Diana Ionescu, solistă a Teatrului de Balet din Sttutgart: „Arta nu înseamnă doar muncă, ea înfrumusețează viața cetății”

by Mihaela Ivan
Share the NEWS & spread the JOY!

Mayerling; Chr.: Kenneth MacMillan; Tänzer/Dancer: Diana Ionescu, Friedemann Vogel; © Stuttgarter Ballett

La începutul anului trecut, Diana Ionescu, una dintre cele mai promițătoare balerine românce, și-a făcut debutul în rolul prințesei Aurora din Frumoasa din pădurea adormită de Piotr Ilici Ceaikovski, ceea ce i-a adus și promovarea ca solistă. O evoluție firească pentru Diana care, de la angajarea la Baletul din Stuttgart¸ în septembrie 2017, a trecut prin toate etapele: stagiar, membru al ansamblului de balet, demi-solist.

Pentru a ajunge aici nu a fost de ajuns numai talentul, ci a fost nevoie de multă muncă și perseverență. Primele apariții pe scenă le-a avut în spectacolele Teatrului Naţional de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanţa, sub îndrumarea profesoarei ei Elisabeth Pândichi Lux.

La 13 ani, pe când era elevă a Colegiului de Arte „Regina Maria” din Constanța, secția Coregrafie, a câștigat semifinala pentru Europa a Youth American Grand Prix, secţiunea juniori. A fost remarcată de directorii Steffi Scherzer și Oliver Matz de la Academia de Balet din Zürich, Elveția și a fost invitată pentru un scurt stagiu. Ulterior, i-a fost oferită o bursă de studiu integrală pe o perioadă de trei ani, timp în care cei doi i-au fost și profesori.

Citește și

Distanțarea fizică în artă! Un proiect inedit al fotografului Florian Mehnert în colaborare cu Baletul din Sttutgart

Mesajul lui Friedmann Vogel cu ocazia Zilei Internaționale a Dansului, 29 aprilie 2021

 

În 2014 Diana Ionescu a ocupat locul I la Festivalul Internațional de Balet de la Sighișoara, iar în 2016 a câștigat medalia de aur la Tanzolymp Berlin

În paralel cu baletul, Diana Ionescu a urmat la Zürich şi liceul în limba engleză, pe care l-a absolvit cu rezultate foarte bune. În acelaşi an a câștigat cel mai important trofeu de până acum, una din bursele oferite pa concursul Prix de Lausanne.

Un premiu care i-a deschis multe uși și care a devenit punctul de plecare al unei cariere ce se anunță impresionantă. Anul acesta, numele Dianei Ionescu s-a aflat pe lista nominalizărilor pentru „Balerina anului” în sondajul criticilor, realizat de prestigioasa revistă Tanz din Germania.

Everybody needs some/body; Chr: Roman Novitzky; Tänzer/Dancer: Diana Ionescu; © StuttgarterBallett

Diana Ionescu, o potenţială „Balerină a anului” lângă un „Balerin al anului” aclamat de critica de specialitate

Ballet Magazine: Felicitări pentru relativ recenta promovare ca solistă! Aceasta a survenit după debutul în Frumoasa din pădurea adormită, unde l-ai avut ca partener de scenă pe celebrul Friedemann Vogel, ales în 2010 și 2019 „Balerinul anului” de către critica de specialitate – un obișnuit al marilor scene ale lumii, precum Scala din Milano și Teatrul Bolșoi. Cum a fost această întâlnire artistică?

Diana Ionescu: Vă mulțumesc mult pentru felicitări. Pe Friedemann Vogel, „Balerinul anului” îl văzusem în spectacole, chiar la Opera din Zürich, dansând cu Polina Semionova. Nu m-am gândit vreodată că vom fi colegi de companie, că voi sta lângă o asemenea personalitate din lumea dansului. Pot să spun că cel mai important eveniment din parcursul meu artistic de până acum a fost rolul Aurora din Frumoasa din pădurea adormită, care mi-a dat ocazia să fac pereche cu un om excepțional nu doar profesional, ci și ca mentor și coleg şi căruia îi mulțumesc din suflet.

Îi sunt recunoscătoare totodată domnului director al companiei Tamas Dietrich, pentru că a avut incredere în mine și mi-a încredințat acest rol. Am 20 de ani și am tot timpul pentru a evolua, am toate condițiile, am modele în jurul meu, am dorința de a mă perfecționa și mă bucur de amabilitatea tuturor colegilor ca să mă îndrume pe acest lung parcurs.

B.M.: Deși ești foarte tânără ai un repertoriu destul de bogat și variat. În ce spectacole ai dansat până acum?

D.I.: Am dansat roluri mici și mari, clasice și moderne. Toate m-au ajutat să mă perfecționez și să evoluez ca artist. Am avut ocazia să dansez roluri solistice și să lucrez cu unii dintre cei mai importanți coregrafi din lume. Aş enumăra tabloul Regatul umbrelor din Baiadera (coregrafia Natalia Makarova),  Symphony in C (George Balanchine), Dama cu camelii (John Neumeier), Mayerling (Kenneth MacMillan), One of a kind (Jiří Kylián), Kaash (Akram Khan), Hikarizatto (Itzik Galili), Daydreamers (Edward Clug).

Dornröschen; Chr.: Marcia Haydée; Tänzer/Dancer: Diana Ionescu, Daniele Silingardi, Fabio Adorisio, Ensemble; © Stuttgarter Ballett

Drumul până la solistă la doar 19 ani nu a fost unul ușor pentru Diana Ionescu

B.M.: Drumul până la solistă la doar 19 ani nu a fost unul ușor. Ai participat la multe concursuri internaționale, ai câștigat premii importante dar, fără îndoială, cel mai prestigios trofeu a fost cel obţinut la Prix de Lausanne. Un premiu care, la momentul respectiv, ți-a oferit posibilitatea să alegi între 68 de școli sau companii partenere ale celebrei competiții. De ce ai ales Baletul din Stuttgart?

IT.FLOPPY.RABBIT; Chr: Katarzyna Kozielska; © Stuttgarter Ballett

D.I.: E adevărat că, după câștigarea acestui premiu, aș fi putut alege orice școală sau companie din cele anunțate, dar m-am gândit că aceasta mi s-ar potrivi mie cel mai bine. Profesorii noștri de la Tanzakademie Zürich ne-au dus în turneu și am cunoscut câte ceva din activitatea companiei. Am fost primiți cu multă căldură, am fost încurajați și toate acestea au contat pentru mine, m-am gândit că nu voi fi complet străină și îmi va fi mai ușor în situațiile noi. A fost locul în care am crezut că mă voi adapta cel mai bine și așa a şi fost. Știam de la profesorii mei că voi avea ocazia să dansez și clasic și modern, că totul se bazează pe seriozitate, că această companie lucrează cu coregrafi foarte buni și că voi fi pusă în fața unor provocări.

B.M.: Anul acesta ți-ai împlinit un vis, ți-ai început cariera ca solistă. Din păcate, pandemia de coronavirus, care a lovit lumea întreagă, a afectat cel mai mult industria spectacolelor. Când a avut loc ultima reprezentație a Baletului din Stuttgart? Cum a fost această perioadă pentru tine? Ce faci ca să te menții în formă?

 

În pandemie, unii balerini „se reorientează”, alţii rezistă pe baricade

D.I.: Întreaga lume artistică a fost bulversată de pandemie, deci și noi am fost afectați. După o pauză de două săptămâni în care am fost izolați, ne-am reluat încet-încet activitatea, întâi acasă unde, prin grija companiei, am avut tot ce este necesar pentru a ne antrena; apoi, după o perioadă, la teatru, cu respectarea strictă a tuturor restricțiilor. N-am stat degeaba, ne-am păstrat condiția fizică, iar compania a găsit modalități în care să organizeze spectacole. În iulie am avut premiera cu un spectacol de balet compus din trei piese moderne, create special pentru condițiile actuale, cu distanță minimă de 1,5m între dansatori și fără duete. În acest sezon continuăm să avem aceleași spectacole iar, în curând, vom avea o altă premieră cu cinci piese noi create de cinci coregrafi care sunt și balerini în compania noastră.  E adevărat că ne-a fost dor de spectatori, de aplauzele lor, dar, cu optimism, am reușit să trecem cu toții de primul val din primăvară-vară. Nu, n-am avut pauze în pregătire, ne-am mișcat tot timpul.

B.M.: Sunt multe discuții în spațiul public, poate le-ai auzit, despre importanța artei în viața cetății. Au existat voci ale unor persoane publice, unele cu putere de decizie, care au insinuat că artiștii ar trebui să se reorienteze, să se reinventeze. De partea cealaltă, cei din lumea artistică, susținuți de majoritatea publicului, au creat curentul „Arta înseamnă muncă”. De câtă muncă a fost nevoie ca să ajungi unde ești acum?

D.I.: Numai cine nu știe, cine n-a trecut prin aceste etape, poate să ne îndemne spre reorientare profesională. Da, baletul înseamnă muncă și este o muncă grea, care antrenează toate părțile corpului, mentalul, sufletul, care cere răbdare și ne învață ce înseamnă lucrul în echipă. Arta nu înseamnă doar muncă, ea înfrumusețează viața cetății, a comunității în care trăim. Deși are ca rezultat suflete frumoase și sensibile, presupune muncă intensă, dăruire, renunțări și chiar sacrificii. Nu putem fi doar roboți, pierduți în cifre și amețiți de calculatoare, sufletul are nevoie și de hrană spirituală. Eu m-am înscris pe această traiectorie. Am avut sprijinul părinților și al profesorilor care m-au supravegheat, așa am îndrăznit să pornesc pe acest drum. A fost o muncă uriașă, cu suișuri și coborâșuri, cu școală, concursuri, spectacole, emoții. A fost nevoie de un psihic puternic ca să rezist unor asemenea încercări, ținând cont că aveam între 11 și 14 ani până să plec la Zürich. Practic, programul meu era de la ora 8 la 20 și, de multe ori, chiar până mai târziu. La fel a fost și în perioada petrecută la Tanzakademie, în Zürich.

 

Diana Ionescu: Când eşti mic, baletul e o alegere care se întâmplă de la sine

B.M.: Aveai aproape 5 ani când ai luat primele lecții de balet. A fost dragoste la prima vedere? Când ai știut că vrei să fii balerină?

D.I.: La 4-5 ani, când m-am dus la primele ore de balet, a fost dorința părinților mei. Am avut și alte încercări în paralel cu baletul. La gimnastică ritmică, de exemplu, profesorii au văzut că am anumite calități și m-au repartizat într-o grupă de performanță. Antrenamentele erau însă foarte dure și am renunțat. Apoi am mers la dans sportiv, mi-a plăcut mult dar, în cele din urmă a învins baletul, căruia îi acordam cea mai mare parte a timpului.

Profesorii m-au urmărit, m-au încurajat și am început să progresez. Când am câștigat primele concursuri naționale și internaționale, pe la 11-12 ani, am știut că asta vreau să fac, fiind conștientă că trebuie să mă perfecționez. Munceam cu gândul că trebuie să obțin o bursă în străinătate. Bursa de studii mi-a fost oferită de Tanzakademie Zürich, în urma concursului YAGP de la Paris, din 2013.

B.M.: Ai vreun model în lumea baletului? Care sunt balerinele pe care le admiri și de ce?

D.I.: Orice balerină cu experiență este un model pentru mine. Respectul nu-mi dă voie să le enumăr. Unele mă uimesc prin tehnică, altele prin grația lor desăvârșită, prin partea artistică, dar sunt și cele care le împletesc pe toate. Le sunt recunoscătoare, din experiența lor învăț mereu și le mulțumesc în special colegelor din companie. Alina Cojocaru m-a cucerit din totdeauna, după părerea mea ea este o balerină unică.

B.M.: Ce planuri de viitor ai? Visezi să dansezi într-un spectacol anume sau pe o anumită scenă? Îți dorești un anumit partener de dans?

D.I.: Nu-mi fac planuri pe termen lung, deocamdată sunt aici, îmi place ceea ce fac și dorința mea este să mă perfecționez, să fiu la înălțimea cerințelor și pe placul publicului, să-mi aduc o contribuție la progresul companiei.

 

Diana Ionescu: Părinţii au un rol esenţial în cultivarea dorinţei de frumos a copiilor lor

B.M.: Ce sfat le-ai da copiilor care încep acum baletul? Dar părinților lor?

D.I.: Știu că mulți copii încep baletul la dorința părinților. Unii vor să devină stele, alții vor doar să-și corecteze poziția, să aibă un mers frumos. Cred că părinții au un rol important, trebuie să-și cunoască bine copilul, aptitudinile acestuia, să îi explice că a fi balerin presupune nu numai atu-uri fizice, ci și ambiție, perseverență, caracter puternic și multă muncă. Părinții trebuie să fie permanent alături de copii, să-i susțină moral și material.

Din păcate, statul nu reușește să răsplătească talentul copiilor și să le acorde sprijinul financiar atât de necesar pentru participările la concursurile naționale și internaționale. Chiar dacă nu aleg până la urmă să fie balerini, părinții trebuie să-i ducă pe copii în sălile de spectacol, pentru a le cultiva dorința de frumos și pentru a le modela sufletele.

B.M.: Mulțumesc mult pentru interviu, îți doresc să îți îndeplinești toate visurile și să devii una dintre marile stele ale baletului internațional.


Share the NEWS & spread the JOY!

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate