Despre “Baiadera” cu Ovidiu Matei Iancu

by Sena Vladoiu
Spread the love

Luna aceasta, pe data de 15, are loc un eveniment important în lumea baletului românesc. Pe scena Operei Naționale Române din Timișoara va avea loc premiera spectacolului “Baiadera”, în adaptarea coregrafică a lui Ovidiu Matei Iancu, după coregrafia originală a lui Marius Petipa.

Timișoara va fi așadar gazda unei duble premiere: Ovidiu Matei Iancu, care este prim-solist al Operei Naționale București, este la primul spectacol la care colaborează în calitate de coregraf, iar baletul “Baiadera” este pentru prima oara în istorie în repertoriul Operei Naționale Timișoara.

În interviul acordat revistei Ballet Magazine, Ovidiu Matei Iancu face un scurt preview a ceea ce urmează, și o scurtă incursiune a ceea ce se petrece în spatele cortinei unui așa eveniment.

 

Vezi și interviul acordat de Cristina Dijmaru, Prim-solistă a Operei Naționale București

 

Între public și scenă: energii și sentimente

Ballet Magazine: Drumul tău în balet a început la 10 ani, în cadrul Liceului de Coregrafie, ai intrat apoi printr-un concurs în cadrul compartimentului Balet al Operei Naționale București. Cariera ta este impresionantă. De 18 ani dansezi pe prima scenă a țării, și ai interpretat cele mai importante roluri ale baletului clasic şi neoclasic. Ce simți la finalul unui spectacol? Cum primești aplauzele și cum faci față acestor emoții ce vin spre tine din partea spectatorilor?

Ovidiu Matei Iancu: Am încercat de fiecare dată să mă autodepășesc și să fac parte din spectacol, să interpretez cu adevărat fiecare rol în parte și cred că pentru public asta a contat și contează foarte mult; să-i aduci în povestea ta… și atunci, ceea ce simți la sfârșitul unui spectacol este greu de descris.

De multe ori izbucnești în lacrimi de ceea ce publicul îți transmite ca energie prin ropotul de aplauze, de multe ori simți că poți să muți munții cu energia pe care ți-o oferă, iar asta te face să simți cu adevărat că ceea ce ai făcut acolo pe scenă a fost bine și ai reușit să-i încarci energetic atât de mult, încât la final îți oferă și ei același lucru, ceea ce este minunat și te face să crezi în tine și să mergi mai departe.

Până la urmă, între noi artiștii și public se schimbă niște energii impresionante pe parcursul unui spectacol, energii sau sentimente pe care și noi și ei le folosim pentru a ne face viața mai frumoasă, până la urmă facem artă pentru ei… dar și pentru noi.

Ne ajutăm unii pe alții și folosim arta și energiile și sentimentele pentru a ne dezvolta mult mai frumos. Arta este extrem de importantă în viața oricărei persoane, sub orice formă a ei!

 

Citește și “Avem nevoie de artă ca de aer, mâncare sau apă!”

 

 

La Timișoara oamenii sfințesc locul

Ballet Magazine: Pe 15 noiembrie, are loc un eveniment important în lumea baletului românesc. Pe scena Operei Naționale Române din Timișoara va avea loc premiera spectacolului Baiadera, în adaptarea coregrafică a ta, după coregrafia originală a lui Marius Petipa. Este primul mare spectacol la care colaborezi în calitate de coregraf. De ce “Baiadera”? Cum a venit această propunere și ce a însemnat pentru tine?

Ovidiu Matei Iancu: Da, așa este, în data de 15 noiembrie va fi premiera baletului “Baiadera”. Este un balet pe care l-am interpretat destul de mult și îl cunosc destul de bine; cumva lucrurile s-au legat și au dus către acest balet.

Directorul Operei din Timișoara m-a contactat undeva prin primăvară pentru montarea unui balet clasic. Eu am colaborat cu această instituție în trecut ca balerin și am fost sincer surprins de invitație…pentru că eu nu mai creasem un balet clasic, ci doar neoclasic, deci nu aveam o istorie în direcția asta. De aceea surprinderea, dar și fericirea că voi avea ocazia să mă dezvolt și în direcția asta – de coregraf al unui balet clasic.

Domnul Director Cristian Rudic este o persoană foarte deschisă la nou, dar fără a uita valoarea istoriei și cât de importantă este în prezent; este un iubitor de artă, un artist deosebit, apreciază cu adevărat calitatea … și așa ne-am întâlnit și am început să plănuim această premieră Baiadera. Am ajuns la ideea de a adapta acest balet după versiunea clasică a lui Marius Petipa (acest balet fiind în repertoriul Operei Naționale Române Timișoara pentru prima dată în istorie).

Colaborarea este una excepțională! Am descoperit aici oameni minunați, începând de la portari și până la Direcție, dispuși să ajute în orice mod posibil pentru bunul mers al instituției. Lucru normal poate într-o lume normală, doar că, din păcate, în România nu sunt multe locuri care merg în direcția asta.

Aș dori să le mulțumesc tuturor pe această cale, celor care au făcut posibilă ascensiunea mea în carieră și mai nou, în direcția de coregraf, mulțumesc și lui Dumnezeu pentru toate aceste oportunități…

 

Citește și “Ondine: un personaj, două librete”

 

 

De la prim-balerin la coregraf

Ballet Magazine: Ce a presupus montarea acestui spectacol pe scena Operei din Timișoara? Cum au decurs repetițiile, ce ai schimbat și ce ai adus nou în libretul coregrafic și cum ai găsit inspirația?

Ovidiu Matei Iancu: Această montare este un pas înainte în cariera mea care ușor, ușor, din balerin, se transformă în maestru coregraf și sper să mă ajute Dumnezeu să fie cel puțin la același nivel cu cea de balerin.

Alături de mine în pregătirea acestui spectacol, pe lângă cel care mi-a făcut invitația, dl. Director Cristian Rudic, este dirijorul spectacolului, maestrul David Crescenzi, asistentul meu Alin Radu, prim-solist și maestru de studii al Operei Naționale Române din Timișoara, dar și dl. Dragoș Buhagiar, un scenograf excepțional, cu o viziune superbă și un bun-gust ieșit din comun, deși este și dânsul la prima creație scenografică pentru un balet clasic.

Repetițiile acestui spectacol au decurs foarte bine, am dat de balerini foarte buni și foarte dedicați. E o zonă în care baletul a avut de suferit în timp din cauza lipsei de producții, dar sperăm – și sunt sigur – că se va dezvolta minunat.

 

Vezi “Învățămȃntul de balet de stat din Romȃnia”

 

Din păcate, din cauza lipsei de producții de balet, o bună parte din balerini au trebuit să-și redirecționeze serviciile, dacă pot spune așa, spre alte companii, lăsând un gol. Ne bucurăm însă că am reușit, în urma unei audiții care a avut loc în luna iunie 2019, să acoperim o parte importantă a acestui gol.

Am avut bucuria să descopăr în cadrul audiției balerini excepționali și sperăm că, în timp, trupa să crească și mai mult.

Eu mi-am dorit să aduc un suflu nou acestui balet, mi-am dorit și îmi doresc ca artiștii “să dea bine pe scenă” (așa cum spunem noi), așa că am adaptat și am modificat cât am considerat că este nevoie pentru o calitate cât mai bună a spectacolului.

 

Vezi și “Zâna păpușilor, o zână a micilor balerine”

 

Pentru a pune în valoare artistul, eu cred că atunci când coregrafiezi, nu trebuie să gândești că-ți pui în valoare coregrafia prin artist, ci să pui în valoare artistul prin coregrafie. Și atunci, cu siguranță și coregrafia va căpăta valoare.

În libret nu am schimbat foarte multe, doar în actul II, Solor, distrus de moartea celei pe care o iubea și forțat de situație să se căsătorescă cu altcineva, se găsește în situația de a consuma opium pentru a-și mai liniști gândurile și suferința. In drumul lui spre moarte, delirând, visează că se regăsește cu Nikia, trecând amândoi în alt tărâm fericiți.

Ballet Magazine: Mulțumim pentru interviu. Iti dorim mult succes cu această premieră!

Ovidiu Matei Iancu: Mulțumesc și eu, Ballet Magazine!

 

“Baiadera”, adaptare Ovidiu Matei Iancu,

Conducerea muzicală: DAVID CRESCENZI
Coregrafia: MARIUS PETIPA
Regia și adaptarea coregrafică: MATEI – OVIDIU IANCU
Scenografia: DRAGOȘ BUHAGIAR
Concert maeştri: OVIDIU RUSU, CORINA MURGU
Asistent coregrafie: ALIN RADU
Distribuţia:
Nikia – MANUELA ARDELEAN
Solor – BOGDAN RĂDĂCINĂ
Gamzatti – NANAKO IMAI, KARLA DUKAI
Rajah – DARIUS AGRIMA
Idol – ANDREA CHIAPPATTA
Fachir – ALEXANDRU PÎNTEA
Brahman – ALIN RADU
Prietenul lui Solor – SERGIU ANGHEL
Slujnica – SUZANA VRÂNCEANU
Solo dʼJampe – IUSTINA CIOBANU, MELANIE IZZO
Patru Baiadere mici – ȘTEFANIA AVRĂMIA, CODRUȚA BĂLAN, SAYUKI TOTSUKA, MARINA SANCHEZ
Solo tobe – MIRABELA ZONAI, FLAVIUS POPA
Pas dʼaction – ALINA MIHAI, OLGA SFETCU, MARTHE HOUREZ, GLORIA GANEO
Trei umbre – ȘTEFANIA AVRĂMIA, SAYUKI TOTSUKA, MARINA SANCHEZ
Participă: Orchestra și ansamblul de balet ale Operei Naţionale Române Timişoara în colaborare cu elevii Colegiului Naţional de Artă „Ion Vidu” secţia Coregrafie „Ştefan Gheorghe” Timişoara
Regia tehnică: HELLEN GANSER


Spread the love

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate