă cu 5 ani. Am avut norocul să găsesc un profesor veritabil care a adus artele marțiale clasice în România, pe care le practică cu integritate. Mi-am dat seama că multe lucruri pe care le făcusem până atunci erau ineficiente din punct de vedere biomecanic. Mișcările din artele marțiale clasice asigură atât o bună integrare a sistemului nervos și scheleto-muscular cât și o eficiență și o suplețe în consumul de energie. Asta te ajută să previi accidentările și să câștigi longevitate, adică timp, care e cel mai prețios bun. 

Am început să devin mai interesat de testarea calităților fizice și a echilibrului decât de atingerea unei performanțe  sau depășirea vreunui record personal 🙂 Devenea tot mai clar din ce învățam că e mai important să aduci calitate în mișcare decât să te focusezi pe volum.

 

Mihai Argăseală ne spune ce este C.H.E.K.! O metodă științifică de optimizare, echilibrare și armonizare a corpului

Ce înseamnă CHEK?

Mihai – C.H.E.K. este o abreviere de la Corrective, Holistic, Exercise Kinesiology. O definiție mai simplă ar fi știința exercițiilor corective aplicată în mod holistic și integrat. 

Sub îndrumarea unui practicant CHEK,  primești instrumentele potrivite pentru a-ți cunoaște dezechilibrele posturale și biomecanice din propriul corp, precum și pe cele cauzate de nivelul de stres și stilul de viață. 

Ajungi astfel să-și folosești optim corpul, începând de la stadiul de recuperare sau disfuncție până la integrarea în activitățile de lucru, hobby sau sport. 

Prin aplicarea programului de stretching, mobilizări și exerciții corective personalizate plus evaluarea dietei și a stilului de viață, cel care îl practică poate dobândi o stare de sănătate și vitalitate optimă, în armonie cu natura.

În practica ta, care sunt cele mai frecvente probleme?

Mihai – Fiecare sport are caracteristicile lui. Pot spune însă că cele mai frecvente dezechilibre sunt legate de coloana vertebrală, în mod special de zona lombară și bazin. Apoi sunt cele de postură. Hipercifoza, hiperlordoza, scolioza, poziția capului proiectat în față. Acestea pot afecta negativ biomecanica organismului. Prin urmare, reduc șansele la performanță.

Ce mai descopăr frecvent  e faptul că dezechilibrul organelor interne și în mod special al sistemului digestiv afectează funcția mușchilor stabilizatori și prin urmare întregul corp. Orice activitate sportivă necesită un efort crescut și duce la o pierdere mai mare de energie. Și atunci trebuie lucrat de la interior către exterior. Mai întâi refacerea echilibrului organelor interne prin dietă și stil de viață, după care antrenamentul postural.

 

Mihai Argăseală: baletul stresează articulațiile lombo-sacrale și mușchii rotitori externi

Dansatorii și balerinii în special suferă de aceleași dezechilibre?

Mihai – Dansurile sunt diferite și fiecare lasă o altă amprentă posturală. În funcție de mușchii care sunt cel mai mult implicați în mișcare, în special picioarele, bazinul și/sau mișcările trunchiului.

Dacă ne uităm la balet spre exemplu, ce observăm? În primul rând, că dansatorii se evidențiază prin rotirea picioarelor în exterior, mai ales atunci când merg. Nervul sciatic trece pe sub mușchii rotatori externi ai șoldului și suferă o compresie atunci când aceștia devin contractați și scurtați. Se produce astfel o durere sau slăbiciune pe piciorul cu pricina.

Mușchii rotatori externi sunt legați de vertebrele inferioare și de pelvis, iar atunci când devin scurtați au tendința de a micșora sau îndrepta curbura naturală a coloanei lombare. Apare astfel tendința de rectitudine în spate. Articulațiile lombo-sacrale cît și discurile vertebrale sunt supra-solicitate, pentru că forțele de mișcare nu mai sunt amortizate.

Dansatorii care se antrenează mult timp cu vârfurile întinse pot suferi dezechilibre musculare în partea inferioară a piciorului. Având călcâiele tot timpul ridicate și laba piciorului întinsă, mușchii gambelor devin din ce în ce mai strânși și scurtați. Iar mușchii tibiali devin mai slabi și alungiți.

Acest tip de dezechilibru proiectează greutatea corpului în fața și produce compensări în centrul de greutate. Scurtarea mușchilor gambei stresează tendonul lui Ahile, care îi conectează de călcâi și astfel apare tendinita sau iritarea tendonului.

Un stil precum salsa pe de altă parte, care se remarcă prin rotația excesivă a bazinului și a trunchiului poate duce în timp la o scolioză funcțională.

Cel mai mic pacient care a avut nevoie de recuperare ce vârstă avea?

Mihai – Recuperarea nu e legată doar de durere sau de accidentare. Facem recuperare și când vrem să îmbunătățim funcția respiratorie, de exemplu. Sau când vrem să corectăm dezechilibrele posturale precum hipercifoze, hiperlordoze sau scolioze. Sau activitatea unor mușchi care au fost inactivi din cauza problemelor fizice, precum inflamațiile digestive sau altele de acest gen.

Nu am lucrat cu mulți copii. Însă cel mai mic elev al meu avea 11 ani și voia să slăbească. El era limitat în executarea corectă a mișcărilor de anumite restricții de respirație, pe care le-am corectat.

Cât de important e ca balerinii și dansatorii să-și asculte corpul, să nu exagereze, să nu se epuizeze în antrenamente?

Mihai – Durerea este cel mai bun învățător! Ea este acolo ca să te anunțe că ceva nu funcționează așa cum trebuie în corpul tău. Tendința noastră generală este să eliminăm durerile prin antiinflamatoare, în loc să reparăm mecanismul care a produs-o de la bun început. Asta nu face decât să ne mențină în același dezechilibru, chiar dacă pentru scurt timp durerea dispare.

Atunci când te antrenezi pentru o perioada lungă de timp trebuie să iei în calcul și dezechilibrele musculare inerente practicii. Fiecare stil este distinct și va accentua anumite posturi sau mușchi în detrimentul altora. Mușchii se adaptează în funcție de posturile și mișcările pe care le facem cel mai des. Atunci când dezvoltăm dezechilibre musculare, creștem incidența de accidentări cronice și recurente, mai ales în articulații. Contribuim prin limitări sau accidentări  la scurtarea scurtarea vieții sportive sau competiționale pe termen lung.

Din fericire pentru practicanți, dilema poate fi rezolvată! Un program individualizat de stretching, mobilizări și exerciții corective care să optimizeze capacitatea și funcția de mișcare. Acest proces dezvoltă controlul și echilibrul.  Ameliorează zonele problematice din mușchi, tendoane și ligamente care ne împiedică să facem mișcări echilibrate și corecte.

Astfel, dansatorul sau atletul va putea performa! Prevenind durerile sau accidentările care l-ar bloca își poate urmări liniștit și sănătos obiectivele sale!

E performanța o ”scuză” pentru orice? Ai o recomandare pentru părinții care-și presează copiii să atingă anumite obiective?

Mihai – Se spune că cea mai bună motivație este cea internă. Atunci când intenția și inițiativa ne aparțin, suntem mult mai pregătiți să realizăm ceea ce ne-am propus. Pe de altă parte, copiii, chiar dacă sunt talentați, au nevoie de un părinte și de un profesor bun care să-i susțină și să-i disciplineze.

Altfel, pot fi ușor tentați de distracții și direcții neproductive iar acel potențial se va pierde dacă nu este valorificat la timp.

După părerea mea, copiii, ca și noi adulții de altfel, au nevoie de disciplină pentru a-și canaliza energia creativă către un scop. Acel scop trebuie să fie unul care să-i împlinească în primul rând pe ei. Și apoi să aducă inspirație sau bucurie celor care-i urmăresc.

Să nu uităm însă că cele mai bune rezultate le obținem atunci când avem un bun echilibru între efort și relaxare. Ca să fim performanți trebuie să privim cu aceeași importanță odihna și activitățile recreative. Altfel ne vom consuma înainte de a ne atinge ținta.

Exercițiile pe care le recomanzi sunt inspirate și din artele marțiale?

Mihai – Exercițiile pe care le practic sunt învățate din diferitele sisteme pe care le-am studiat și practicat de-a lungul timpului. Artele marțiale clasice sunt o sursă continuă de inspirație. Pot să spun cu siguranță că ele au adus un plus de rafinament. O calitate diferită, în termeni de eficiență, flow și ritm, de tot ceea ce făcusem înainte. Mi-au oferit o perspectivă mai integrată atât în recuperare cât și în antrenamentul funcțional.

 

Mihai Argăseală: Pacientul trebuie să devină propriul doctor, terapeut sau antrenor

Care e amprenta ta în lucrul cu pacienții?

Mihai – Știm azi că stresul e cel mai mare pericol pentru sănătatea corpului și a minții. Armele cele mai puternice pe care le putem folosi împotriva lui sunt reducerea stresului și creșterea stării de vitalitate.

Îi ajut pe clienți sau pacienți să înțeleagă că pot și trebuie să devină propriul lor doctor, terapeut sau antrenor. În procesul de coaching încerc să le ofer odată cu exercițiile fizice și educația potrivită pentru a-și înțelege propriul corp. Numai așa pot să cultive și să întrețină o stare de sănătate și armonie.

Ce e necesar sau chiar obligatoriu dacă vrem să trăim ”mult și bine” ?

Mihai – Odihna și relaxarea, calitatea hranei, hidratarea, respirația, mișcarea, cum ne gândim la noi și la ceilalți, acestea sunt principiile fundamentale de sănătate după care funcționăm de când lumea. Măsura în care le cunoaștem și le îndeplinim determină gradul de sănătate și fericirea la care putem ajunge pe parcursul vieții noastre.

Cel mai important este să definim clar nevoile noastre în raport cu aceste principii fundamentale. Și apoi să ne asumăm responsabilitatea de a le îndeplini.

Dacă facem asta, vom avea suficientă energie să ne realizăm obiectivele. Și în timp ce facem asta vom aduce și celorlați un beneficiu valoros!


Share the NEWS & spread the JOY!

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate