Octavian Cărare: „Cred că există un moment când poziția balerinului în zbor atinge perfecțiunea!”

by Mihaela Moldoveanu
Share the NEWS & spread the JOY!

După studii de științe politice, masterat în studii europene și o perioadă în care a lucrat pentru Comisia Europeană, Octavian Cărare a făcut o schimbare radicală. A ales să se exprime prin fotografie, urmându-și pasiunea din copilărie, inspirată de tatăl său. Se întâmpla acum opt ani, când a devenit fotograf profesionist. În ultimii patru ani și-a folosit pasiunea pentru a studia baletul – emoția înscrisă pe chip, forța brațelor, grația, săritura perfectă a balerinilor.

„Scouting” și pe timp de carantină

Fotografii balerini

-Sunteți în continuare în căutare de subiecte, de balerini, pentru a-i fotografia. Cum decurge activitatea dumneavoastră în această perioadă? Cum trăiți carantina?

– Până acum câteva zile am definitivat proiectele la care am lucrat înainte de a se instaura carantina. Actualmente fac puțin „scouting” în ceea ce privește balerinii și identific locații unde aș putea să fotografiez. Așadar, sunt în continuare în căutare de balerini pe termen scurt dar și pe termen lung. Pe moment, în Belgia avem voie să ieșim din casă doar pentru activități sportive și recreative, nu cred că avem dreptul să lucrăm la proiecte artistice (oricât de trist ar suna).

-Înainte de fotografia de balet a fost fotografia, pur şi simplu. Cum v-ați descoperit această pasiune?

-Cu siguranță pasiunea mi-a fost inspirată de tatăl meu care, în tinerețe, a cochetat cu fotografia. Conștient și intenționat am început să fotografiez când eram adolescent. Apoi am descoperit fotografia de stradă și fotojurnalismul. Am început să mă interesez asupra tehnicii și asupra compoziției și mai ales asupra istoriei fotografiei. Un rol important în a descoperi fotografia în sensul artistic a jucat-o Clubul Fotografilor din Iași, ținut la acea dată de Dan Mititelu, un fotograf și un om excepțional.

De 8 ani, fotograf cu acte în regulă”

Octavian Carare s-a hotărât să devină fotograf profesionist în urmă cu 8 ani

-Când ați decis că vreți să trăiți din asta?

-Acum 8 ani am luat decizia de a deveni fotograf cu acte în regulă. După studii de științe politice, masterat în studii europene și după o scurtă perioadă în care am lucrat pentru Comisia Europeană, mi-am spus că e momentul să fac ceea ce îmi doresc în viață și nu regret.

„Fotografia de balet necesită o comunicare continuă între fotograf și balerin”

-Cum a apărut pasiunea pentru fotografia de balet, o combinație de arte atât de expresivă și de complexă?

-Pasiunea pentru fotografia de balet a apărut acum 4 ani. Mă fascinează mișcarea și posibilitatea de a îngheța mișcarea, grația, forța și determinarea.

-Ce presupune, ca tehnică, muncă, această artă? E mai mult muncă sau inspirație?

-Cu siguranță este o combinație între cele două. E nevoie de multă muncă dar și de inspirație pentru a pune în valoare tot ce învățăm.

„Mă atrage arhitectura care contrastează sau se pliază cu balerinul”

Foto: Octavian Carare

-Cum surprindeți zborul? De câte încercări aveți nevoie? Sau reușiți din prima?

-În ceea ce privește săriturile („zborul”), grație aparatelor de fotografiat tot mai performante putem să suprindem subiectul în acțiune foarte ușor. Însă pentru a fotografia un balerin al cărui zbor e perfect, în sensul că nu poate fi ameliorat (brațele, picioarele, degetele, expresia facială, expresia corporală etc) e nevoie de obicei de mai multe încercări. E vorba de o continuă comunicare între fotograf și balerin.

-Cum alegeți locurile de shooting? De ce zonele urbane, aglomerate, acum însă goale?

-Mereu am văzut fotografia în spațiile urbane ca pe o provocare. Ești pus în fața unui scenariu în care trebuie să te adaptezi, să lucrezi cu ce îți e dat (spre deosebire de fotografia de studio, unde ai un control absolut). Însă zonele urbane, aglomerate îmi permit nenumărate variații de lumină, arhitectura care contrastează sau se pliază cu balerinul, elemente care pot fi utilizate pentru a pune în valoare dansul, grația, forța. Petrec foarte mult timp studiind locurile unde pot fotografia, analizez lumina la diferite ore, unghiurile etc.

-Ca să fotografiați un boxer/pugilist, ați luat lecții de box. De ce?

-Sunt adeptul sportului și al mișcării și mereu mi-a plăcut boxul. S-a întâmplat să cunosc recent o persoană care face box și să mă inițieze. A fost o experiență solicitantă și interesantă.

„Cred că există un moment când poziția balerinului în zbor atinge perfecțiunea!”

Foto: Octavian Carare

-Ați încercat să luați lecții de balet?

-Mărturisesc că nu am încercat, dar niciodată nu e prea târziu.

-Obișnuiți să povestiți în fața camerei ce urmează să fotografiați, filmați locațiile, spectaculoase, îmbinați imaginea în mișcare cu captarea fotografică a unui moment anume. De ce ați ales în favoarea uneia, deși vă folosiți și de cealaltă pentru a vă pune în valoare munca?

-Cred cu tărie că există un moment al mișcării unde postura dansatorului, poziția balerinului în zbor atinge perfecțiunea și nu poate fi ameliorată. Fascinant e și faptul că în spatele unei fotografii înregistrate la a 1000-a parte dintr-o secundă sunt în spate ani grei de muncă și sacrificiile balerinelor.

-Cum ați defini măiestria în fotografie? Și în special în fotografia de balet, dacă există diferențe specifice?

-Poate nu e o definiție exactă, însă cred că e vorba de multă muncă, inspirație și de a fi prezent în acel moment, de a avea o atenție activă, deschisă și intențională asupra prezentului.

Fotografia, terapie în izolare

Foto: Octavian Carare

-Ce satisfacții vă aduce munca în această perioadă tulbure? Vă raportați altfel la ea?

-Cred că este o perioadă de răgaz, în care putem învăța îndemânări noi, ne putem perfecționa abilitățile, când ne permitem să avem mai mult timp pentru a ne analiza munca și a face o proiecție post-corona virus.

-Zilele astea, oamenii postează multe amintiri, fotografii dragi. Vi se întâmplă la fel, să navigați printre fotografii?

-Încerc să aloc câteva ore pe zi în care îmi sortez și triez vechile fotografii, dar în același timp lucrez și la două proiecte noi.

Fotografia „perfectă” de mâine

YouTube video

 

-Credeți că, în acest moment, fotografia este un element mult mai prețios care ne amintește de valoarea vieții?

-Fotografia în sine este un element extrem de prețios, însă în momentele acestea ne permite să ne întoarcem la anumite aminitiri în care găsim confortul, căldura și interacțiunea socială. Are un scop terapeutic pentru mulți dintre noi.

-Revenind la balet, ce părți ale corpului sunt mai expresive? Preferați corpul ca întreg sau mai degrabă expresiile faciale, emoțiile, încordarea, bucuria?

-Atât părțile corpului cât și dansul în sine pot transmite diferite emoții și stări: fragilitate, forță, tărie, grație, stabilitate, suplețe, senzualitate, complicitate. Toate aceastea pot fi transpuse și scoase în evidență în fotografie. Nu e de mirare că balerinii sunt instruiți și pe partea de teatru. Baletul este o artă completă.

-Cea mai puternică fotografie, cea mai expresivă, cea în care ați surprins pe chip ideea de zbor, ați realizat-o deja sau încă nu? Și dacă da, ne-o puteți arăta?

-Vă voi răspunde printr-un citat care îmi este foarte drag și promit să vă arăt „cea mai puternică și expresivă fotografie” la timpul potrivit. Citatul sună în felul urmator: „Which of my photographs is my favorite? The one I’m going to take tomorrow” şi ȋi apaţine lui Imogen Cunningham.

N.R. Una dintre primele fotografe profesioniste din America, Imogen Cunningham este cunoscută mai ales pentru fotografierea pantelor, alături de nuduri, peisaje industriale și scene de stradă. La începutul anilor 1920, ea fotografia în detaliu florile și plantele, cam în aceeași perioadă în care Georgia O’Keefe uimea lumea artei cu florile ei colosale. Atracția și fascinația formelor de viață naturale a purtat-o timp de doi ani în studiul aprofundat și fotografierea în detaliu a florii de magnolie. În 1932 s-a alăturat Asociației de fotografi f64.

 

Citește și

Corepetitor Balet: Florin Calomfirescu – Interviu

Corepetitor Balet: Florin Calomfirescu – Interviu


Share the NEWS & spread the JOY!

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate