Adrian Însurățelu: ”mișcarea trebuie să ne mențină pofta de joc! ”

by Mihaela Moldoveanu
Share the NEWS & spread the JOY!

Dansezi și repeți zi de zi, ore în șir, visând la spectacolele de mâine. Dar cât e suficient? Alergi în timpul liber sau faci alt sport. Dar ce completează mai bine baletul? Și ce nu e potrivit, chiar dacă te menține în formă? Visezi mult să ajungi un star, dar nu te poți concentra la orele de azi, de acum. Cum scapi de vinovăție? Cum să-ți aliniezi gândirea cu mișcările corpului? Cum ajungi la armonie? Când știi că prea mult e prea mult? Și cum te relaxezi? Cum te motivezi să mergi înainte chiar dacă ești doborât emoțional?

Nu există o singură rețetă de succes, există mai multe. Trebuie s-o scrii tu pe a ta și dacă ai nevoie de ajutor, nu sta pe gânduri! Corpul tău nu doar te hrănește și te ține în viață, el e dansul tău, visul tău, munca ta și da, el e sursa veniturilor tale! Ai un singur corp, iubește-l și respectă-l!

Adrian Insuratelu

Adrian Însurățelu: ”În general, un dansator își valorizează corpul în proporție de 85%”

– Ați avut cazuri de dansatori care s-au rănit în cadrul orelor sau spectacolelor? Ce accidentări sunt mai frecvente în rândul celor care dansează?

Adrian Însurățelu: Da, fiind un sport în care este solicitată mai mult partea inferioară a corpului există o predispoziție de accidente multiple. La nivelul gleznei pot apărea entorse, inflamații ale tendonului ahilian și în anumite cazuri fasciite plantare. La nivelul genunchiului  întâlnim întinderi ligamentare și tendinite.

– Ce sfaturi aveți pentru studenții la dans și pentru performeri?

Adrian Însurățelu: Fiecare sportiv trebuie să beneficieze de o evaluare posturală și musculară pentru a putea echilibra întregul lanț osos și muscular, iar de aici fiecare preparator fizic sau antrenor va ști ce și cum să lucreze cu fiecare sportiv pentru a avea rezultatul dorit.

– Din experiența dumneavoastră, pe o scară de la 1 la 100, cât de mult își valorizează un dansator corpul?

Adrian Însurățelu:  Dacă vorbim din punct de vedere sportiv, cu cât se valorizează și se valorifică mai mult cu atât va avea rezultate mai bune. Depinde de fiecare, dar atâta timp cât depinzi atât de mult de corp, aș spune că foarte mult. Dacă generalizăm, cred ca procentul ar fi de 85.

Citește și: “Dan Bujor, terapeut: “Contracturile musculare se tratează printr-un masaj ferm”

– Le recomandați dietă celor care au nevoie de recuperare?

Adrian Însurățelu: Sigur, și în cazul celor care fac recuperare este esențială dieta, cu atât mai mult pentru sportivi unde recuperarea trebuie să fie rapidă.  Fiind într-o perioadă de refacere, un plan de nutriție stabilit de un medic specialist și care cunoaște istoricul medical al dansatorului ajută mult recuperarea.

Adrian Însurățelu: ”Pentru relaxare, cele mai bune exerciții sunt cele de respirație”

– Cât de importantă e mișcarea fizică în afara orelor de studiu?

Adrian Însurățelu: În fiecare sport sau tip de dans există o strânsă legătură între viteza de execuție și tehnică, iar activitatea extra trebuie cunoscută de profesor. Vă pot da un exemplu: un adolescent baschetbalist de 17 ani avea o problemă de coordonare din cauza faptului că juca mult fotbal în timpul liber și nu mai reușea să-li coordoneze picioarele. Prin analogie, un practicant al baletului clasic poate întâmpina dificultăți similare dacă în timpul liber practică mult dans sportiv.

-Există preferințe diferite la fete și băieți în privința exercițiilor?

Adrian Însurățelu: Din perspectiva mea de kinetoterapeut care știe să modeleze exercițiile adecvate în funcție de necesitate, pentru fete și pentru băieți, în funcție de tipul de dans sau de sport, exercițiile în sine sunt similare. Contează combinarea lor în timpul fiecărei ședinte de kinetoterapie, dar și de la o ședință la alta, în funcție de obiectivul urmărit.

– În afară de recuperare sau pregătire fizică, oferiți și altfel de sfaturi pacienților, legate de relaxare sau de depășirea anumitor blocaje?

Adrian Însurățelu: Recuperarea și pregătirea fizică trebuie strâns legate de: psihologie,  nutriție,  relaxarea fizică (masaj) și emoțională.

Citește și: “Dr. Adriana Nae, consultant în nutriție: “Nu recomand dansul pe stomacul gol!”

Adrian Însurățelu: ”Cea mai importantă componentă a mișcării e diversitatea!”

– Când evaluați un pacient, vă dați seama și dacă suferă de lipsă de stimă de sine sau de încredere și propuneți un set de exerciții care să amelioreze și aceste probleme?

Adrian Însurățelu: Într-o primă fază facem o evaluare fizică, dar ținem cont și de partea emoțională. Ca exerciții, cele mai eficiente sunt cele de respirație.

– Un sfat legat de mișcarea fizică și de întreținere. Cum s-o privim ca pe ceva plăcut și nu ca pe ceva ce trebuie neapărat să facem?

Adrian Însurățelu: Mișcarea trebuie făcută în funcție de capacitatea fiecăruia, pentru a nu ajunge la saturație și a o putea face pe termen lung. Se poate începe cu clasica plimbare de 3-4 km până la activități fizice mai intense. Un rol deosebit de important, și aici mă leg și de latura psiho-emoțională, are diversitatea! Fiecare sesiune de mișcare trebuie să conțină ceva nou, care să ne țină în priză, să ne stârnească curiozitatea, să ne mențină trează pofta de joc.

Un studiu recent arată că dansul este cea mai buna formă de activitate fizică ce poate încetini declinul creierului, dar, în aceeași măsură, ne ajută și la păstrarea unui echilibru emoțional foarte bun. Studiul arată că grupul selectat să participe la lecții de dans săptămânale a evoluat cu mult mai repede și mai bine (fizic, psihic, emoțional), deoarece de la o lecție la alta apăreau mișcări noi, abordări de tehnici noi etc, față de grupul selectat să facă exerciții fizice, rutiniere.

Citește și: “Teorie sau practică în lumea dansului clasic. Ce este mai important?”

Adrian Însurățelu e licențiat în educație fizică și sport și are un masterat în afecțiuni locomotorii. Cu mulți ani de practică în recuperarea medicală și stagii de pregătire în țară și străinătate, Adrian Însurațelu își tratează fiecare pacient cu dorința de a-l face bine și de a-l ajuta să-și recupereze forma fizică sau vitalitatea scăzută.

A ajutat-o și pe Monica Anghel să atingă o formă fizică optimă. Totul cu multe ore de muncă și făcând echipă cu un nutriționist și un psiholog. Dar rezultatele sunt pe măsura muncii. Cum se spune, unde există voință, există și putință!


Share the NEWS & spread the JOY!

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate