Sfârșit de toamnă nebun de frumoasă la Cluj: Festivalul european al scolilor de balet “Grand Assemblé”.

by Ballet Magazine

Un articol de Radu Vida, 

Nimicitoarele exaltări romantice ale frunzelor în dansul lor lin prevesteau întoarcerea în pământuri. Vântul anina în crengi despletite, brumă rece și umedă. Toată natura, de altfel, își retrăgea seva întru întâmpinarea acelui somn binefăcător, ce va să eclateze renașterea a tot și toate. Iar peste necuprins, în leat 2020, iambi grecești mărșăluiau peste fire, blestemând virusul ucigaș.

Dar, ca o contrapondere a acestor stări de fapt, Festivalul european al școlilor de balet ”Grand Assemblé” și-a însușit dreptul de postulație pentru sine și pentru iubitorii dansului. Internetul a vibrat de filmulețe de promovare a burgului Napocensis, de pe toată întinderea Someșului și, tot on-line, s-au desfășurat orele de masterclass, întâlnirile cu personalități ale baletului mondial, totul într-o transdisciplinaritate ce a îngemănat dansul, muzica, poezia, fotografia și filmul.

Citește și

A 6-a ediție a Festivalului european al școlilor de balet “Grand Assemble” va avea loc în perioada 24-27 Octombrie

Experiența scenică a profesorilor de balet – contează sau nu? Simona Noja: “Trebuie să știi ce predai!”

 

La Festivalul european al școlilor de balet ”Grand Assemblé” s-a învățat și s-a făcut spectacol

Desfășurarea epică a dansului și a celorlalte arte, care au susținut ideea întregitoare, a însuflețit nu numai pe iubitorii de frumos, ci și pe cei mult prea implicați în derularea cotidianului. Ceasurile s-au oprit. Iar admirația și celor interesaţi doar de propria persoană a dat ghes serenității, destinderii și păcii sufleteşti. Sigur, cu efortul – inteligent mascat – a interpreților, profesorilor, instructorilor și coordonatorilor proiectului.

O repede privire a ceea ce s-a întâmplat în cele patru zile de festival arată o perfectă coordonare a tuturor actanților, învingând nu numai neajunsurile fusului orar, ci și cea a contactului direct între participanți și public. Acasă. Din comoditatea fotoliului, nimeni n-a simțit frustrarea on-line ului, implicarea fiind maximă, la cote de audiență mult superioare unei săli de spectacole. Au făcut posibile acest parcurs impecabil: Fundația culturală Simona Noja, Visit Cluj, Balet Transilvania, European Ballet Grand Prix, Primăria și consiliul local Cluj-Napoca.

Scena/ scenele s-au transformat în adevărate dromosuri, iar tehnologia a preluat dificultatea montajelor filmate în varii locații. Iată pe cei care, în zilele grandiosului festival on-line, au creat lumini, umbre, culori, mișcare și momente statuare de mare expresivitate:

I. MASTERCLASSES BALET ONLINE cu Mihail Sosnovschi din Viena,Austria, Stéphane Phavorin de la Opera din Paris, Franța, Giséle Santoro din Brazilia, Arianne Lafita Gonzalvez din Cuba, John Clifford sau stilul Balanchine, Los Angeles, USA, Tamara King-Amsden directoarea de la Boston Ballet School, Rainer Krenstetter de la Miami City Ballet, USA;

II. LIVE STREAMINGS de la Viena cu balerinii proiectului/ pilot Noja-Nebyla Stage Education

24.10.2020 la orele 20.00

VARIAȚII CLASICE din baletele: Esmeralda, Frumoasa din pădurea adormită, La Bayadere, Lacul lebedelor, Laurencia, Giselle, Paquita; CHIAR DACĂ – o nouă creație coregrafică în stil clasic, coregrafia Simona Noja-Nebyla, pe muzica lui G.Donizetti din opera “La Favorita”; PUSH ON – o nouă creație de dans contemporan în coregrafia Angelinei Gavrilova din Bulgaria.

25.10.2020 la orele 13.45

COACHING VARIAȚII CLASICE cu Simona Noja-Nebyla

 

III. PROIECTE TRANSDISCIPLINARE:

“IDILĂ MEDIEVALĂ” – un scurt film de dans și actorie de Patricia Marina Tomas, cu Melania Dindelegan ca balerină și Sebastian Topan ca actor, inspirat din poezia Lamentație de dragoste a poetului clujean Ion Noja; , “CHIAR DACĂ” – un scurt film de balet, fotografie și imagine al regizorului irakian Walid Gorgy;

“MOVE(IN)CLUJ” – un scurt film de Boris Nebyla cu fotografii ale Patriciei Marina Tomas și secvențe de dans contemporan în coregrafia Angelinei Gavrilova pe străzi virtuale din Cluj-Napoca.

 

IV. SPECTACOL ONLINE cuprinde peste 100 de coregrafii ale elevilor din mai multe țări. Următorii elevi au primit burse de participare la următoarea ediție a Concursului internațional de balet European Ballet Grand Prix de la Viena: CATALIN BUCURESTEANU(nr. 11) DRAGOS GRAMADA (nr.55) NALI DOBRIN (nr.63) EMA STOIAN (nr. 73)

 

V. DANSATORI DE SUCCES INSPIRAND TINERI DANSATORI: scurte interviuri din partea următorilor 6 soliști și prim/soliști de balet, dedicate participanților din 16 țări:

JAKOB FEYFERLIK, Prim/balerin la Baletul Național Olandez, Amsterdam

ANDREEA JURA, Prim-balerină la Opera Română de Stat Cluj-Napoca

MARIA KOUSOUNI, Prim-balerină la Opera Națională din Grecia, Atena

NATASCHA MAIR, Prim-balerină la Baletul Operei de Stat din Viena sub conducerea lui Manuel Legris

FRANCESCO PICCININ, Prim/balerin cu Baletul Național Estonian, Talin

RINALDO VENUTI, Solist la Baletul Național Polonez, Varșovia

 

Vom dansa până la sfârșitul timpului. Festivalul european al școlilor de balet ”Grand Assemblé”: Prestigiu și profesionalism

Au fost zile de purpură regală, în care, realmente, Thalia, Terpsichore, Euterpe, Clio, Calliope, Polymnia și Melpomene și-au arătat întregul potențial. Totul, sub atenta îndrumare a doamnei Simona Noja-Nebyla, sufletul întregului festival. Iar, în final, de după bandoul zeiței Themis s-au auzit cele superlative, – încununare firească a eforturilor tuturor celor care au realizat acest inedit, până la urmă, spectacol. Căci dansul, cântul, poezia și jocul imaginilor nu vor pieri decât la sfârșitul timpurilor.

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate