Amalia Mîndruțiu: Uneori cuvintele sunt prea sărace pentru a putea mulțumi îndeajuns pentru ceea ce primim de-a lungul vieții.

by Sena Vladoiu
Share the NEWS & spread the JOY!

Amalia Mîndruțiu s-a născut la Lugoj. A descoperit baletul la vârsta de 6 ani, la Casa Pionierilor din Cluj. Din clasa a IV-a, a fost admisă la Liceul de Coregrafie și Artă Dramatică “Octavian Stroia”, Cluj-Napoca.

Și-a început cariera la Opera Maghiară de Stat din Cluj Napoca în 1992, ajungând în scurt timp prim solistă.

A colaborat cu ONR Cluj invitată pentru spectacolul “Giselle” (1997-1999) Opera Brașov, Opera Națională Română Timișoara, Teatrul Național de Operă și Balet Chișinău.

Citeste și: Opera Română din Cluj-Napoca pe lista celor opt obiective culturale ce urmează a fi reabilitate de către Ministerul Culturii

A interpretat cu mare succes toate rolurile principale ale spectacolelor: “Spărgătorul de nuci”,”Giselle”,”Don Quijote”, “Albă ca Zăpada”,”Coppelia”,”Cenușăreasa”, “Chopiniana”.

Roluri solistice și demisolistice în “Lacul Lebedelor”,”Frumoasa din pădurea adormită”, “Crăiasa zăpezii”, “Mandarinul Miraculos”,”Prințul cioplit din lemn”, “Agon”,”Amor Caliente”,”L’heure D’or de Paris”,”Enesciana”, “Peer Gynt”, “Romeo și Julieta”,”Mowgli”,”Grand Pas de Quatre”,”La vivandiere” etc.

Gale de balet.

Medaliată cu ‘’Meritul Cultural’’Artele Spectacolului în 2004.

Din anul 2008 își continuă cariera ca prim solistă la Teatrul de Operă și Balet Oleg Danovski, Constanța.

Absolventă a Academiei Naționale de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj Napoca, secția Coregrafie.

Intre anii 2018-2021 a fost coregraf și șeful baletului Operei din Iași, iar din anul 2021, este Profesor asociat și maestru de balet la Youth Ballet Company, în cadrul Institutului de Dans din Belgrad, Serbia.

 

Amalia Mîndruțiu

Amalia, parcursul tău profesional și artistic este cu adevărat impresionant! Nu ai fi ajuns aici, dacă pasiunea, talentul, munca și ambiția ți-ar fi lipsit. Și poate nici fără profesorii din școală, maeștrii din Operă, coregrafii cu care ai lucrat. Cine au fost oamenii care au avut o contribuție importantă pentru cariera ta?

Amalia Mîndruțiu: Aș avea nevoie de un capitol pentru asta. Nu aș vrea să uit pe cineva deoarece toți cei cu care am lucrat de-a lungul carierei artistice au avut o contribuție majoră in ascensiunea mea profesională. Indiferent cât de lungă sau scurtă a fost perioada în care am lucrat, am învățat de la fiecare câte ceva.

Cel mai mare impact asupra mea l-au avut d-na Rodica Deșliu-Popa, prima profesoară de dans clasic din perioada gimnazială și d-na Margareta Agavriloaiei pe care am avut-o mai târziu în liceu.

Când am ajuns la Operă am avut șansa de a lucra cu maestrul Francisc Valkay și maestrul Mihail Mîndruțiu care au depus o muncă titanică și au ridicat enorm de mult valoarea profesională și calitatea actului artistic al spectacolelor existente, cât și  prin introducerea unor titluri noi din repertoriul clasic universal și creații proprii.

Maestrul Francisc Valkay după câțiva ani de muncă îmi spunea că l-am impulsionat și obligat într-un fel de a monta balete clasice pentru a putea dansa și evolua ca prim solistă.

O altă întâlnire crucială pentru mine a fost cu d-na Larisa Șorban și d-na Elena Tsaricova (Chișinău). Cele două doamne au avut răbdarea și priceperea necesară să sublinieze latura artistică și rafinamentul dansului clasic atât de importante pentru o balerină.

Elizabeth Pandichi-Lux, Mihai Babușka, Monica Cherecheș , Horațiu Cherecheș și Tatiana Panaiotidi sunt maeștrii și coregrafii de la TNOB Oleg Danovski, care m-au ajutat și m-au susținut în ultimii zece ani petrecuți acolo. Aș putea spune că au fost cei mai frumoși ani încununați de succes și realizări.

Le mulțumesc tuturor celor care au crezut în mine, datorită lor sunt acum ceea ce sunt.

 

Cum au fost primii tăi ani în Operă? Care a fost primul rol solistic în care ai debutat?    

Amalia Mîndruțiu: Primii ani de operă au insemnat foarte multă muncă pentru că îmi doream  să ajung să dansez roluri solistice, iar așteptarea nu a fost prea lungă.

Primul rol prim solistic a fost cel din “Spărgătorul de nuci” – Clara/Prințesa Maria în coregrafia Maestrului Francisc Valkay. Au urmat foarte repede “Cenușăreasa”, ”Giselle”, “Don Quijote” etc.

Amalia Mîndruțiu Amalia Mîndruțiu

Am avut o ascensiune rapidă dar pentru care am muncit foarte mult. Nu am avut vacanțe.

În “Giselle” am debutat pe scena Operei Naționale Române Cluj-Napoca alături de Ioan Dorin Coșeriu. A fost spectacolul care îmi trezește chiar și acum cele mai plăcute emoții. În egală măsură și ”Don Quijote” în care am debutat cu același partener.

 

– Când și cum ți-ai descoperit latura de maestru? Dar cea de coregraf? Care sunt spectacolele la care ai realizat coregrafia?  

 Amalia Mîndruțiu:  În 1998 se monta la Opera Maghiară “Don Quijote” în coregrafia maestrului Francisc Valkay, dansam rolul principal, mă pregăteam în paralel cu D-na Larisa Șorban și cu D-na Elena Tsaricova, când într-o zi îmi spune maestrul că ar trebui să fac și asistență la acest spectacol. Observase probabil că am potențial sau că aș putea să mă dezvolt în acestă latură. Predam și studii uneori la clasa de fete la propunerea și îndrumarea maestrului Mihail Mîndruțiu.

Câțiva ani mai târziu au urmat spectacole la care am făcut asistență : “Giselle”, “Coppelia”, “Spărgătorul de nuci”. La Constanța predam studii și făceam asistență la spectacolele de balet neoclasic pe care le montase Horațiu Cherecheș.

Nu mă gândeam niciodată că voi ajunge să lucrez și în această latură a baletului. Mă gândeam că mă voi pensiona ca balerină…dar parcursul meu artistic a fost altul se pare.

Primele coregrafii au fost de fapt în cadrul Galelor de Balet de la TNOB Oleg Danovski. A urmat apoi un spectacol la un teatru din China –Lanzhou Theater în care a trebuit să fac și eu o parte în colaborare cu maestrul Călin Hanțiu.

Întâlnirea cu D-na Beatrice Rancea la ONR Iași a fost practic cea mai importantă, deoarece mi-a oferit șansa extraordinară de a crea un spectacol întreg. Am avut o colaborare profesională foarte bună.

Prima coregrafie la Iași a fost pentru Gala Premiilor-ediția Centenar.  În cadrul acestui eveniment, am avut onoarea de lucra pe muzica celebrului compozitor Eugen Doga.

Au urmat spectacolul de balet “Cenușăreasa” și “El Tango” avându-l ca invitat pe Ovidiu Matei Iancu, căruia îi mulțumesc încă odată pentru profesionalismul și devotamentul lui pentru această artă.

 

 – Din 2021 ești maestru de balet la Institutul de Dans din Belgrad, Serbia. Cum este atmosfera acolo, cum sunt elevii tăi, care este programa și ce proiecte are acest Institut?  

 Amalia Mîndruțiu: Practic aici lucrez în aceeași instituție dar cu două funcții diferite: profesor de dans clasic repertoriu și duet, metodologie pedagogică (teoretică) pentru studenții de la master și Maestru de balet al companiei de Juniori ai acestui institut.

Dimineața avem programul pentru studenți, iar seara pentru Youth Company. Sunt doar 9 studenți care se pregătesc pentru pedagogie/coregrafie sau pentru a participa la audițiile companiilor de balet.

Programul de lucru este identic cu cel al unui teatru de balet obișnuit –studii –repetiții –spectacole.

Youth Company are 30 de tineri talentați, cu calități fizice excepționale cu care se pot face lucruri foarte frumoase.

În general sunt doar studenți/elevi din Serbia, Croația, Muntenegru și Macedonia. Nu sunt deocamdată din alte țări probabil din cauza faptului că este țară non UE.

În data de 27 noiembrie avem premieră cu o Gală Concert în care sunt incluși toți cei din companie cât și studenți, plus câțiva balerini din Teatrul Național de Balet Belgrad.

 

-Iti dorim mult succes, sănătate și realizări pe măsura dedicării ți pasiunii tale! 

Amalia Mîndruțiu: Mulțumesc!

 

 


Share the NEWS & spread the JOY!

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate