Eduardo Blanco, coregraf al Baletului Național din Cuba: „Cel mai important lucru este să îți iubești profesia”

by Zahariuc Robert
Spread the love

A început să studieze vioara și dansul clasic la 9 ani, la Școala de Arte din Santiago de Cuba şi a continuat la Școala Națională de Balet „Fernando Alonso” din Havana. În 1994, la doar 12 ani, a creat prima sa coregrafie. Este licențiat al Institutului Superior de Arte din Cuba, specialitatea Artă coregrafică.

În 2000 a fost numit coregraf principal al Baletului Național din Cuba de către prima ballerina assoluta Alicia Alonso.

A colaborat cu companii de balet din Canada (timp de 7 ani, cu Hamilton Youth Ballet Canada: baletul Hänsel și Gretel); Spania (timp de 3 ani cu Centrul Coregrafic din Valencia, apoi la Madrid: musicalul Hoy no me quiero de Nacho Cano); Bahamas (Capullito de Aleli pe muzica lui Nat King Cole, interpretată de fiica sa Natalie Cole și prim-solista Baletului Național din Cuba Amaya Rodríguez, 2015); Honduras (director artistic al Companiei Juvenil San Pedrana, cu care colaborează și în prezent); Nicaragua (Carmina Burana); Baletul Naţional din Panama (Musicalion, 2017, Gala Stelelor, 2018); Mexic (la teatrele din Hermosillo, Tijuana, Matamoros, Monterrey, Guanajuato…); Costa Rica, Paraguay, Ecuador, Venezuela, Brazilia etc.

Citește și 

Cele mai promițătoare 13 micuțe balerine în devenire ale anului 2021, la finalul proiectului „13Under13” by Ballet Magazine

Francesca Velicu, English National Ballet: Experiența studiilor la Academia de Stat a Teatrului Balșoi m-a influențat decisiv

În 2012, Ministerul Culturii din Cuba, împreună cu UNICEF, a realizat un documentar despre viața, munca și cariera sa ca regizor-coregraf al Baletului Național din Cuba.

A obținut Premiul pentru cea mai bună coregrafie cu lucrarea Thunder and Lightning, interpretată de primi-soliştii Baletului Național din Cuba la Teatrul Bolşoi din Moscova.

Eduardo Blanco iubește să creeze şi să monteze spectacole de dans

Știu că ai venit pe lume intr-o familie de artişti – mama profesoară de muzică, tata balerin. Crezi că acest lucru a influențat alegerea viitoarei tale profesii?

Talentul meu a fost descoperit de mama, care m-a îndemnat mereu să progresez. Persoana care mi-a marcat cariera a fost însă directoarea Școlii Naționale de Balet, doamna Ramona de Saa. Atitudinea și silueta ei superbă m-au entuziasmat şi m-au făcut să mă îndrăgostesc de dans. Ea mi-a dat încredere, încât azi sărbătoresc 20 de ani de muncă și sacrificii!

Îl putem defini pe Eduardo Blanco drept un coregraf polivalent, ținând cont de abordările sale şi în alte maniere de dans în afara celei clasice?

Sunt coregraf de stil neoclasic, ador și dansul contemporan și, mai presus de toate, ador versatilitatea tinerilor de azi, care au acel ritm interior ce-i ajută să combine clasicul cu modernul. A fi unul dintre coregrafii principali ai Baletului Național Cubanez este un cadou frumos pe care l-am primit de la… Alicia Alonso.

Care este baletul tău preferat? 

Baletul meu preferat este Giselle pentru că este total romantic, iar eu mă consider o persoană romantică prin excelență. Este totodată o capodoperă, foarte bine gândită pentru orice epocă. Iubirea va exista întotdeauna.

Eduardo Blanco, un viitor jurat al Concursului Internaţional „Lebăda de cristal”

Mi-ar face o deosebită plăcere şi profit de întâlnirea noastră în universul virtual ca să te invit să faci parte fizic din juriul Concursului Internațional „Lebăda de cristal”, care se desfășoară în România.

Este o plăcere să fiu invitat la concursul din România şi o onoare să îți accept invitația ca jurat și coregraf. Dansul topeşte granițele și unește umanitatea, iar pentru noi cel mai frumos lucru este să ducem școala cubaneză de balet peste tot în lume.

Ai lucrat pe multe meridiane ale lumii. Cum te-a influențat în profesie acest lucru?

Munca mea de 7 ani în Canada, în Brazilia, în Spania, în Bahamas, în Ecuador, în Panama, în Mexic și în alte țări, m-a făcut să înţeleg specificităţile acestora, m-a determinat să creez povești noi și să mă adaptez unor paradigme culturale diferite.

Îți mulțumesc că ai acceptat să fii invitatul meu în acest interviu pentru revista Ballet Magazine Romania. O ultimă întrebare: ce sfat le-ai da tinerilor dansatori din România? 

Și pentru mine a fost o plăcere să fiu invitat, ca artist și ca prieten.

România este o țară cu mari personalitați, care rezistă în istoria baletului universal. Doresc să le spun tinerilor din România că, dacă iubesc dansul, nu vor regreta niciodată că au deschis ușile sălilor de balet. Dansul te face o persoană mai bună și mai valoroasă.

„Dansul este inseparabil de condiția umană”, spune unul dintre cei mai cunoscuţi scriitori cubanezi, Alejo Carpentier.


Spread the love

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate