Creațiunile lui Prometeu – Premieră la Opera Națională Română Timișoara

by Sena Vladoiu
Share the NEWS & spread the JOY!

Opera Naţională Română din Timişoara prezintă duminică, 9 ianuarie 2022, începând cu ora 19.00, premiera spectacolului „Creaţiunile lui Prometeu”, balet în două acte, pe muzica lui Ludwig van Beethoven.

Regia şi coregrafia spectacolului sunt semnate de Ovidiu Matei Iancu, iar scenografia şi costumele sunt realizate de maestrul Dragoş Buhagiar. Conducerea muzicală va fi asigurată de maestrul Friedrich Pffeifer (Austria). Concert maeştri: Ovidiu Rusu, Corina Murgu.

Baletul “Creațiunile lui Prometeu” a fost compus de Ludwig van Beethoven în 1801, pe un libret de Salvatore Viganò, partitura fiindu-i dedicată Împărătesei Maria Tereza a Austriei, iar versiunea pentru pian, prințesei Maria Christine Lichnowsky, soția protectorului lui Ludwig van Beethoven, prințul Karl Lichnowsky.

Prezentat în premieră la 26 martie 1801, la Viena, acesta este unicul balet integral al lui Ludwig van Beethoven. Premiera de la Hofburgtheather a fost urmată de 28 de reprezentații, nouă dintre ele figurând pe scena de la Kärtnertortheater. Spectacolul a marcat cel mai mare succes de public din timpul vieții compozitorului, un adevărat record în cariera beethoveniană.

La baza acestui balet alegoric se află mitul lui Prometeu”, se menționează în programul de la Hofburgtheater, reamintesc reprezentanții Operei Române din Timișoara. „Filozofii greci, care l-au făcut cunoscut, îl descriu ca pe un spirit elevat, care i-a ferit pe oameni de ignoranță, oferindu-le maniere, obiceiuri și morală. Ca urmare a acestei concepții, sunt prezentate două statui care au fost aduse la viață… iar acestea, prin puterea armoniei, devin sensibile la pasiunile vieții umane. Prometeu le conduce pe muntele Parnas, pentru ca Apollo, zeul artelor, să le cultive spiritul. Apollo le oferă ca îndrumători pe Amphion, Arion și Orfeu, pentru a-i instrui în muzică; Melpomene, pentru a-i învăța tragedia; Thalia, comedia; Terpsichore și Pan, dansul pastoral, pe care acesta din urmă l-a inventat, iar Bacchus, dansul eroic, al cărui inițiator a fost”.

 

Cristian Rudic  – Manager al Operei Naționale Române Timișoara

„Povestea” de pe scenă o spune coregraful sau regizorul în cazul operei în secolul XXI şi se deconspiră în secunda în care asistaţi la ea, bineînţeles că are rădăcinile mitologiei antice, dar mai ales ale curentului „Sturm Und Drang” al cărui adept era Goethe atunci când a scris poemul „Prometheus”.

Beethoven, „Titanul”, a fost un artist „rebel” împotriva autorităţilor pământene şi împotriva „autorităţilor” nepământene, aşa că acest mit nu putea să-i rămână străin şi ne-a oferit acest titlu mare!

Invităm publicul să revină cu aceeaşi energie şi cu aceeaşi poftă de frumos!”

 

 

Ovidiu Matei Iancu – Regie și coregrafie – “Creațiunile lui Prometeu”

Focul sfânt al Olimpului este furat zeilor pentru a li se oferi oamenilor posibilitatea de a învăţa.

Pentru această montare pe scena Operei Naționale Române Timișoara, m-a inspirat personajul mitologic Prometheus, titanul care s-a sacrificat, aducând focul oamenilor, înșelându-l pe Zeus. Totodată, m-a inspirat armonia muzicii lui Beethoven care deși abstractă și filozofică, permite emoție și dinamică coregrafică.

Am pornit de la aceste idei, dar și de la dorința mea de a face mai mult, atât cantitativ, cât și calitativ, într-o instituție valoroasă în care în ultimii ani, din păcate, nu au mai fost montate spectacole de balet.  Colaborarea pentru această premieră a fost excelentă, de la echipa de producție, scenograf, dirijor, orchestră, director, până la colectivul de balet majoritar tânăr, doritor să capete din ce în ce mai multă experiență!

 


Share the NEWS & spread the JOY!

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate