Mircea Munteanu, solist al Operei din Cluj: Merg încet, dar niciodată înapoi!

by Mihaela Moldoveanu

Mircea Munteanu e solist la Opera din Cluj. Înainte de furtuna care ne-a baricadat pe toți în case, a mai dansat o dată Amor Amores. Un spectacol ce poartă semnătura maestrului Gigi Căciuleanu. O construcție despre iubire, pe ritm de tango și cântece de dragoste spaniole, alese toate de același Gigi Căciuleanu.

Alchimia dintre dans, emoție și muzică, e acum amintirea care-l ține pe Mircea Munteanu treaz. Îl motivează să continue practica și antrenamentul. Amintirile, munca de ieri, timpul de acum întrețin vie flacăra din care se vor naște proiectele de mâine, cea mai bună versiune a artistului și continua urmărire a perfecțiunii!

Vezi interviul publicat în Ballet Magazine, Ediția de Primăvară 2020

Fac exerciții fizice, de mobilitate, care mă țin cu picioarele pe pământ

Vă propun să începem călătoria noastră cu ultimul eveniment legat de balet de dinainte de carantină. Care era atmosfera, ce ați păstrat în memoria afectivă?
– Ultimul spectacol pe care l-am avut înainte de carantină a fost ”Amor Amores”, un spectacol realizat de Gigi Căciuleanu. A fost o perioadă în care toată situația legată de COVID-19 era doar un zvon. Nu ne gândeam că se vor aplica asemenea restricții și că situația va escalada într-un astfel de ritm. Întregul teatru își desfășura activitatea în ritmul normal, cu spectacole programate, distribuții noi, debuturi… Era calmul dinaintea furtunii.

Citește și “Despre balet în vremea COVID 19, cu Adrian și Irina Ganea Mihaiu – Prim soliști TNOB Oleg Danovski”

Cum petreceți acest timp? Și ce gânduri vă vizitează?
-Această perioadă e una de testare psihica, zilele vin și pleacă. Ei bine, în aceste momente realizăm faptul că cele mai simple lucruri pe care le-am avut sau le-am putut face înainte, ieșitul în aer liber, socializarea cu prietenii și familia, proiecte nefinalizate în teatru, sunt aspecte pe care trebuie să le punem în așteptare. Noi artiștii suntem niște suflete mai libere, ne simțim neobișnuit de îngrădiți în perioada aceasta. Îmi ocup timpul cu activități care mă țin cu picioarele pe pământ, cu exerciții fizice, de mobilitate, care mențin masa musculară și flexibilitatea, vizionez înregistrări de balet și teatru.

Citește și “Interviu – Cristina Dijmaru, Prim-solistă a Operei Naționale București”

Vă gândiți să schimbați ceva în viața dumneavoastră când vă veți întoarce la balet? Cum vă vedeți peste câteva luni?

-Nu aș vrea să schimb, doar să îmbunătățesc. După vorbele lui Abraham Lincon „Eu merg încet, dar nu merg niciodată înapoi”, mereu e loc de mai bine și mereu ai ce învăța. În perioada de carantină s-au difuzat și se vor difuza prin intermediul internetului spectacole de balet din repertoriul mai multor teatre atât din țară cat și din străinătate. Vizualizând diverse spectacole, cu interpretări diferite, te inspiră și te motivează să devii cea mai buna varianta a ta.

Dacă tot călătorim printre amintiri, povestiți-mi prima întâlnire cu baletul. Câți ani aveați?

-Primul contact cu baletul a fost în ziua în care mi s-a propus sa mă înscriu la „Liceul de Coregrafie și Arta Dramatică Octavian Stroia” din Cluj-Napoca la începutul clasei a V-a. Mai demult profesorii de la coregrafie făceau selecții prin școli în speranța că vor găsi copii talentați pentru a se înscrie la balet. Se făcea un test de ritmică, un test de forță și mobilitate. Nici nu aveam habar la ce mă înscriu, însă am simțit că e un lucru bun așa că am acceptat.

 

Mircea Munteanu: Mă inspiră salturile spectaculoase ale lui Baryshnikov

Ați avut un model care v-a inspirat? Un profesor care v-a susținut necondiționat?

– Primul an de scoală a fost pentru mine o perioadă de acomodare, eram un copil aruncat într-o lume total diferită, nu înțelegeam mai nimic. Definiții într-o limbă ciudată, dureri musculare, disciplina de care trebuia să ții cont cu strictețe. Toată presiunea asta m-a afectat, iar performanțele mele nu erau pe măsură, așadar la examenul anual de trecere în clasa a VI-a am luat nota mică. Riscam să fiu exclus din scoală, astfel încât a trebuit să mă ambiționez să muncesc mai mult. Am avut norocul să studiez cu profesorii Claudia Popescu, Marius Toda, Dan Oradan, Vasile Solomon. Fiecare dintre ei a crezut în mine și asta m-a ajutat enorm ca să ajung la performanțele dorite. După terminarea liceului am avut ocazia sa lucrez cu diverși coregrafi, fiecare cu viziunea lui unică, fiecare cu o altă metodă de abordare a mișcări. Pavel Rotaru, Vasile Petruțiu, Mihai Babushka, Andrei Litvinov, Gigi Căciuleanu, Igor Kirov și mulți alții. Fiecare a avut răbdarea necesară și mi-a oferit încrederea de care aveam nevoie și pentru asta țin sa le mulțumesc.

Am admirat foarte mulți dansatori, multi dintre ei mi-au fost colegi , am admirat modul de lucru, seriozitatea și energia pozitivă pe care o aveau și pe care o transmit publicului. Unul dintre preferații mei este Mikhail Baryshnikov,despre care pot spune că mă inspiră și în ziua de azi prin felul în care execută salturile lui spectaculoase, piruetele virtuoase și alte mișcări pline de grație și dinamism.

Părinții v-au susținut de la început, sau a fost nevoie să îi convingeți?
-M-au susținut de la început, ba chiar cred că s-au bucurat mai tare decât mine când au aflat vestea că voi merge la coregrafie să devin balerin.

Dacă v-ar întreba un copil ce e baletul, ce i-ați răspunde?
– Copiii sunt fascinați de costume, de machiaj, de ușurința mișcărilor, de faptul că stăm pe vârfuri. Pentru ei noi suntem niște personaje care dansează pe muzica și le lăsăm impresia că e atât de ușor ceea ce facem noi. Însă adevărul este că baletul e mult mai mult de atât.

Pentru mine, Clujul e acasă! Am crescut cu Opera din Cluj

Citește și “Opera Națională Română din Cluj-Napoca sărbătorește 100 de stagiuni”

Ați fost angajat un an de zile la Baletul Național din Split, Croația. Ce amintiri păstrați din acest loc?

-Mi-a plăcut foarte mult perioada în care am fost angajat al teatrului HNK Split din Croația. E un teatru mediu însă dispune de condiții bune și deși se făceau producții cu o tendința mai mult modernă, contemporană decât balet clasic, am reușit să îmi cizelez dinamica și să învăț stiluri noi de mișcare. Orașul bineînțeles, este superb.

Între Sibiu și Cluj pe care îl preferați? Și de ce?
-Ambele orașe au farmecul lor aparte, țin la ambele, însă Clujul e acasă ! Perioada petrecută la Sibiu a însemnat foarte mult pentru mine, deoarece a fost primul meu debut ca și solist. A fost și concursul internațional de balet WBC, acest concurs mi-a oferit oportunitatea de a întâlni numeroși balerini și maeștri de balet veniți din toate colțurile lumii. Apreciez foarte mult că am avut șansa sa fac parte din Teatrul de Balet Sibiu.
Totuși, Clujul a fost mereu acasă pentru mine. Am crescut cu Opera din Cluj. Pe perioada liceului am avut numeroase colaborări cu Opera și pe lângă școală participam și la orele de studiu ale Operei. Mă simțeam privilegiat și aveam senzația că fac parte dintr-un colectiv frumos.

 

Mircea Munteanu: Căutarea perfecțiunii e o obsesie

Când exersați un rol și nu sunteți tocmai mulțumit, cum vă motivați?
-Trebuie să te motivezi în fiecare zi pentru a deveni mai bun. Eu nu sunt niciodată îndeajuns de mulțumit încât sa nu văd loc de îmbunătățire. După orice spectacol de al meu doresc să revăd înregistrările. Caut critici din partea colegilor, a publicului.
Devine o obsesie căutarea perfecțiunii, acesta este motivația care te face să perseverezi. Data viitoare va fi mai bine, mai muzical, mai grațios. E un proces care necesită mult timp, în care te descoperi pe sine.

Cea mai puternică amintire de până acum, sigur aveți multe și frumoase, dar un rol care v-a impresionat mai mult sau care v-a schimbat cumva?
-Într-adevăr, sunt multe roluri pe care le îndrăgesc, fiecare dintre ele frumoase și dificile, nu aș putea sa îmi aleg unul singur. Toate m-au schimbat în felul lor, cu fiecare rol devii mai bun. Ești atât de bun ca și ultimul tău spectacol.

Citesc Poe, Dante, Murakami

Ce alte pasiuni aveți în afară de balet?
-Ascult muzică de toate genurile, mă încarcă cu energie în diminețile mai monotone.

Un autor preferat?
-Nu pot să mă decid asupra unui singur autor, atât operele clasice cât și cele moderne au farmecul, viziunea și atractivitatea lor. Din acest punct de vedere, pot să spun ca îmi plac genuri variate de literatură. Îi apreciez pe cei clasici cum ar fi Edgar Allan Poe, Franz Kafka sau Dante Alighieri, iar dintre cei moderni țin să îi menționez pe Gabriel Garcia Marquez, Yuval Noah Harari și Haruki Murakami.

Sunteți foarte apreciat pentru rolurile de la Opera din Cluj. Cum primiți aplauzele și felicitările? Există la Cluj o apropiere mai mare față de public? Mie așa mi se pare, dar s-ar putea să mă înșel. Oamenii vă întâlnesc pe stradă și îndrăznesc să vă salute și să vă vorbească?

-Publicul clujean este un public cald și iertător. Orice artist iubește sa fie apreciat, de aceea iubesc publicul clujean pentru îndrăzneala de a veni la finalul unei reprezentații să felicite artistul în culise, pentru feedback-ul oferit pe platformele de socializare, pentru aplauzele oferite care ne încarcă cu energie. Mi s-a întâmplat să primesc laude ocazional pe stradă sau în diverse locuri și mereu am apreciat acest gest.

 

Mircea Munteanu: Dansul începe cu o emoție. Totul începe de la emoție

Ce simțiți constant când dansați? E o emoție sau o stare?
-În cazul meu e starea în care mă induce emoția. Totul începe de la emoție. Mă pregătesc mental pentru spectacol pentru a transcende în personaj, pentru a obține starea aceea de spectacol. E vorba de o stare aparte pe care o simțim cu toții.

Ceva ce v-a învățat baletul și aplicați în viața de zi cu zi, o filosofie, un motto, ceva ce ne puteți împărtăși și nouă?
– Să muncești acum pentru a-ți fi ușor mai târziu și în cazul baletului să nu te accidentezi.
Cât ești tânăr nu știi cât să investești și dacă merită să investești, trebuie să continui drumul înspre ceea ce iți dorești chiar dacă nu ajungi acolo într-o zi, două. Însă totul începe de la o zi, două.

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate