Renato Zanella, Director Artistic al baletului Operei din Ljubljana, într-un interviu special pentru Ballet Magazine

by Mihaela Ivan
Share the NEWS & spread the JOY!

Născut la Verona pe 6 iunie 1961, Renato Zanella a început să se pregătească la Verona, după care a trecut la celebrul „Centre de Danse International” din Cannes al lui Rosella Hightower, unde și-a finalizat studiile. În 1982, Zanella s-a alăturat Baletului Basler condus de Heinz Spoerli, după care s-a mutat la Stuttgart, în 1985.

Opt ani mai târziu, Marcia Haydée l-a numit coregraf rezident după o serie de creații ca „Die andere seite”, „Triptychon”, „Stati d’animo”, „Empty Place”, „Black Angels”, „Man im Schatten” și „Mata Hari”, create pentru Marcia Haydé. Acesta a fost începutul unei prodigioase cariere internaționale în cadrul mai multor companii de renume precum Baletul Național din Istanbul, Les Ballet de Monte-Carlo, Baletul Regal Suedez, Baletul Operei de Stat din Viena, Baletul din Berlin, Baletul Național al Ungariei, Baletul Național al Croației, Teatro dell Opera di Roma, Teatro San Carlo di Napoli, San Francisco Ballet.

Citește și

Manuel Legris INTERVIU: „Toate companiile de balet au propria lor istorie și identitate!”

3,2,1 START! Ballet Magazine Romania a deschis platforma pentru înscrieri în proiectul “Ballerinas in Red 2021”

 

În 1995, Renato Zanella a fost numit director de balet la Opera de Stat din Viena, funcție pe care a deținut-o până în 2005

În timpul mandatului său, a prezentat aproape patruzeci de coregrafii proprii, de la piese scurte până la programe de seară complete. Iubitorii de balet au apreciat faptul că obiectivul principal al lui Zanella a fost echilibrarea repertoriului clasic cu cel neoclasic. Zanella le-a oferit tinerilor coregrafi din corpul său de balet șansa de a se exprima și a acordat o atenție deosebită pregătirii următoarei generații de dansatori, în cadrul școlii de balet a Operei de Stat, pe care a condus-o din 2001 până în 2005.

Din septembrie 2011 până în decembrie 2015 a fost Director de balet al Operei Naționale a Greciei, al Arenei di Verona, din 2013 până în 2015, și al Operei Naționale din București, din septembrie 2016 până în decembrie 2017. Din februarie 2018 a condus departamentul de coregrafie al Școlii de muzică din St Pölten, în Austria de Jos. „Choreo Center Europe” este o platformă educațională internațională pentru tineri coregrafi, în colaborare cu Europa Ballet și Academia de muzică și artă.

La 1 ianuarie 2021, Renato Zanella a preluat funcția de director artistic de balet la Compania Națională de Operă și Balet din Ljubljana

Ballet Magazine: În primul rând, domnule Zanella, aș dori să vă felicit pentru noul loc de muncă. De ce ați ales Ljubljana Ballet? Care sunt planurile și așteptările din funcția de director artistic?

Renato Zanella: Ljubljana m-a sunat, indirect vorbind. Am fost coregraf invitat în momentul în care a fost vacantat postul. M-am bucurat de companie și de mediul teatral luni întregi și, în momentul în care a fost disponibil postul, am decis să aplic. Nu trebuie să vă spun cât de drăguță este țara și oamenii de aici și, fiind un italian care trăiește în Austria, mă simt foarte aproape de cultura și istoria acestei regiuni.

Ballet Magazine: Anul trecut a fost unul dificil pentru toată lumea, dar mai ales pentru cea artistică. Cum a fost pentru dumneavoastră? Cum v-ați descurcat în aceste circumstanțe neobișnuite?

Renato Zanella: Încă ne confruntăm cu un an dificil, în momentul în care vă scriu, începem un nou blocaj total. Arta este foarte grav afectată. Știu că se evită mișcarea în cazul tuturor tipurilor de activități, dar după prima blocare, urmând toate protocoalele, rata de infecție a fost aproape de 0 în cazul teatrelor. Teatrele nu sunt restaurante sau cinematografe, autobuze sau avioane. Dacă nu se vând bilete, sistemul se prăbușește. Pe de altă parte, am văzut că teatrul și-a echilibrat bugetul ca urmare a sprijinului dat de stat, neavând costuri.

Nu îi auzim pe directorii de teatru vorbind prea mult în aceste zile, majoritatea celor vocali sunt artiștii independenți și cei care au locuri de muncă pe termen scurt, pentru care situația provocată de Covid 19 este cu adevărat tragică. Reacția mea este planificarea; să creez, să stau în contact și să fac schimb de opinii în toate modurile posibile, rămânând totodată aproape de artiști și motivându-i. Trebuie să fim pregătiți pentru când această situație se va termina. Ceea ce îmi place este că, în aceste zile, comunitatea de artiști este mult mai unită; ne confruntăm cu situații și concepte interesante pentru proiecte on-line și offline.

 

Renato Zanella: Sunt fericit că ”Romeo și Julieta” este încă în memoria oamenilor … din păcate, a existat o dispută cu privire la ”Romeo și Julieta” cu Direcția care a fost până în martie, 2021, deoarece nu m-au recunoscut drept coregraf

Ballet Magazine: Iubitorii de balet din București își amintesc încă spectacolul „Romeo și Julieta” în care ați găsit un echilibru între povestea tradițională și modern. Vom avea șansa să revedem câteva dintre lucrările dumneavoastră pe scena românească? Cum a fost experiența cu Opera Națională din București?

Renato Zanella: Perioada artistică din România, din punct de vedere artistic, a fost excelentă. Dansatori talentați și muncitori, care m-au inspirat cu adevărat. Sunt fericit că ”Romeo și Julieta” este încă în memoria oamenilor, deoarece sunt sigur că la fel sunt și Opus 73 și ”Rite of Spring”.

Din păcate, a existat o dispută cu privire la ”Romeo și Julieta” cu conducerea care a fost până în martie, 2021, deoarece nu m-au recunoscut drept coregraf și nici până astăzi nu am primit un contract. Mi-au negat frumos munca. Deci, nu cred că dansatorii și publicul se vor bucura din nou de munca mea, iar dacă o vor face, nu va fi sub supravegherea și din voința mea. Din nefericire, este o situație foarte neplăcută.

Ballet Magazine: Ați lucrat cu multe companii mari și cu unii dintre cei mai mari coregrafi ai lumii. Care este părerea dumneavoastră despre baletul din Europa Centrală și de Est? Ce trebuie îmbunătățit sau schimbat?

Renato Zanella: Cred că în acest domeniu este un potențial foarte mare. Publicul este interesat și educat, educația artistică este excelentă și există atât de mult talent. Pentru a gestiona acest lucru, aveți nevoie de oameni cu competențe care să conducă aceste activități și de un guvern care să înțeleagă cât de important este să investiți în instituțiile de teatru. Mi-a părut rău să văd cum s-a făcut nominalizarea unui nou director general la Opera Națională din București după ce am plecat și astăzi încă este o chestiune care a suscitat critici și discuții. Acest lucru nu ajută instituția și creează nesiguranță.

Ballet Magazine: Sunt curioasă dacă este o coregrafie, mă refer la o piesă muzicală care vă inspiră sau la o poveste pe care ați vrea să o puneți în scenă, dar încă nu ați avut ocazia?

Renato Zanella: Am întotdeauna motive diferite. Uneori este muzica, alteori este o poveste sau este dorința pură de a spune ceva. Când am fost la voi, Romeo era dedicat companiei și unor persoane uimitoare, ”Rite of Spring” fost inspirat de o muzică precum Opus 73. În calitate de director, trebuie să fii în același timp orientat către public, să echilibrezi munca orchestrei, să formezi noi tipuri de public și, dacă ai noroc, să creezi o tradiție. Inspirația mea vine din viață, din oameni, este un dialog în continuă dezvoltare. Teatrele sunt locuri în care publicul și artiștii se reunesc pentru a se simți diferiți după ce părăsesc acest loc special. Scopul nostru este să aducem în viață estetica emoțională în toată forma sa!

Ballet Magazine: Vă mulțumesc mult pentru acest interviu, dle Zanella. A fost o reală plăcere!


Share the NEWS & spread the JOY!

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate