Ce nu ştiam, când eram mică, despre baletul „Spărgătorul de nuci”

by Vivia Sandulescu
Share the NEWS & spread the JOY!

Fără ȋndoială, am văzut cu toţii baletul Spărgătorul de nuci ȋncă de când eram copii, aceasta devenind ȋn ultimele decenii aproape o obligaţie a divertismentelor de familie ȋn preajma Crăciunului. Când am mai crescut, am ȋnceput să aflăm mai multe despre muzica şi coregrafia lui, iar libretul a ajuns să facă parte din cultura noastră coregrafică elementară.

Spărgătorul de nuci, un ȋnceput nesigur al unui uriaş succes de mai târziu

Dar lucrurile nu au stat aşa de la bun ȋnceput, ba dimpotrivă. Premiera celui de-al treilea balet compus de P.I.Ceaikovski a avut loc ȋn 1892, ȋn prezenţa familiei Ţarului şi a fost primită cu impresii amestecate, mai degrabă cu reticenţă. Nici lui Ceaikovski nu-i plăcea povestea Spărgătorului de nuci şi nu era mulţumit de muzica pe care o compusese, considerând-o mult mai slabă decât partitura sa anterioară pentru Frumoasa din pădurea adormită (1890).

Citește și

În paşi de dans spre târâmul dulcelui Crăciun cu “Spărgătorul de nuci”

7 curiozități despre balet care merită a fi împărtășite

 

Spargatorul de nuci la ONB

Libretul ȋi aparţinea, ca de obicei, lui Marius Petipa şi simplifica mult povestea lui E.T.A. Hoffmann Spărgătorul de nuci şi Regele şoarecilor, preluată după Al. Dumas: copila Marie se ȋndrăgosteşte de o păpuşă-spărgător de nuci, primită ȋn dar de la unchiul ei, magicianul Drosselmeyer, păpuşă care prinde viaţă ȋn timp ce ea doarme.

Cum ȋn secolul XIX basmele nu aveau neapărat un happy end (ca şi la H.C. Andersen), după o serie de peripeţii şi excursii fantastice, ȋn versiunea originală cei doi părăsesc viaţa reală, plecând să trăiască ȋn Regatul păpuşilor, unde Marie devine regină…

Ȋnsă cum să vezi un Prinţ ȋntr-o păpuşă de lemn cu dinţii „rânjiţi”, ȋmbrăcată ȋn uniformă de ofiţer, când acesta arată mai degrabă spăimos? Ȋn folclorul german spărgătorul de nuci era un simbol al forţei, care aducea noroc familiei, protejând casa şi ȋndepărtând spiritele rele prin etalarea dinţilor săi ameninţători, asemenea unui câine de pază. La ce altceva mai bun putea să viseze o adolescentă din acele vremuri?!

Tchaikovsky – The Nutcracker, Ballet in two acts | Mariinsky Theatre

Marie, Maşa sau Clara?

Dar cum o cheamă de fapt pe eroina poveştii? Ȋn versiunea iniţială a lui E.T.A. Hoffmann se numeşte Marie Stahlbaum iar Clara e păpuşa ei. Ȋn adaptarea lui Dumas se numeşte Marie Silberhaus, ȋn alte producţii Clara Stahlbaum. Ȋn varianta românească (de evidentă influenţă rusă) semnată de Tilde Urseanu ȋn 1960 la Opera Română din Bucureşti, Marie devenise Maşa, personaj dansat de două balerine diferite: Maşa mică, cea reală şi Maşa mare, cea din visul ei.

Desigur, tipologia balerinelor trebuia să fie diferită, conform datelor rolului – mică şi copilăroasă pentru prima, lirică şi dispunând de o tehnică de virtuozitate pentru cealaltă. Ȋn viziunea Alexei Mezincescu, ȋn 1993, ea se numea din nou Clara, nume reluat şi de către Oleg Danovski (Ansamblul de Balet Clasic şi Contemporan Fantasio, 1984) şi Oleg Danovski Jr (Opera Naţională Bucureşti, 2018).

Spargatorul de nuci la TBOD “Oleg Danovski”

Baletul e neobişnuit pentru secolul XIX şi prin aceea că nu porneşte de la o poveste de dragoste, imposibil de acceptat datorită vârstei Mariei, de aceea ȋn majoritatea libretelor s-a căutat o soluţie pentru a păstra ȋn prim-plan un cuplu romantic: fie Zâna Fondantelor şi Prinţul Coqueluche, fie Marie adolescentă şi Spărgătorul de nuci, proiectaţi de visul copilei ȋn viitor.

The Nutcracker New York City Ballet, 1993

 

La Hoffmann Marie avea ȋn jur de 12 ani, aşa că la premieră Petipa a folosit pentru prima dată elevi ai Școlii Imperiale de Balet din Sankt Petersburg ȋn roluri de copii şi nu dansatori mici de ȋnălţime. Dar cum trebuiau puse ȋn valoare şi prim-solistele Teatrului, rolul cel mai solicitant şi mai complex a fost şi a rămas cel al Zânei Dulciurilor/Fondantelor, care evoluează ȋntr-un mare pas de deux către final, de regulă ȋmpreună cu Prinţul Coqueluche. Partitura lui Ceaikovski, care urma ȋndeaproape indicaţiile coregrafului, este o excepţională piesă de concert ȋn sine, ȋn care compozitorul foloseşte instrumentul celesta, recent inventat.

Marie din Spărgătorul de nuci, un personaj ideal pentru micile viitoare mari balerine

Vârsta personajului Marie a deschis calea preluării poveştii de către şcolile de balet pentru spectacolele de Crăciun, ceea ce explică ȋn parte răspândirea titlului ȋn lume, deşi doar treptat şi după câteva decenii de la premieră.

Maurice Béjart « Casse noisette », par le Béjart Ballet Lausanne Musique de Tchaïkovski

Unul dintre momentele cele mai cunoscute din actul II este Dansul pastoral, un pas de trois care poate fi dansat şi de elevi din primii ani de studiu. Aceştia ţin uneori ȋn mâini câte un fluieraş, ȋn consonanţă cu caracterul lor de pseudo-mici păstori, ieşiţi parcă din Petit Trianon-ul reginei Marie Antoinette. Provenienţa acestora este ȋnsă de multe ori ignorată, fluieraşele (les mirlitons) fiind de fapt nişte dulciuri rulate ȋn formă de bastonaşe şi umplute cu cremă de praline.

Spargatorul de nuci la TB Sibiu

 

Ȋn lumea de azi obsedată de political correctness, ȋn SUA există voci care susţin că Dansul arab şi Dansul chinez au o tentă rasistă, ȋntrucât primul pedalează prea mult pe senzualitate iar al doilea e mai degrabă o schiţă caricaturală. Nimeni nu pare să aibă ȋnsă vreo problemă cu Dansul rusesc

Dor de „Spărgător…”

Ce mai contează, când putem vedea atâtea ȋnregistrări minunate pe YouTube ale unor coregrafii memorabile, printre care cele semnate de Vasili Vainonen (1934), George Balanchine (1954), Maurice Béjart (1998)?! Ah, să nu uităm inegalabila animaţie Fantasia creată de Walt Disney ȋn 1940, pe muzica Suitei Spărgătorul de nuci! Ȋn iarna asta trăim din amintiri…

Walt Disney’s Fantasia ~ The Nutcracker Suite


Share the NEWS & spread the JOY!

Related Posts

1 comment

Ana Tanasescu January 25, 2021 - 9:35 am

Ballet Magazine este un proiect ambitios care ne capaciteaza pe toti si ne tine la curent cu toate evenimentele din fascinanta lume a dansului. Apreciem eforturile realizatorilor si le dorim mult succes in continuare!
prof. Ana Tanasescu

Reply

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate