Proiectul “Teachers for SwanZ” a ajuns la final! Dar povestea continuă în spațiul virtual pe www.teachersforswanz.eu

Teachers for SwanZ un laborator de cercetare, inovație și predare în dans care a adus laolaltă profesori și elevi din România, Bulgaria și Austria a ajuns la final. Proiectul și-a propus să dezvolte competențele profesionale, de comunicare, digitale și interculturale ale personalului din școlile implicate și va continua prin platforma virtuală și cele două ghiduri practice

by Mihaela Moldoveanu
Share the NEWS & spread the JOY!

Timp de doi ani, proiectul “Teachers for SwanZ” i-a purtat pe cei interesați de dans și educația vocațională pentru dans din România, Austria și Bulgaria în lumea mirifică a acestei arte. La sfârșit de noiembrie s-a scris la București ultima filă a acestui  proiect inițiat și coordonat de Liceul de Coregrafie Floria Capsali și cofinanțat prin Programul Erasmus+ al Uniunii Europene. Este vorba despre evenimentul de lansare și diseminare a rezultatelor concrete cu care se încheie acest proiect, intitulat “Teachers for SwanZ” la final. Să vă spunem povestea”.

Personalități importante din lumea dansului au luat parte la evenimentul de încheiere a proiectului: Alkis Raftis, președintele Consiliului Internațional al Dansului din cadrul UNESCO, directorul Teatrului de Dans Dora Stratou din Atena, Grecia; Adamantia Angeli, secretar general al Teatrului Dora Stratou, Vava Ștefănescu, managerul Centrului Național al Dansului București, Birutė Banevičiūtė, coregraf și cercetător din Vilnius, Lituania, Simona Șomăcescu și Andreea Duță, profesoare la UNATC, coregraful Cosmin Manolescu, muziciana Mihaela Vosganian și mulți alții.

Citește și 

Vara Teachers for SwanZ! Vacanță activă pentru profesorii implicați în proiectul de dans inițiat și derulat de Liceul Floria Capsali

Proiectul “Teachers for SwanZ” la un an de la start. Să-i cunoaștem pe câțiva dintre cei aflați în spatele cortinei!

 

 “Teachers for SwanZ”, sau doi ani de muncă susținută de echipa inimoasă a Liceului Floria Capsali

În decembrie 2020, în plină pandemie, lua naștere în laboratorul vocațional al Liceului de Coregrafie Floria Capsali din București, un proiect îndrăzneț destinat Generației Z de dansatori. Maestrul Gigi Căciuleanu, declara atunci în calitate de ambasador al proiectului

‘‘Hai să facem împreună în aşa fel încât dansul lebedei, spre deosebire de al ei cântec, să fie mereu un minunat îndemn de început de drum…” !

Și așa a devenit Teachers for SwanZ  un laborator de cercetare, inovație și predare în dans, a adus laolaltă profesori de dans și de non-dans, precum și elevi din România, Bulgaria și Austria, a inițiat experiențe și a creat amintiri de neuitat.

Proiectul și-a propus să dezvolte competențele profesionale, de comunicare, digitale și interculturale ale personalului din școlile implicate. Beneficiarii direcți?  Profesori, traineri, instructori și elevi aparținând „generației Z”, cu vârste cuprinse între 13 și 16 ani, pasionați de dans și care au o „a doua viață”, cea din spațiul virtual. Generația Z a inspirat și titlul proiectului, în care acesta se îmbină cu cel mai frumos simbol al coregrafiei – lebedele.

Citește și 

Infernul din spatele scenei! O poveste tristă despre abuzuri, despre fața nevăzută și urâtă a baletului, și un îndemn la curaj

Top 15 cele mai importante reviste internaționale dedicate baletului! Vezi care sunt, și urmărește-le în spațiul virtual! 

 “Teachers for SwanZ”, final de poveste cu trei rezultate concrete! O platformă virtuală și două ghiduri practice

“Teachers for SwanZ” fiind un proiect axat pe formarea continuă și îmbogățirea competențelor profesorilor și instructorilor din școlile de dans, subiectul principal l-au constituit cele trei rezultate create în colaborare de parteneri, elementele inovatoare și necesare prin care autorii contribuie la îmbogățirea și diversificarea educației pentru dans în spațiul european.

Evenimentul de la ARCUB a prilejuit o retrospectivă a proiectului și lansarea celor trei rezultate concrete create pe parcurs: platforma de training în predarea dansului “Laboratorul virtual de învățare” – www.teachersforswanz.eu; ghidul practic de training “Teachers for SwanZ” pentru profesorii și instructorii de dans; “Minighidul de mișcare”, o lucrare pentru profesorii care predau alte discipline în școlile de dans. Ambele volume pot fi consultate pe platformă.

În ciuda dificultăților și restricțiilor generate de pandemia de Covid în toate țările participante, activitățile prevăzute în proiect au fost desfășurate integral, dar într-o altă succesiune față de cea prevăzută inițial. De activitățile organizate în cadrul proiectului au beneficiat aproximativ 60 profesori, instructori și formatori din țările partenere și peste 100 elevi și adolescenți.

Citește în secțiunea de engleză și 

World Ballet Day 2022! Malgorzata Dzierzon Ballet Director at the Wroclaw Opera

World Ballet Day 2022! Reginaldo Oliveira, ballet director of the Salzburg State Theatre

World Ballet Day 2022! Tamás Solymosi, Artistic Director Hungarian National Ballet

 

Teachers și SwanZ pe scenă și în spațiul virtual

Pe parcursul zilei publicul a putut vedea pe scena ARCUB și câteva dintre momentele de dans lucrate cu elevii în cursul vizitelor reciproce între parteneri, desfășurate la București, Ruse și Viena.  Au fost ilustrate tipurile de dans care se regăsesc și pe platforma de training – dans clasic și dans de caracter, dans tradițional și dans contemporan. Protagoniști au fost elevi ai Liceului Floria Capsali,  reprezentanți ai generației Z, îndrumați de profesorii Mădălina Mechenici, Raluca Mălăeru, Simona Paraschivu, Claudiu Staicu și Diana Zăvălaș. Evenimentul s-a încheiat cu dansuri tradiționale prezentate de ansamblul Asteria din București, pregătit de instructorul Aris Zisopol, și Kymata din Ploiești, pregătit de Andreea și Iulian Pîrvulescu, ambele ansambluri reprezentând Uniunea Elenă din România.

Dar povestea nu se termină aici. Platforma de training “Teachers for SwanZ” – www.teachersforswanz.eu – va constitui un spațiu de comunicare și colaborare între profesorii și elevii din școlile și universitățile de profil, între artiști, între cei pasionați de dans, oameni de cultură interesați, instituții din domeniul educației vocaționale și culturii, iar aria poate fi lărgită, căci dansul este un neprețuit limbaj universal.

 

Care au fost gândurile organizatorilor și invitaților la finalul proiectului?

Diana Zăvălaș, managerul proiectului

Noile instrumente educaționale create în acest proiect reprezintă de fapt o invitație către alți profesori să preia idei, să se inspire pentru a-și crea propriile instrumente didactice, să își adapteze metodele de lucru la cerințele învățământului vocațional de astăzi, să își lărgească experiența prin colaborarea cu colegii din alte școli și din alte țări. Toate aceste rezultate sunt puse la dispoziția celor interesați pro bono și vor fi disponibile pe platforma europeană a proiectelor finanțate prin Erasmus+

Alkis Raftis, președintele Consiliului Internațional al Dansului din cadrul UNESCO, directorul Teatrului de Dans Dora Stratou din Atena, Grecia

Educația pentru dans, certificatul de balerin sau dansator eliberat de o școală sau un for specializat, așa cum este și Consiliul Internațional al Dansului, este de fapt un pașaport pentru o carieră internațională, pentru performanță dincolo de granițele unei țări”.

 

Domnia sa a subliniat importanța educației pentru dans și prin dans, afirmând că “dansatorii nu se nasc, ci se fac, se învață”, pentru că numai prin pregătirea intensă, șlefuirea și încurajarea talentelor native se pot forma profesioniști ai dansului.

Birutė Banevičiūtė, coregraf, profesor și cercetător din Vilnius, Lituania, a vorbit despre cercetările și proiectele sale în educația pentru dans și prin dans, chiar și pentru copiii sub 3 ani, despre inițiativa reușită din țara sa de a introduce în orarul școlar ore de dans.

Vava Ștefănescu, managerul Centrului Național al Dansului București, a felicitat echipa proiectului “Teachers for SwanZ” pentru rezultatele obținute, subliniind că acestea constituie un pas în drumul către crearea instrumentelor educaționale necesare în zilele noastre. Ea a explicat necesitatea existenței unui manual de dans și a vorbit despre proiectul educațional pe care Centrul îl desfășoară în prezent, Academia de dans și performance 2022-2023.

Profesorul Dragoș Gabriel Zisopol, deputatul și președintele Uniunii Elene din România, a transmis audienței un mesaj în care a subliniat că organizația a încurajat pe parcursul anilor mișcarea de dans grecesc, pregătirea instructorilor cu specialiști, așa încât la ora actuală cele câteva zeci de ansambluri de dans tradițional ale Uniunii Elene au dobândit prestigiosul titlu de membru al Consiliului Internațional al Dansului – UNESCO, precum și certificatul internațional în studiul dansului, valabil în toată lumea.

La rândul său, Andreea Pîrvulescu, instructor de dans tradițional în aceeași organizație, a apreciat că instrumentele educaționale create în cadrul proiectului se dovedesc a fi inovatoare, oferind celor interesați posibilitatea de a se perfecționa, de a progresa în diferite tipuri de dans – balet clasic, dans de caracter, dans tradițional, dans contemporan. Instructorii din Uniunea Elenă așteaptă cu nerăbdare să utilizeze și să contribuie mai departe la dezvoltarea acestor instrumente de training.

Denitsa Krastanova, director adjunct la Școala Națională de Arte “Prof. V. Stoyanov” din Ruse, Bulgaria, și-a amintit cum, în perioada restricțiilor cauzate de pandemie, cu cât așteptarea întâlnirii față în față a crescut, cu atât emoțiile au fost mai mari la reuniunile din București, Ruse și Viena.

Acele zile de comunicare creativă, schimb de experiență, participare comună a elevilor și profesorilor la activitățile proiectului, prezentare a rezultatelor în fața unei audiențe au creat sentimentul de comunitate, de echipă mare axată pe un scop comun – să învățăm unii de la alții și să dăm această cunoaștere mai departe.

Laura Cristinoiu, director artistic al “Ballet with Laura – Attitude Studios” din Viena,  Austria, s-a referit între altele la ceea ce au de făcut toți partenerii în viitor – promovarea produselor proiectului în școli și universități, utilizarea platformei și extinderea colaborării cu alte instituții și organizații interesate.

Teodora Bentz , inspector general adjunct la Inspectoratul Școlar al Municipiului București, a salutat ideea și rezultatele acestui proiect, accentuând importanța pe care o are educația vocațională, pledând pentru calitate și performanță în această arie.

Nadia Lisac și Ileana Racoviceanu, experți în cadrul Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, instituția care gestionează în România Programul Erasmus+, au felicitat de asemenea echipa proiectului și au subliniat deschiderea și multiplele posibilități pe care le oferă programul european pentru a veni în sprijinul inițiativelor profesorilor și elevilor, ale tinerilor. Căci deviza agenției este Transformăm România prin învățare!

Evenimentul a fost găzduit și s-a bucurat de sprijinul ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București. Partenerii proiectului au fost cu toții prezenți – Uniunea Elenă din România, Attitude Studios din Viena, Austria, Școala Națională de Arte Profesor Vesselin Stoyanov din Ruse, Bulgaria.

Au participat totodată reprezentanți ai liceelor sau secțiilor de coregrafie din Cluj, Bacău, Brăila, Iași și Constanța, ai Inspectoratului Școlar al Municipiului București, ai Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică I. L. Caragiale (UNATC), ai Operei Naționale, ai Centrului Național al Dansului București, ai unor studiouri și asociații de dans private, ai organizațiilor minorităților naționale, artiști, jurnaliști.


Share the NEWS & spread the JOY!

Related Posts

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate