Profesioniști încă din școală! File din povestea de succes a Colegiului Național de Coregrafie din Chișinău în urbea Brașovului

Cu o istorie și cu performanțe deosebite, Colegiul Național de Coregrafie din Chișinău s-a prezentat în mai multe rânduri, având un mare succes, în fața publicului românesc. Nu mai puțin de trei astfel de momente au avut loc la Brașov. Colegiul de Balet din Chișinău este și destinație de studiu pentru unii elevi români.

by Adrian Scrimint
Colegiul Național de Coregrafie din Chișinău
Share the NEWS & spread the JOY!

“Profesioniști încă din școală!” Asta au demonstrat elevii Colegiului Național de Coregrafie din Chișinău, pe care am reușit să îi inserez în trei festivaluri internaționale în decursul anilor 2018-2019 (Gloria Domini, Suflet Românesc, Garofița Pietrei Craiului) și să fac la Brașov o capitală temporară a dansului.

Am fost flatat să răspund invitației echipei pe cultură a Primăriei Brașov (Agenția Metropolitană) de a le da anumite idei și de a interveni cu proiecte noi prin festivalurile județului. L-am contactat urgent pe maestrul Cristian Eliade Mindris pentru a-mi sugera câteva cupluri de balerini, în afara celor cunoscute de mine. Mi-a venit cu ideea strălucită de a apela mai bine la prestația Colegiului de Balet Chișinău.

Citește și

Andrei Litvinov: „După 25 de ani de dansat la Opera din Chişinău, aceasta rămâne scena mea preferată”

File de istorie a Baletului din Republica Moldova

 

Colegiul de Balet din Chișinău s-a prezentat la Brașov cu olimpicii, însoțiți de maeștrii de renume internațional Iurie Madan, Eugen Gârneț, Liudmila Cerececea, Andrei Litvinov

Renumitul colegiu s-a prezentat la Brașov de două ori la rând doar cu olimpicii. Scopul meu tăinuit a fost și acela de a convinge – cu acordul pedagogilor – câțiva dintre tinerii balerini (fete și băieți) să ne onoreze cu prezența și în rândul baletului brașovean, să presteze pentru comunitatea unuia dintre cele mai frumoase orașe ale țării, dar maeștrii de renume care i-au acompaniat: Iurie Madan, Eugen Gârneț, Liudmila Cerececea, Andrei Litvinov;  m-au convins că este o criză extremă și la ei. Patru dintre elevele lor erau cooptate la institutul Vaganova, mulți dintre ei se duceau spre Opera din Praga, alții la Viena, pentru că odată ajunși acolo clădeau premisele atragerii altor colegi de-ai lor spre renumitele teatre, și m-au mai lămurit că Opera din Chișinău și ansamblul Joc își rezervă elevii pentru companiile lor încă din clasa a noua.

M-au impresionat și anumite povestiri ale mestrului Mindris, precum că sunt și elevi care provin din familii sărace, singura investiție de viitor alocându-și-o corpului. Aveau și o elevă care făcea naveta, 70 de kilometri dus, 70 întors, făcând tot acest sacrificiu în numele baletului. Am întâlnit și câteva eleve din România care s-au înscris în colegiul lor, și nu au nimic de pierdut, pentru că institutul în sine este catalogat pe locul 6 ca valoare în rândul academiilor de balet ale fostului bloc Sovietic. Cu mine vorbeau în română, între ei în rusă.

M-am străduit să fac staționarea tinerilor balerini și a mentorilor cât mai memorabilă. Deși Agenția Metropolitană m-a avertizat că nu stă prea bine cu capitalul, m-am străduit ca vizitatorii noștri să aibă parte de diurne pe toată staționarea lor, trei mese pe zi, organizatorii intervenind și cu strălucita idee de a-i duce să viziteze obiectivele turistice din apropiere: Castelul lui Dracula de la Bran, rezervația de zimbri de la Vama Buzăului sau, la cerința lor, prin mall-urile din oraș, agenția metropolitană punându-ne la dispoziție un autocar pe toată durata vizitei, inclusiv ocupându-se cu transportul de la Chișinău la Brașov și viceversa cu pauze de masă la jumătatea drumului.

 

Prima reprezentație pe scena Operei Brașov a secției de balet clasic a Colegiului din Chișinău a avut loc în cadrul festivalului internațional Gloria Domini 2018

În prima vizită ne-am bucurat de participarea secției de balet clasic, inserați fiind în cadrul festivalului internațional Gloria Domini 2018, prestând pe scena Operei Brașov, unde au făcut o impresie înmărmuritor de bună, chiar de la vârste crude, cea mai tânără artistă având doar 14 ani. Accentuez că Sondajele Agenției Metropolitane Brașov au relevat clar faptul că publicul brașovean își dorește balet, un public care s-a bucurat de o seară serenă, jubilând de-a dreptul, ovaționând, reacționând la fiecare număr de balet în parte, din cele 33 de numere posibile, dăruite din inimă de către Colegiul Național de Balet Chișinău orașului nostru. Zece minute de aplauze însuflețite venite din partea unei săli arhipline după căderea cortinei, aceasta a fost răsplata echipei care ne-a pus la dispoziție un spectacol prolific, intitulat „Îngerii Baletului”.

Aproape patru luni de pregătire a elevilor pentru două ore de sublim, sub auspiciul maeștrilor emeriți ai renumitei pepiniere de balet mondiale. Uimiți ne-au fost și maiștri de lumini, de sunet, cabinierele și femeile de serviciu, de „strigătele” mobilizatoare ale pedagogilor la elevi în timpul repetițiilor, făcându-i să înghețe ca stanele de piatră. Le-am spus că este absolut normal. Astfel de școli nu fac rabat de la disciplină într-o astfel de meserie, căci fără inocularea fanatismului de la vârste timpurii nu se obțin rezultate. I-am lăsat să știe că sunt riguroși cu elevii când se vorbește despre muncă și blânzi cu ei după. Râdeam în secret de răstelile lor, căci prin astfel de botez am trecut și eu, primii mei maeștri de balet fiind din Chișinău, la fel de tare strigând la mine și ceilalți maeștri ruși cu care aveam să lucrez mai târziu, căci aceasta le este topica pedagogică, sau felul lor performant de a fi, adevărata umilință fiind atunci când nu te bagă deloc în seamă, ceea ce nu mi s-a întâmplat.

 

În 2019 elevii Colegiului Colegiului Național de Coregrafie din Chișinău s-au remarcat în cadrul festivalurilor „Sulfet Românesc” de la Prejmer și „Garofița Pietrei Craiului” din Brașov

În 2019 a fost rândul secției de dans de caracter să se evidențieze, în cadrul festivalurilor „Sulfet Românesc” de la Prejmer și „Garofița Pietrei Craiului” din Brașov, dansatorii dând dovadă de sincron, disciplină și adevărată magie pentru ochii privitorului. Elevii secție de dans de caracter au participat și la multiple schimburi de experiență cu alte ansambluri folclorice din județ. S-a ivit și un mic incident, directorul festivalului „Garofița Pietrei Craiului” a dat dovadă de scepticism la recomandarea echipei primăriei, crezând că dansurile elevilor renumitului colegiu sunt prea academizate și că nu respectă latura autohtonă a dansurilor țării respective, precum fac celelalte echipe, peste 20 la număr, venite din toată Europa. Publicul a decis, scandând repetitiv și sacadat: „Moldova, Moldova, Moldova”, susținând echipa Chișinăului cu aplauze interminabile, imediat după fiind acostați de același director care ne-a invitat să discutăm despre condițiile de revenire a acestei echipe în cadrul festivalului. Am avut și un accident, o elevă și-a luxat piciorul, fiind necesară mașina salvării.

Ca să concluzionez, m-a bucurat nespus de mult conlucrarea și mai ales resuscitarea dragostei mele pentru balet  – deja îngropată de-a lungul anilor de dezamăgirile maxime adunate pe sacerdotalele noastre teritorii, și asta stând în timpul protocoalelor la tratative cu cei patru maeștri de talie internațională care au acompaniat copiii, molipsindu-mă cu pasiunea lor. Am reușit să întineresc măcar pentru câteva zile baletul regional, și am fost invitat împreună cu soția să dansez într-unul din festivalurile lor, care s-a ținut pe scena Filarmonicii Pitești. Un ochi mi-a râs,iar celălalt mi-a plâns – din cauza problemelor grave cu care se comportă companiile noastre datorită blocării posturilor, fără să suplimenteze mâna tânără de lucru și fără să se găsească soluții pentru stagnarea măcar temporară a balerinilor noștri tineri care vizează cu orice chip occidentul! (aici nu pot să mă plâng pentru că am lucrat și eu în afară pe o perioadă de 12 ani). Cert este că am atras atenția Primăriei precum că Brașovul nu mai este demult un oraș industrial, ci unul turistic, accesoriul valent al acestuia fiindu-i cu precădere cultura. În 2020 se preconiza revenirea acestei tinere echipe, mai puternică, mai convingătoare, urmând ca secția de dansuri clasice să se contopească împreună cu cea de dansuri de caracer și să de-a viață unui spectacol și mai amplu. Nu a fost să fie, vremurile anilor 2020-2021 ne-au boicotat dezideratul pentru artă nu numai nouă, ci întregii planete…


Share the NEWS & spread the JOY!

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate