Alin Gheorghiu: „În managementul baletului este nevoie de profesionişti din domeniu”

by Zahariuc Robert
Spread the love

Absolvent al secţiei Coregrafie a Liceului „George Enescu” în 1992 şi al Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale”, secţia Coregrafie în 2001, prim-solist al Operei Naţionale Bucureşti din 1993, activând actualmente maestru de balet al aceleiaşi instituţii, Alin Gheorghiu a fost numit de curând consilier artistic pentru balet al managerului general interimar.

În formarea sa profesională se înscriu o bursă de studii la Roma şi colaborarea cu coregrafi şi maeştri prestigioşi. Repertoriul său a cu prins o largă arie de roluri prim-solistice în balete clasice şi neoclasice precum Lacul lebedelor, Giselle, Don Quijote, Romeo şi Julieta, Baiadera, Anna Karenina, Îmblânzirea Scorpiei, Visul unei nopţi de vară, Carmen, Manfred, Pasărea de foc, Femei ş.a.

De-a lungul carierei sale a primit premii internaţionale valoroase, a fost solist al Landestheater Salzburg, Austria (2002-2005), a fost invitat al unor teatre importante din Italia, Franţa, Bulgaria, a participat la numeroase gale şi turnee, a făcut parte din juriul unor concursuri internaţionale. Ca profesor, a fost invitat să predea la şcoli de balet din România, Elveţia, Italia, Austria. În 2004 a fost distins cu Meritul Cultural în grad de Cavaler.

Alin Gheorghiu a deţinut anterior funcţiile de şef compartiment Balet în cadrul ONB (2011-2013), şef compartiment Balet divertisment al ONB (2013-2014), cât şi pe cea de coordonator Balet al Teatrului Naţional de Operetă şi Musical „Ion Dacian” (2018-2020).

Citește și

Opera Națională București, un centenar sărbătorit în pandemie și provizorat dar cu speranță de mai bine

Alin Gheorghiu, mesaj cu ocazia Zilei Internaționale a Dansului

 

Alin Gheorghiu, Consilier artistic pentru balet al Operei Naționale București: „Am descoperit baletul odată cu venirea conştientă pe lume.”

Cred că a existat un moment important în copilăria ta, când ai descoperit baletul. Îţi amintești momentul acela?

– Baletul l-am descoperit practic odată cu venirea conştientă pe lume. Provin dintr-o familie de artişti, mama este pictoriţă iar tata a fost prim-balerin al Operei Naţionale Bucureşti timp de 30 de ani. Am fost prezent în sală de mic, la spectacolele de balet ale Operei. Am văzut spectacole incredibile, nemuritoare pentru sufletul meu, cu artişti minunaţi.

Crezi în ideea că unii se nasc pentru a fi prinți pe scenă, că sunt oameni cu un viitor predestinat? Să presupunem că avem posibilitatea să ne mai naștem o dată… Te rog să continui tu ideea.

– Cred că omul se naşte cu o anumită moştenire genetică, dar depinde numai de el ce va face cu ea, cum îşi va croi drumul în viaţă, în funcţie de bagajul cu care a pornit la acel drum. Cred că acţiunile omului îi făuresc destinul. Sunt convins că ne mai naştem o dată. Ştim că ne naştem o singură dată pentru ca în viaţa asta să facem cât mai puţine greşeli, să trăim cât mai bine şi mai corect. Poate unii, dacă ar şti că trăiesc mai multe vieţi, s-ar gândi că nu are importanţă ce fac în cea de-acum, vor repara oricum în următoarele. Poate cei bogaţi nu ar mai face niciun act de caritate, trăind cu speranţa că vor reveni într-o viaţă viitoare să-şi sporească averile. Sunt multe de spus în direcţia asta…

Muzica preferată: cea făcută cu cap şi suflet

Ce muzică ascultă Alin Gheorghiu atunci când nu dansează, când nu predă, când nu lucrează la un spectacol de balet?

– Ascult muzică bună, în general. De la Julio Iglesias la Tudor Gheorghe. Apoi ascult hit-uri consacrate, oldies but goldies, dar cu mare plăcere şi muzica românească a zilelor noastre. Îmi place muzica făcută cu suflet şi cap, care are un mesaj, îmi spune ceva, îmi induce o stare de bine.

Îţi propun să ne uităm puţin peste repertoriul dansat. Care a fost personajul pe care l-ai îndrăgit cel mai mult și de ce?

– De departe este prinţul Albert din Giselle. Sunt convins că este rolul cel mai greu şi mai complex. L-am îndrăgit şi pentru felul în care s-a dăruit iubirii lui. Giselle nu este doar o poveste frumoasă, o muzică frumoasă, este şi o lecţie de viaţă aparte. O lecţie de viaţă perenă, din care pot învăţa în continuare generaţii şi generaţii.

 

Alin Gheorghiu, Consilier artistic pentru balet, Opera Națională București: În managementul baletului este nevoie de specialişti

În ultimul timp te-ai implicat mult în zona managerială a dansului. Ce crezi că ar trebui schimbat în dansul academic la nivel universal şi, în particular, în România?

– Mulţi se duc să-şi continue munca şi arta în zona repetiţiilor, a transmiterii către generaţii mai noi a ceea ce ei au acumulat, devin maeştri de balet şi pedagogi de studii sau coregrafi. Dar este nevoie de specialişti şi în zona managementului baletului – profesionişti dedicaţi, buni psihologi, cu putere de muncă, lideri capabili, care să fie apreciaţi şi respectati şi să mişte lucrurile către mai bine.

Funcţia de consilier pentru balet al directorului general interimar al ONB în care am fost numit de curând este cea de-a treia în această zonă. Dacă prima nu ar fi fost apreciată, n-ar fi urmat a doua şi cu atât mai puţin a treia. Omul nu se naşte în funcţii, ele vin şi trec. Valoarea unui manager al compartimentului Balet nu constă doar în a aduce spectacole, e important şi ce atmosferă creează în jurul lui, cum ştie să conducă, să respecte şi să înţeleagă oamenii.

Spre exemplu, când am deţinut pentru prima dată funcţia de şef compartiment Balet al ONB în perioada 2011-2014 am deschis compania către Occident, am iniţiat audiţii internaţionale şi am reîmprospătat colectivul cu oameni noi şi de calitate, am dus prim-soliştii în două gale internaţionale de balet, la Milano şi Torino, am promovat o întreagă pleiadă de balerini şi balerine în posturi de solişti şi prim-solişti, am pregătit multe debuturi, am reluat Lacul lebedelor, am adus Don Quijote.

Aveam câte două sau chiar trei spectacole pe săptămână. Iar condiţiile financiare de atunci nu erau deloc bune, în comparaţie cu ceea ce au avut alţii mai târziu… şi ştim cu toţii la ce s-a ajuns după aceea.

Alin Gheorghiu, Consilier artistic pentru balet, Opera Națională București: Producţiile de balet ale Operei trebuie să reziste cât mai mult în repertoriu

– Se vorbește foarte mult în ultimul timp de introducerea în repertoriul Operelor din întreaga lume a spectacolelor de dans modern/contemporan. Unele instituții de acest gen din Europa au şi făcut-o, cu mai mult sau mai puțin succes – şi nu mă refer la spectacolele din genul neoclasic. Oare își găsește locul în Operă în general spectacolul de dans modern/contemporan sau ar trebui găzduit de alte instituții?

Opera Naţională Bucureşti are prin tradiţie un vast repertoriu clasic. Aici publicul vine să vadă spectacole mari, grandioase, cu libret atractiv şi uşor de înţeles, cu muzică frumoasă, cu balet clasic şi neoclasic, în diverse distribuţii. Producţiile trebuie să fie de calitate, să aducă mult public, ca să umple sala. Şi, ceea ce este cel mai important, spectacolele trebuie să confirme mereu şi mereu şi să reziste în repertoriu cât mai mult, să facă săli pline şi să bucure generaţii întregi.

 

Alin Gheorghiu, Consilier artistic pentru balet, Opera Națională București: Tehnica şi partea artistică a balerinilor ar trebui să fie în proporţii egale

– În ultimul timp suntem martorii unei reale (r)evoluții a tehnicii de dans clasic – balerini care par că au patine în picioare, o mobilitate articulară care desfide legile biomecanicii. Această „demonstrație de forță și măiestrie” va fi un criteriu de selecție a tinerilor balerini pentru a prinde un contract la Operă?

Tehnica este importantă, dar nu suficientă. Trebuie să fie în raport egal, la modul ideal de 50/50 cu partea artistică. Pentru mai multe detalii uite articolul “Despre tehnică și interpretare, despre balerini și despre publicul lor” publicat cu ceva timp în urmă, în care mi-am expus opinia. 

Ce face Alin Gheorghiu atunci când nu este la Operă?

– Îmi trăiesc viaţa normal, la casa noastră de vacanţă de la munte, îmi dedic timpul hobby- urilor mele legate de natură. Citesc, călătoresc, mă detaşez de balet şi de problemele lui pe cât pot.

Care este întrebarea incomodă pe care i-ai pune-o lui Alin Gheorghiu în acest interviu, dacă am schimba rolurile?

– L-aş întreba: Crezi, Alin, că vei putea aduce Baletul Operei Naţionale Bucureşti acolo unde i-ar fi cel mai bine? Adică să nu depindă conducerea sa atât de mult de nespecialişti, ci să aibă un buget separat, gestionat corect şi transparent? De ce trebuie mereu să plătească Baletul pentru greşelile celor care l-au condus fără să fie din domeniu? Baletul trebuie să poată încheia diverse parteneriate legale, transparente şi benefice, pentru unitatea şi coeziunea celor care şi-au dedicat viaţa lui, promovându-l. Şi l-aş mai întreba ceva: când, cum şi de către cine se va face un „audit artistic” după fiecare conducere? Nu doar un audit administrativ, cu dosare şi acte.

Aş vrea să amintim câteva nume de personalităţi care şi-au adus aportul la formarea prim-solistului, a maestrului de balet şi a omului Alin Gheorghiu.

– Nu vreau să dau liste cu nume acum. În primul rând, îi sunt recunoscător lui Dumnezeu, prin părinţii mei. Apoi, în plan profesional, tuturor maeştrilor cu care am lucrat şi de la care am învăţat, începând cu şcoala, liceul, continuând cu facultatea şi Opera. M-au ajutat totodată dorinţa şi perseverenţa de a mă perfecţiona intelectual şi spiritual.

Un gând pentru cititorii revistei Ballet Magazine?

– Gândul bun ar fi: Îmi doresc ca voi, citind acest interviu, să simţiţi, să învăţaţi ceva, iar dacă se va naşte ceva bun din aceasta, să fiţi convinşi că este rezultatul muncii voastre, pe care să încercaţi să-l repetaţi cât de des puteţi.


Spread the love

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate