Repere în dans? Nu vă imitați idolii! Fiți varianta lor imbunătațită. Analizați-le corect munca și apoi evaluați-vă

Când eram în liceu, un reper pentru fete era Zvetlana Zakharova, iar pentru băieți putem spune ca era Baryshnikov

by Florin Chiritescu
Spread the love

Putem spune că în momentul intrării în liceul de coregrafie și până la terminarea acestuia ne construim mai multe repere în dans raportându-ne la anumiți balerini etoile ale mai multor companii de balet.

Spre exemplu, când eram eu în liceu, un reper pentru fete era Zvetlana Zakharova, iar pentru băieți putem spune ca era Baryshnikov. Ambii dansatori au aptitudini aproape duse la perfecțiune în lumea dansului clasic prin prisma versatilității cu care aceștia interpretau aproape orice rol din baletele clasice.

Citește și 

Mikhail Baryshnikov în Sex and The City! Din seria mari actori care au făcut balet, sau mari coregrafi în lumea filmului

Mari balerini care au dansat până târziu! Fonteyn, Alicia Alonso, Pliseţkaia, Carla Fracci, Barâşnikov, Alessandra Ferri

 

Balerinii ca Nureyev, Makharova, Baryshnikov, Zelensky, Bolle, ne arată faptul că baletul nu este un sport ci artă

De la alege un reper în dans, până a ajunge macăr la 40% din capacitatea acelui reper este cale lungă și multă muncă în sala de balet. În afară de studiile zilnice, aceștia se antrenau și individual pentru a putea corecta anumite mișcări sau anumite calupuri pe care nu le puteau stăpânii corect. După cum am spus și într-un articol precedent, autoevaluarea corectă a balerinului este foarte importantă pentru a putea evolua corect, în caz contrar ne mințim singuri cu anumite lucruri pe care nu le putem stăpâni și ajungem la colaps.

De asemenea balerinii ca Nureyev, Makharova, Baryshnikov, Zelensky, Bolle etc, ne arată faptul că baletul nu este un sport și mai ales nu unul de competiție, ci artă, putem spune că mama artelor din multe puncte de vedere și ar trebui tratat ca atare acest aspect. Nu putem uita despre cum s-a născut baletul, în anul 1661 atunci când Ludovic al XIV-lea a fondat Academia de Muzică și Dans și celebru trio de aur, Lully, Beauchamp și Moliere.

Fiecare dintre aceștia aveau sarciniile foarte bine definite. Lully compunea muzica baletelor, Beauchamp crea coregrafiile acestora, iar Moliere scria libretele. Există un film foarte bine documentat în acest sens și recomand vizionare lui, Le Roi Danse. În acest film sunt prezentate etapele de creație ale baletului, de la fondarea academiei, până la abandonul acesteia de către Ludovic și preluarea lui Lully la conducerea ei. Nu putem uita și de scandalurile periodice dintre Lully și Moliere, dar și de marginalizarea lui Moliere de către Lully si de preluarea și însușirea operelor acestuia la moartea lui Moliere.

 

Este necesar ca în momentul în care ne luăm un model pedagogic să nu îl imităm, ci să fim devenim varianta acestuia mai bună

Din punct de vedere pedagogic putem lua ca și repere marile nume ale maeștrilor de balet și profesori, ce au ajutat la evoluția dansului clasic. Nume precum Agrippina Vaganova, Enrico Cecchetti, Serge Lifar, Philippe Tagglioni, August Bournonville, Claude Bessy, Christiane Vaussard, Serge Golovine și lista poate continua la nesfârșit.

Este necesar ca în momentul în care ne luăm un reper/ model pedagogic să nu îl imităm, ci să fim devenim varianta acestuia mai bună. Să studiăm și să ne dăm seama de ce greșeli a facut, ce anume a omis în creare metodei de balet și evoluția acestuia și să aducem noi un aport în acest sens. În liceele de coregrafie și facultățile de profil, este absolut necesar ca viitorii balerini să studieze module de pregătire pedagogică cât mai detaliate posibil.

Din câte știu singura instituție unde se poate studia pedagogia dansului clasic, este la UNATC, în cadrul master-ului de Coregrafie și Performanță în dans, cu ajutorul Simonei Șomăcescu. Făcând astfel posibil, ceea ce liceul a eșuat, să ajute viitorii balerini să se pregătească profesional din punct de vedere pedagogic și să vadă baletul și din prisma pedagogului. Aș putea spune că în liceul ar trebui să existe o astfel de materie, care să pregătească elevii pentru acest master.

Într-un master ar trebui să îți slefuiești anumite lucruri, nu ca și profesor să fii nevoit să le preiei de la zero cu elevii ce au terminat liceul de profil. Din punctul meu de vedere, Simona Șomăcescu, face o treabă absolut uimitoare la UNATC, oferindu-le viitorilor balerini posibilitatea de a lucra cu profesori internaționali, de a studia foarte multe discipline de care baletul depinde, dar sunt ignorate de foarte mulți profesori (anatomie, muzică aplicată în dans, biomecanică etc).

Concluzia acestui articol este simplă, nu imitați reperele, fiți varianta acestora imbunătațită. Evaluațile și analizațile corect, apoi autoevaluați pe voi și vedeți dacă vă ridicați la aceeași prestanță și calitate artistică, după aceea puteți să știți dacă v-ați ales corect reperul sau nu.


Spread the love

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate