Scurtă remarcă despre fotografia de balet din timpul pandemiei

by Paul Schneider

Fotografia de balet din timpul pandemiei

Am văzut de-a lungul timpului artiști fotografi care s-au dezlănțuit intens în călătorii, în medii care de care mai dure, mai ciudate, mai deosebite, pentru a surprinde un cadru dincolo de inedit, mai presus de artă. Am văzut fotografi care și-au riscat integritatea și chiar viața pentru un cadru „altfel”. Acum, în certele incertitudini ale pandemiei, am văzut fotografi care au dus fotografia la un alt nivel tehnic… fac online shootings.

Ce este de fapt un online shooting?! Cum se face fotografia de balet la distanță

Un online shooting este o modalitate de a obține cadre cu un subiect de la distanță, via internet. Mai precis, subiectul își pune telefonul într-o anumită poziție, iar fotograful face capture de ecran în funcție de pofta inimii. Este, propriu-zis, o forma complet nouă de fotografie, cu adevărat adaptată vremii.

Unii fotografi obțin rezultate uimitoare astfel, aproape egale ca și valoare cu rezultatele pe care le-ar fi obținut în cadrul unui shooting normal. Google Juan Pablo Zapata. Părerile legate de această tehnică sunt împărțite în funcție de X criterii. Cred că cel mai mult în funcție de interes.

Vezi și “Cei 20 de fotografi români, care merită atenția dumneavoastră pentru fotografia de balet”

Un fotograf care trăiește din fotografie și depinde financiar de aceasta e normal să încerce orice metode pentru a obține rezultate care să-i aducă un venit, dacă nu decent, cel puțin care să-l mențină cu capul deasupra apei. Un pasionat de actul fotografierii, asemeni mie, nu face asta. Eu, de pildă, sunt dependent de relația cu subiectul meu.

Iris Marza, Cluj-Napoca. Foto Paul Schneider

Dacă nu dialogăm, dacă nu râdem și nu ne împărțim cu mărinimie comenzi și directive, invective, onomatopee, pe toate tonurile pământului, nu pot face treabă. Fotografia mea nu este doar imagine, este rezultatul relației mele cu subiecții mei. Rezultatul comunicării noastre. Este chimie. Nu pot fotografia un om dacă nu-l simt, dacă nu-l văd tresărind la anumite cadre.

Citește și “Fotografia de balet – între artă și indecis. Sfaturi pentru o fotografie reușită”

La balerine cu atât mai mult, depind de emoția lor! Fotografia mea de balet este, sau simt eu că este, emoția lor, surprinsă într-un joc de lumini și umbre. Nu aș putea face astea cu capturi de ecran, de la mii de kilometri distanță. Nici chiar cu o prelucrare solidă a cadrelor brute.

Fotografia de balet între online shooting și normal shooting

Emoția actului fotografierii este cel puțin identică cu emoția privirii spectacolului de balet. A o privi pe Giselle într-un monitor și a pretinde că simți, e sacrilegiu. Fouetté-urile din Lacul lebedelor sunt vii atunci când le privești din public și asculți respirația balerinei. Pe monitor… e rece! E tehnic, fără simțire. Așa e pentru mine fotografia. Dacă nu o simt, nu merge. Chimia la distanță e doar teorie. Chimia aplicată e născătoare de viață, de emoții, de artă.

Da, pandemia și izolările impuse au schimbat și lumea fotografiei. Nu mă îndoiesc de faptul că vor fi descoperite și utilități ale actului fotografierii la distanță, așa cum există utilitate în Kindle … în cititul și purtarea la cingătoare a unei întregi biblioteci. Dar mirosul cărții vechi, citită la ceas de seară pe terasă, cu o pătură caldă pe picioare, nu va putea fi copiat și reprodus de nici o tehnologie.

Fotografia suferă și ea, precum tot ceea ce înseamnă artă, azi. Dar va reveni mai puternică, mai frumoasă, mai flămândă de artă, mai pregătită de sacrificii! Și se va redescoperi pe sine, prin evoluție, chiar și prin online shootings.  Sper și mă rog să revină la fel de plină de emoție!

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate