Teorie sau practică în lumea dansului clasic. Ce este mai important?

by Florin Chiritescu
Spread the love

  • Teoria sau practica constituie un subiect foarte sensibil în lumea dansului clasic din România. Foarte multe persoane care au ajuns la catedra de dans a unei Instituții publice sau private de profil sunt slab pregătite, iar acest lucru iese la iveală doar printr-o simplă vizionare a orelor de studii și apoi a examenului anual al elevilor.

Teoria este mereu importantă în acel moment în care este însoțită de practică sau atunci când a existat o practică solidă și aceasta a fost folosită pentru aprofundarea anumitor cunoștințe (diferența dintre metodele dansului clasic asupra port de bras-urilor etc).

Citește și: “Vă invităm la balet! Iată spectacolele lunii Ianuarie!”

Pot spune că în clipa de față există cadre didactice care predau dans clasic fără a fi absolvit singurele Instituții de profil – Liceele de Coregrafie sau fără a urma vreun curs profesional preparatoriu asupra baletului. Menționez că astfel de profesori se află în sectorul privat al școlilor de balet. Este imposibil să poți preda dans clasic fără să știi într-adevăr ce îi înveți pe viitorii balerini.

Dacă îmi permiteți comparația, este ca și cum ai vrea să intri în sala de operație fără a avea vreun studiu de medicină, rezidențiat etc, însă îți place foarte mult acea profesie și urmezi o scurtătură complet eronată și nefirească.

Importanța unui profesor de balet bine pregătit

Profesorul de balet are un mare impact psihologic si fizic asupra viitorului balerin. Psihologic, deoarece acesta este direct responsabil de evoluția acestuia ca și persoană în societate și totodată de integrarea lui în lumea dansului.

Citește și: “Florin Chirițescu: “Un copil care face balet și se înfometează va fi afectat emoțional”

Fizic, pentru că, la fel ca si la celelalte materii unde elevului i se dezvoltă partea intelectuală, profesorul de dans dezvoltă elevului atât partea intelectuală, cât și partea fizică.

Ținuta armonioasă perfectă a unei balerine

Nu poți dansa, nu te poți numi balerin, dacă corpul tău nu are o anumită armonie,  nu respectă linia dansului clasic, formată cu atâta sacrificiu și devotament de vechii maeștrii fondatori și reformatori ai acestei arte.

Teoria în balet

Sunt multe lucruri pe care nu le poți preda și învața în dansul clasic decât prin practică. Foarte multe lucruri sunt pur teoretice. Vorbim aici de partea de istorie a dansului, muzica aplicată în dans (deși menționez totuși că practica reprezintă cam 40-50% din această materie), biomecanica, anatomia aplicată în dans etc.

Citește și: “Încotro ne ȋndrumǎm bǎieții: balet sau fotbal?”

Baletul nu se poate preda din punct de vedere teoretic, ci doar din punct de vedere practic. Prin predarea teoretică există marele risc ca elevul să se formeze total incorect, ca apoi un profesor ce predă profesional să încerce corectarea anumitor defecte realizate de profesorul/ profesorii anteriori.

Cărțile teoretice ale dansului clasice sunt create pentru aprofundarea cunoștințelor de bază deja știute de către viitorii sau actualii pedagogi. Există pe piață în momentul de față o paletă foarte largă cu aceste materiale, la fel ca și cu muzica dedicată studiilor dansului clasic, însă nu toate sunt corect redactate.

Cartea de referință în balet

Biblia dansului clasic românesc ar trebuie sa fie “Curs de Dans Clasic”, autori Esther Magyar – Gonda și Gelu Matei, o carte pe care am avut tristețea să nu o găsesc nici măcar la Biblioteca Națională. Aici fac un apel la deținătorii acestei cărți, care bănuiesc că sunt foarte puțini, de a încerca nu să împrumute această carte sau de a o dona, ci de a o replica în cât mai multe exemplare, astfel încât fiecare balerin, viitor balerin, profesor și viitor profesor să o dețină în biblioteca de specialitate. Din punctul meu de vedere această carte, este la fel de importantă pentru noi ca și cartea scrisă de Agrippina Vaganova, carte ce face referire la foarte cunoscuta metoda Vaganova.

Citește și: “Câteva cuvinte privind importanța corepetitorului în dansul clasic”

Niciodată nu vom putea crea și dezvolta dansul pur teoretic. Dansul, ca și opera, teatrul, muzica, nu este o artă teoretică, ci practică. Să nu uităm că dansul clasic a luat naștere la Curtea lui Ludovic al XIV-lea în anul 1661 și de atunci este în plină dezvoltare, pe care vrem să-l păstrăm cu toate puterile artistice nu sportive.


Spread the love

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate