Margot Fonteyn și Rudolf Nureyev, cuplul secolului XX

by Sena Vladoiu
Spread the love

Prim balerina Margot Fonteyn și celebrul balerin rus Rudolf Nureyev au creat unul dintre cele mai magnetice și iubite parteneriate din istoria baletului.

 

Margot Fonteyn și Rudolf Nureyev s-au cunoscut în anul 1962. Cei doi balerini celebri au apărut împreună pe scenă oferind spectacole de înaltă ținută artistică. Au avut o chimie specială, dansând “cu un singur corp și un singur suflet” toate pas de deux-urile din Giselle, Lacul Lebedelor, Les Shylphides, Corsarul, Romeo și Julieta, Baiadera, Raymonda. Interpretările i-au propulsat la statutul de superstaruri la nivel mondial.

Citește și: “Top 5 cele mai bune spectacole de balet

Margot Fonteyn a început cursurile de balet la 4 ani

Margot Fonteyn, născută Margaret Hookham în Anglia în 1919, a fost una dintre cele mai mari balerine ale secolului XX, cu o carieră de peste 40 de ani la Royal Ballet. A început cursurile de balet la vârsta de 4 ani.

La 8 ani, Margot Fonteyn se mută împreună cu familia în China, datorită afacerilor cu tutun ale tatălui. Continuă cursurile de balet  la studioul din Shanghai al lui George Goncharov.

La 14 ani familia revine la Londra și Margot Fonteyn devine elevă a școlii Vic-Wells Ballet (actual Royal Ballet). Primul ei debut pe scenă are loc în 1934, în spectacolul Spărgătorul de nuci, în rolul unui fulg de zăpadă. Un an mai târziu, primește roluri solistice importante, în scurt timp devenind o celebritate.

Rudolf Nureyev s-a născut într-un tren siberian și a cerut azil politic în Franța

În timp ce Margot Fonteyn se bucura de o carieră înfloritoare la Londra ca primă balerină și muză pentru coregraful și regizorul companiei Royal Ballet – Sir Frederick Ashton, Rudolf Nureyev se năștea în 1938 într-un tren trans siberian, în timp ce mama și surorile sale mergeau să îl viziteze pe Nureyev tatăl, ofițer în Armata Roșie.

La 17 ani, a început să urmeze cursurile de balet, fiind invitat la Institutul Coregrafic din Vaganova, patronat de Școala de balet Kirov din Leningrad. Cu toate că a început studiul baletului târziu, Rudolf Nureyev a fost repede recunoscut ca fiind elevul cel mai talentat pe care școala l-a avut.

Până la 20 de ani, Rudolf Nureyev s-a alăturat baletului Kirov, acum Teatrul Mariinsky , ca solist, dansând în scurt timp rolurile principale în toate baletele clasice.

În 1961, la 23 de ani, în timp ce se afla în turneu la Paris, Rudolf Nureyev, urmărit constant de agenții KGB, devine îngrijorat că odată întors acasă, nu i se va mai permite să facă turnee, astfel, solicită azil politic în Franța. După ce a călătorit ulterior la Copenhaga pentru a studia tehnica Bournonville cu dansatorul danez Erik Bruhn, Nureyev s-a alăturat echipei The Royal Ballet în 1962, ca artist invitat.

Rudolf Nureyev și Margot Fonteyn, emoție pură pe scenă

În același an, Rudolf Nureyev și Margot Fonteyn și-au început colaborarea dansând împreună în capodopera romantică Giselle, spectacol care a primit 23 de apeluri la scenă, atunci când a avut premiera la Londra.

Fonteyn a decis să continue colaborarea alături de tânărul Nureyev, în ciuda unei diferențe de vârstă de aproape douăzeci de ani.  Au dansat în spectacole celebre colaborând cu renumiți coregrafi printre care: Sir Frederick Ashton, Roland Petit, Sir Kenneth MacMillan, Martha Graham. La premiera spectacolului Romeo și Julieta, în coregrafia lui Kenneth MacMillan în 1965, au primit 43 de apeluri la scenă prin aplauzele furtunoase ale publicului care a rupt programul de sală făcându-l bucățele de confeti și aruncandu-l pe scenă, încântați și emoționați de prestația celor doi mari artiști.

Citește și: “7 mari coregrafi în istoria baletului mondial”

Margot Fonteyn și Rudolf Nureyev, împreună în filmul Romeo și Julieta

În 1963, Fonteyn și Nureyev au apărut împreună în versiunea înregistrată a unor momente din spectacolele Les Sylphides, Corsarul și Frumoasa din pădurea adormită , ca parte a documentarului An Evening with the Royal Ballet. Filmul a însumat peste un milion de dolari, dovedindu-se a fi un record mondial pentru o peliculă cu și despre balet la acea vreme și a fost vizionat în peste 50 de teatre din New York și New Jersey.

Sub îndrumarea regizorului Paul Czinner, Margot Fonteyn și Rudolf Nureyev au filmat și celebra versiune Romeo și Julieta, 1966. Au urmat spectacole și turnee grandioase în Austria, Italia, Danemarca, America, Franța, Australia.

Margot Fonteyn și Rudolf Nureyev, cuplul perfect de balet

În timp ce Nureyev era cunoscut pentru prezența scenică extrem de carismatică și abandonul nesăbuit în dans, Fonteyn era regală, asemănătoare silficului, deținând o tehnică rafinată și o expresivitate aparte. Cei doi au format și au rămăs cel mai frumos și celebru cuplu de balet al secolului XX , în istoria universală a baletului.

Nureyev s-a străduit să explice intensitatea legăturii lor:

„Publicul a fost încântat – Cred că doar pentru că pe scenă, am fost captivați unul de celălalt. La sfârșitul spectacolului Lacul Lebedelor, când a părăsit scena în marele ei tutu alb, aș fi urmat-o până la capătul lumii”

 

 


Spread the love

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate