Late bloomers: balerini şi coregrafi care au ȋnceput târziu, dar au ajuns în vârf

by Vivia Sandulescu

Care e vârsta potrivită pentru a face primii paşi ȋn balet? Nu există o regulă. Vârsta medie la care copiii sunt primiţi ȋn Liceele de Coregrafie e de 10 ani la noi, dar ȋn general ei vin cu ceva experienţă. Unii părinţi ȋşi ȋnscriu copiii la cursuri de la 3 ani, ca să le canalizeze ȋntr-un scop pozitiv energia ȋn exces. Dar sunt şi balerini de valoare care recunosc că au fost duşi mai mult cu arcanul de către părinţi la balet şi că a durat ceva timp până când s-au contaminat cu „microbul dansului”. Ȋn cele ce urmează ne vom opri asupra câtorva cazuri de mari balerini şi coregrafi care, deşi au ȋnceput târziu au făcut performanţă.  

Martha Graham (1894-1991) a văzut primul spectacol de dans la 17 ani

Dansatoarea mică de statură, dar coregrafa cu o influenţă uriaşă asupra dansului modern s-a născut ȋntr-o familie de presbiterieni stricţi, care nu ȋncurajau niciun fel de divertisment şi a văzut primul spectacol de dans la 17 ani. Abia apoi s-a ȋnscris la proaspăt ȋnfiinţata Denishawn School of Dancing and Related Arts, fondată de către Ruth St Denis şi Ted Shawn, unde a rămas doi ani ȋnainte de a porni pe drumul propriu.

YouTube video

 

Edris Stannus şi-a luat numele de scenă Ninette de Valois (1898-2001) ȋn timpul anilor de liceu

Edris Stannus şi-a ȋnceput studiul la Academia pentru Copii Lila Field pe când avea 13 ani. Ȋn acea perioadă şi-a luat drept nume de scenă Ninette de Valois şi şi-a făcut debutul ȋntr-un balet-pantomimă la Teatrul Lyceum din West End-ul londonez. Avea să devină prim-balerină, coregrafă, profesoară, ȋntemeietoarea Royal Ballet School şi a Royal Ballet Company şi să fie considerată „naşa” baletului britanic şi irlandez.

YouTube video

 

Frederick Ashton (1904-1988) a studiat baletul mai ȋntâi ȋn secret

A hotărât că vrea să devină balerin după ce a văzut un spectacol cu Ana Pavlova, la 13 ani. Cum ȋnsă pe-atunci cariera de balerin nu era considerată drept onorabilă tatăl său a fost ȋngrozit, aşa ȋncât tânărul Ashton şi-a ȋnceput studiul mai ȋntâȋ ȋn secret. Când s-a prezentat la o audiţie cu Léonide Massine, a fost acceptat la „ȋnaintata” vârstă de 20 de ani ca elev. După ce Massine a părăsit Londra, a fost preluat de către Marie Rambert, care l-a ȋncurajat să-şi ȋncerce talentul ȋn coregrafie, domeniu unde a devenit unul dintre cei mai importanţi creatori nu doar de balete clasice, ci şi de divertismentele, ȋn opere, film şi revistă.

YouTube video

 

José Limón (1908-1972) s-a hotărât să danseze abia la 21 de ani

După ce a absolvit un liceu teoretic, s-a ȋnscris la Universitatea din Los Angeles, la Facultatea de Arte. Ȋn 1928 s-a mutat la New York pentru a studia la Facultatea de Design. Dorinţa de a dansa i s-a trezit la 21 de ani, ȋn urma vizionării unui spectacol cu Harald Kreutzberg şi Yvonne Georgi aflaţi ȋn turneu ȋn SUA, după care s-a ȋnscris la şcoala cuplului Humphrey-Weidman. Mai târziu şi-a ȋnfiinţat propria sa companie, a devenit un coregraf important şi a dezvoltat o tehnică nouă de studiu ȋn dansul contemporan, care-i poartă numele.

YouTube video

 

Eric Hawkins (1909-1994) a absolvit mai ȋntâi Universitatea Harvard

A obţinut ȋn 1930 o licenţă ȋn studiul Civilizaţiei din Grecia Antică la Harvard. Un spectacol susţinut de dansatorii germani Harald Kretzberg şi Yvonne Georgi l-a impresionat şi pe el ȋn asemenea măsură ȋncât a plecat să studieze cu cel dintâi ȋn Austria. La ȋntoarcere, la 22 de ani a urmat cursurile School of American Ballet, iar ȋn scurtă vreme a fost angajat de către George Balanchine ȋn compania American Ballet. A fost primul dansator bărbat angajat ȋn compania Marthei Graham, căreia i-a fost partener şi soţ.

YouTube video

 

Henry Danton (n.1919) a studiat baletul pe când era cadet la Academia Militară Regală

A ȋmplinit de curând 101 ani . Pe numele adevărat Henry David Boileau Down, a urmat colegiul şi Academia Militară Regală, fiind apoi avansat locotenet şi căpitan. A studiat baletul ȋn particular pe când era cadet, trecând cu brio examenele la Academia Regală de Dans (RAD) şi a obţinut Medalia de Argint la Concursul „Adeline Genée” după doar 18 luni de antrenament. A continuat să se pregătească intens atât ȋn timpul celui de-al doilea război mondial cât şi după, cu foste glorii ale Baletului Imperial Rus. A avut o carieră bogată ca dansator, printre partenerele sale numărându-se Margot Fonteyn şi Moira Shearer. A fost profesor şi maestru de balet ȋn America de Nord şi de Sud timp de peste 65 de ani, fiind activ şi ȋn ziua de azi.

YouTube video

 

Merce Cunningham (1919-2009) a fost descoperit de către Martha Graham la 20 de ani

A fost fiul mijlociu al unei familii cu trei băieţi, dintre care ceilalţi doi şi-au urmat tatăl ȋn domeniul avocaturii. Lecţiile de step luate ȋn adolescenţă cu o profesoară locală i-au imprimat atenţia pentru tempo şi ritm, cât şi o limpede ȋnţelegere a muzicalităţii, calităţi ce se vor regăsi ȋn creaţiile sale ulterioare. La Cornish School din Seatle a studiat actoria, dar a considerat că bazarea dramei pe text şi pantomimă era prea restrictivă, aşa că a preferat natura ambiguă a dansului, care ȋi oferea mai multe posibilităţi de explorare a mişcării. Ȋn timpul studenţiei, pe când avea 20 de ani, Martha Graham l-a văzut dansând şi l-a invitat să facă parte din compania ei. Iar restul e istorie…

YouTube video

 

Paul Taylor (1930-2018) a ȋnceput sa danseze datorită cărţilor ȋmprumutate de la biblioteca facultăţii

Dansatorul şi coregraful Paul Taylor a fost un adolescent ȋnalt de peste 1,90 m, ȋnotător şi student la pictură la Universitatea din Syracuse la sfârşitul anilor ’40. Descoperind dansul prin intermediul cărţilor pe care le ȋmprumuta de la biblioteca facultăţii, s-a transferat la Juilliard School, unde a obţinut licenţa ȋn dans la 23 de ani, iar la 24 şi-a ȋnfiinţat propria sa companie. A fost solist ȋn compania Marthei Graham şi a colaborat cu alţi coregrafi de primă mărime din epocă.

YouTube video

Rudolf Nureev (1938-1993) a fost admis la Școala de Balet a Teatrului Kirov (Mariinsky) la 17 ani

Ȋn copilărie participa la spectacole de dans popular başkir, dar precocitatea sa artistică evidentă i-a făcut pe profesori să-l ȋncurajeze să studieze ȋn mod serios dansul. Ȋn timpul unei opriri la Moscova a unei companii de balet ȋn turneu, a dat audiţie pentru Baletul Teatrului Bolşoi şi a fost acceptat. Totuşi, ȋntrucât era convins că Școala Teatrului Kirov (Mariinsky) era cea mai bună, a părăsit compania locală şi şi-a cumpărat un bilet de tren către Leningrad, unde s-a putut ȋnscrie abia la 17 ani din cauza problemelor create de cel de-al doilea război mondial. Aici a avut norocul să lucreze cu Alexandr Puşkin, cel mai bun profesor de băieţi, care l-a luat sub aripa sa, oferindu-i inclusiv găzduire.

YouTube video

Ohad Naharin (n.1952) a început să danseze la 22 de ani

A crescut ȋntr-un mediu artistic, iar ȋn copilărie a scris poveşti, a compus muzică şi a pictat. Mama sa era instructor ȋn tehnica Feldenkreis, coregrafă şi dansatoare. Totuşi, Naharin nu a ȋnceput să danseze decât la 22 de ani. Pe când era ȋn primul an la compania Batsheva Dance, Martha Graham a vizitat Israelul şi l-a invitat la New York. Abia după ce a fost angajat ȋn compania ei, Naharin s-a ȋnscris la Juilliard School şi la School of American Ballet. Actualmente este coregraful principal al Batsheva Dance Company, al cărei director artistic a fost ȋntre 1990-2018.

YouTube video

 

Misty Copeland (n. 1982) a fost un copil-minune ȋntârziat

A fost considerată un copil-minune, deşi nu a ȋnceput să danseze decât la vârsta de 13 ani. După doar doi ani profesorii ei de balet, care ȋi erau totodată tutori, şi-au disputat custodia asupra ei cu mama naturală. Ȋntre timp, Copeland câştigase deja câteva premii la concursuri de balet. După o vreme, ambele părţi au renunţat la disputa juridică iar Copeland s-a mutat acasă şi a ȋnceput să lucreze cu o profesoară nouă, fostă membră a ABT. A fost prima balerină de culoare numită prim-solistă a American Ballet Theatre.

YouTube video

 

Și ȋn ţara noastră au fost cazuri când unii tineri care au descoperit dansul clasic târziu au recuperat rapid, arzând etapele printr-un studiu ȋnverşunat şi devenind nume de referinţă ale coregrafiei româneşti.

Mitiţă Dumitrescu (1909-1992) a fost elevul, apoi partenerul şi soţul Floriei Capsali

A absolvit Liceul „Gheorghe Lazăr”, Facultatea de Litere şi Filozofie şi Academia de Muzică şi Artă Dramatică din Bucureşti. Ȋn adolescenţă a studiat dansul la Studioul de balet al Floriei Capsali, care avea să-i devină parteneră, muză şi soţie. Ulterior a predat la Studioul de balet condus de aceasta şi a susţinut recitaluri de dans împreună cu ea şi cu elevii lor. A fost angajat al Operei Române din Bucureşti ca prim-solist şi maestru de balet şi a creat coregrafii ȋn stilul popular românesc cult.

http://mosteniri-coregrafice.ro/mitita-dumitrescu/

 

Marius Zirra (1926-2005) a fost mai întâi pilot de aviaţie

Fiul compozitorului Alexandru Zirra a fost mai ȋntâi pilot de aviaţie în timpul războiului şi a ȋnceput studiul dansului târziu, în particular. Ȋn 1950 a fost angajat la Opera Română din Bucureşti, unde a activat ca balerin, maestru de balet şi coregraf. A fost angajat sau a colaborat cu Operele din Braşov, Timişoara şi Iaşi şi cu Teatrul de Operetă, a realizat coregrafii pentru emisiuni de televiziune. În urma primirii unei burse s-a stabilit în S.U.A. Din anii ’70 a fost profesor şi director artistic al unor companii de balet din Franţa, Elveţia, Austria. În SUA a montat la California Ballet, a fost directorul artistic al American Festival Ballet Dance Center, a înfiinţat compania Stage 7 Dance Theatre în San Diego şi şcoala de balet care-i poartă numele în Pocatello, Idaho.

https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1987-01-16-ca-3665-story.html

 

Ioan Tugearu (n. 1937) a studiat dansul clasic în paralel cu liceul

După ce practicase cu entuziasm dansurile populare ȋn adolescenţă, a absolvit Liceul „Mihai Viteazu” şi, în paralel, Liceul de Coregrafie Bucureşti. Ȋn decursul unei cariere unice prin bogăţie şi diversitate (interpretare, creaţie, pedagogie), a continuat să studieze, urmând ȋntre 1980-1983 cursurile speciale ale Centrului de Perfecţionare a Cadrelor din Cultură iar, mai târziu, obţinând o licenţă şi un masterat ȋn Coregrafie la Universitatea Română de Ştiinţe şi Arte „Gheorghe Cristea”, respectiv Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografie „I.L.Caragiale” din Bucureşti.

YouTube video

 

Mai este azi posibil aşa ceva? Mai degrabă nu, sau cel puţin nu ȋn domeniul dansului clasic, unde obţinerea tehnicităţii a devenit atât de solicitantă ȋncât este improbabil ca un tânăr să poată recupera şi corespunde exigenţelor profesionale dincolo de vârsta pubertăţii. Convingerea aproape generală este că debutul timpuriu este esenţial pentru succesul ulterior – de altfel, vedem cum performanţa se poate face la vârste din ce ȋn ce mai fragede. Ȋn ceea ce priveşte dansul contemporan lucrurile sunt mai nuanţate, o bună parte a acestei zone mizând pe corpul natural, civil şi care nu necesită o „prelucrare” după tehnici speciale. Ȋn toate cazurile ȋnsă, talentul, determinarea şi dotarea fizică nativă par să fie cuvintele cheie.

 

Citește și

Mari balerini care au dansat până târziu, ȋn toamna vieţii

Există un top corect al şcolilor de balet din Europa şi din lume?

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate