Importanța studiilor în balet. Părerile unor artiști balerini, profesori și coregrafi.

by Sena Vladoiu
studii
Spread the love

Importanța studiilor în balet.

Exercițiile la bara de balet te însoțesc pe tot parcursul procesului de învățare, dar și mai târziu, când baletul devine meserie și carieră. Un elev care a ales baletul de performanță, prin studiu, obține plasamentul corect al corpului, forță, tehnică, control, echilibru.

Studiile din baletul clasic reprezintă procesul de învățare continuă și evoluție pentru un balerin.

Un balerin profesionist, prin studiile de zi cu zi, își îmbunătățește tehnica, își menține nivelul și își dezvoltă capacitatea de excuție corectă, curată, a mișcării.

 

Importanța studiilor în balet. Să aflăm părerea unor artiști balerini, profesori, maeștrii, coregrafi.

 

Cât de importante sunt studiile pentru un balerin?

Dar studiile înaintea unui spectacol?

 

 

Ovidiu Matei Iancu – prim solist Opera Națională București  

 Studiile pentru un balerin sunt ca aerul pentru orice ființă dependentă de aer!!!

Studiile înainte de spectacol te încălzesc, dar nu trebuie făcute la intensitatea studiilor de zi cu zi. Pot avea diverse forme în funcție de nevoile balerinului (dar obligatoriu se fac, dacă timpul o permite în acea zi)”

  

Dumitru Buzincu – prim solist Opera Națională Română Iași  

 “Studiile sunt importante pentru un balerin, prin studii menținem mușchii și mobilitatea. Atunci când ajungi la un nivel artistic înalt, pentru a te menține, ai nevoie de studii. Pentru progres, pentru a fi de ce în ce mai bun, studiezi un anumit pas sau o mișcare, fie de turație sau săritură, pentru asta ai nevoie de mușchi și articulații pregătite. Îmi plac studiile înainte de spectacol, dar să nu fie grele și complicate, să fie simple și precise, pentru a-ți încălzi și pregăti corpul pentru spectacol.” 

 

Mihaela Soare – prim solistă Opera Națională București  

 “Rolul studiilor în cariera unui balerin profesionist este esențial prin faptul că asigură atât antrenamentul zilnic, cât și dezvoltarea aptitudinilor, lucru ce conduce spre performanță. Studiile sunt indispensabile pentru a ajunge să redai pe scenă frumusețea desăvârșită a dansului. Ai nevoie de studii pentru a avea o stăpânire tehnică care să determine o împletire între disciplină și libertate pe scenă. Studiile înaintea spectacolului reprezintă o componentă esențială, deoarece pentru un balerin instrumentul de bază este Corpul. De la studii se pornește în căutarea perfecțiunii expresiei artistice.” 

 

Amalia Mîndruțiu – maestru de balet Institutul de Arte Belgrad

“Din copilărie muncim ca să ne formăm reflexe specifice mișcărilor de balet. Aceste reflexe nu le putem dobândi fără a le repeta de mii de ori. Ora de “Studii ” – numită așa în lumea baletului este responsabilă pentru ca aceste reflexe / mișcări să ne ajute în modelarea corporală (musculatură, elasticitate, etc.), să ajungem să stăpânim foarte bine elementele tehnice și de virtuozitate atât de importante în dansul clasic. Fără aceste STUDII un dansator nu poate avea o evoluție ascendentă în cariera sa. Studiile nu sunt doar pentru menținerea fizică a corpului și pentru progresul tehnic, studiile sunt și pentru concentrare, memorare și disciplinarea propriei persoane. Înaintea unui spectacol aceste Studii nu pot lipsi din rutina/obișnuința unui dansator.” 

 

Rin Okuno – prim solistă Opera Națională București    

 “It’s very hard to explain how important are studies for a dancer. In my opinion, the class is the base and everything for dancers. If you don’t take a class properly you feel your self. You won’t be able to perform well. Not only that, not taking a class well, might be the one of the reasons to get injured.  

Before a performance, some of the dancers prefers to warm up by their self, some of the dancers prefer to take the class from the ballet master or mistress. Both are good. What is the most important is warm up well, but not get too tired  during the performance because of the warm up. I said the class is the base and everything. But audiences never watch the class as a performance. So you have to know your self how to get in shape without getting tired before the performances.”

 

Bianca Fota – maestru Opera Națională București 

“Este esențial să intri încălzit pe scenă. Fiecare balerin are propriul ritual de încălzire.Te poți încălzi și în alte feluri, dar majoritatea balerinilor preferă studiile. Există studii de progres, tonifiere și studii care doar încălzesc și elasticizeaza corpul. Studiile de dinaintea spectacolului trebuie să fie de încălzire. Aici intervine inteligența maestrului de a calibra exercițiile.

Rutina de zi cu zi a studiilor unui balerin îl ajută pe acesta să fie echilibrat în meseria lui și scade mult riscul de a avea o surpriză neplăcută pe scenă . Prin acest antrenament, zilnic, balerinul își cunoaște și stăpânește mult mai bine corpul. Atenție însă, rutina creează mecanisme automate care pot face balerinul să stagneze. Este o capcană în care pică mulți dansatori. E nevoie câteodată de o “resetare” care poate fi făcută fie prin schimbarea mentalității, schimbarea maestrului pentru o perioadă, două-trei zile de pauză, citirea sau vizionarea unor noi materiale de balet, în funcție de necesitățile fiecăruia. Progresul trebuie să fie continuu.”

 

Horațiu Cherecheș  

“Indiferent că dansăm genuri de: dans clasic, caracter, contemporan sau modern, cu toate stilurile aferente (mai cu seamă când expunerea tenhică-coregrafică a interpretului/balerin/dansator se realizează en pointe), dacă suntem profesioniști, avem nevoie INDUBITABIL de acea oră de studii elaborată pentru PROFESIONIȘTI. Promovarea piletes-ului sau a altor genuri/stiluri/năzbâtii inventate peste noapte, se realizează în altă sferă (probabil cea financiară  / comercială – situată sub sintagma: „veniți, practicați, COTIZAȚI și veți fi geniali pe scenă” – NU ESTE PENTRU PRIFESIONIȘTI) și acest aspect nu are legătură cu ARTA COREGRAFICĂ. În ceea ce privește sportul, fără doar și poate este extraordinar, dar în nici un caz nu este egal artei coregrafice. SPORTUL RĂMÂNE SPORT (gladiatorii nu făceau și nici acum nu fac ARTĂ). ÎN CONSECINȚĂ SPORTUL ESTE ADRESAT GLADIATORILOR și nu sufletului!

DANSUL NU ESTE UN EXPOZEU ABSTRACT AL MIȘCĂRII !!! DANSUL ESTE ARTĂ ȘI SE ADRESEAZĂ INIMII (SUFLETULUI SPECTATORULUI).

Dacă doriți să vă detașați de AMATORI, pentru a ajunge la sufletul spectatorului (cei ce vă doriți într-adevăr să faceți diferența între amatori și profesioniști), vă sfătuiesc să faceți acea oră de studii înainte de orice reprezentație coregrafică indiferent de gen sau stil coregrafic abordat.

Am dansat pe mari scene ale lumii și de fiecare dată am făcut acea oră de studii (în conceptul de studiu, premergător unui spectacol coregrafic, a marilor coregrafi recunoscuți pe plan național cât și internațional).

Dacă cineva își imagineză că INVENTEZĂ O NOUĂ ROATĂ LA CĂRUȚĂ se înșeală amarnic. ROATA S-A INVENTAT DE CEL PUȚIN 200 DE ANI ÎN DOMENIUL COREGRAFIC. Dacă nu cunoști istoria dansului … cerceteză. Nu este o rușine. Toți învățăm !!!”

 

Ioan Tugearu  

“Acum, în sec. XXI, când dansul a ajuns la cote nemaiîntâlnite prin mari performanțe, mari dansatori, școli și stil nou, coregrafi absolut minunați, cu spectacole și idei copleșitoare luate din propria noastră viață, acum puneți problema studiului…

Dacă un tânăr viitor balerin nu știe ce înseamna studiul unei meserii de care s-a apucat, e grav, e foarte neobișnuit, trist, dar poate fi încă vreme de a afla. 

Dacă un profesor își iubeste dansul pe care îl predă, nu va rămâne dator elevului.”

  

 Ana Valkay pedagog   

“Condiția fizică a unui balerin este dependentă de antrenamentele zilnice. Performanța tehnică este rezultatul exercițiilor studiate repetat.  

Inaintea unui spectacol studiile asigură încălzirea controlată a balerinului. Da, studiile înaintea unui spectacol sunt IMPORTANTE! NECESARE !”

 

Aglaia Gheorghe   

“Studiile sunt esențiale în viața unui balerin. Ele te țin în formă și-și dau posibilitatea să abordezi oricând, orice partitură coregrafică. Studiile îi asigură “pâinea” balerinului. Lipsa studiilor te scoate din formă și implicit, din competiție.”

 

Diana Mateescu – profesor  

“Dansul clasic stă la baza formării unui dansator și conferă acestuia posibilitatea de a se adapta oricărui gen de dans. Tehnica dansului clasic este ABC-ul oricărui dansator și ca atare face parte intrisecă din corpul fiecăruia.

Studiile de dans clasic nu pot lipsi din antrenamentul zilnic al artistului dansator și nici nu pot fi înlocuite cu alte tehnici de mișcare, ci doar completate.”

 

Maria Șerbănoiu – balerină Opera Comică pentru Copii  

“Din punctul meu de vedere, studiile sunt esențiale pentru a putea pune în scenă frumoasele spectacole de balet și de asemenea pentru a putea menține condiția fizica a balerinului.

Studiile sunt temelia dansului clasic, fără de care un balerin nu poate ajunge la performanță. Datorită studiilor capeți tehnica și cunoașterea corpului. Studiile – “antrenamentul” zilnic pentru a putea ajunge la performanță, reprezintă o conduită pentru trup și suflet.  

Studiile sunt esențiale pentru a te încălzi înainte de spectacol. Consider că o oră de studii înainte de spectacol trebuie să fie gândită astfel încât să te poată încălzi, fără să te obosească. Balerinii își cunosc corpul suficient de bine astfel încât să cunoască ce tip de încălzire îi ajută înainte de a performa pe scenă. Majoritatea aleg studiile clasice, dar sunt anumite persoane care preferă să se încălzească prin alte metode. Pentru mine, studiile înaintea unui spectacol sunt importante în măsura în care simt că mă încălzesc suficient de bine. Pe lângă ora de studii, pot face câteva exerciții suplimentare astfel încât să îmi pot încălzi corpul complet și suficient de bine.”

 

Manuela Ardelean – prim solistă Opera Națională Română Timișoara  

 “Din punctul meu de vedere, studiile sunt extrem de importante pentru un balerin, atât executate zilnic înainte de repetiții, cât și înaintea unui spectacol, acestea ajutând la încălzirea corespunzătoare a sistemului muscular, menținând un tonus bun al organismului, prevenind astfel potențiale accidente în timpul actului artistic, cât și pentru perfecționarea executării elementelor tehnice ușurând astfel munca unui balerin în pregătirea pentru spectacole.” 

 

Silvia Baritchi-Gradea  – fostă prim solistă și maestru Opera Națională Cluj Napoca, în prezent coregraf Lotul de Gimnastică – Deva

Niciodată un PROFESIONIST din arta coregrafică nu va alimenta (sau chiar tolera) ca pilates-ul sau alte genuri de stretching-uri sa înlocuiască încălzirea profesionistă (studii) înaintea unui spectacol (de orice gen) sau ca antrenament de sine stătător!

Din păcate avem din ce în ce mai multe “intrări” ale acestor genuri comerciale în antrenamentul profesionist…. Fiecare dansator,  la un moment dat, a fost nevoit să aplice o încălzire rapidă înaintea unei reprezentații și să folosească mai multe elemente de stretching… însa acestea sunt situații absolut excepționale și nu vor exclude niciodată absoluta necesitate de a face studii! Orice altă formă de încălzire în afara de cea clasica, să-i spun, te va exclude clar din categoria PROFESIONIST! Poți folosi orice gen de stretching pe care-l dorești, dar niciodată să ÎNLOCUIEȘTI studiile!!!” 

 

Maria Lozanova – prim solistă Opera Națională Iași  

“Pentru mine orele de studii sunt esențiale! Antrenamentul zilnic face parte din viața balerinilor pe tot parcursul carierei! Beneficiile sunt multe. Încălzire, menținere în formă, pregătirea corpului pentru a îndeplini cerințele baletului clasic, sunt doar o parte dintre ele. Orele de studii zilnice îmbunătățesc calitatea mișcării și ajută la o carieră îndelungată și mai sănătoasă. Prezența sau absența studiilor înainte de spectacol, depinde foarte mult și de programul companiei respective. Eu personal, prefer o oră de studii de încălzire,  fără prea multe complicații deoarece gândul meu este la ce am de făcut în spectacol. Dacă instituția nu îmi oferă acest lucru, îmi organizez încălzirea în acest mod.” 

 

Mirela Simiceanu – profesor

 “Toate companiile de balet, inclusiv cele de dans contemporan, au în program studiul zilnic al dansului clasic ca antrenament și perfecționare. Perfecționare…pentru că în cadrul antrenamentului profesorul insistă pe elemente tehnice din spectacolele care vor urma, pregătind interpreții pentru repetițiile care vor urma. Cum bine spunea o coregrafă:”Nu o sa te învăț eu dublă piruetă acum! Asta se face la studii!”.

 Studiile de dans clasic sunt obligatorii pentru balerini. Altfel nu te poți antrena pentru repetiții sau spectacol. Repetițiile nu sunt suficiente. Incălzirea și antrenarea corpului se face organizat la studiile zilnice. In vremuri mai îndepărtate cei dornici să progreseze făceau studii și după-amiaza cu profesori, soliști de multe ori, care veneau benevol să predea. Studiul intens stă la baza perfecționarii dansului clasic.

 Inainte de repetiții interpretul se încălzește singur cu o bară mai ușoară, axată pe încălzirea musculară și pe mobilitatea corpului. Nu se poate “arunca în repetiție” venind de pe stradă.

 Cam la fel stau lucrurile înainte de spectacole. Uneori sunt organizate studii înaintea spectacolelor cu o bară de încălzire, puțin mijloc și câteva sărituri. Alteori, fiecare interpret se încălzește făcând o încălzire la bară și câteva exerciții la mijloc cu elemente pe care crede că trebuie să le repete pentru spectacol. Corpul trebuie încălzit pentru spectacol pentru că astfel va răspunde “comenzilor” și elementele tehnice se vor alătura cu ușurință celor artistice, aducând succesul pe scenă. Cu corpul ”neîncalzit” nu se poate intra pe scenă. Atunci pot aparea accidente sau se pot rata elemente tehnice.” 

 

Citește și: De câtă “deschidere” e nevoie în balet? Cum a evoluat etalarea picioarelor


Spread the love

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate