Am avut bucuria să o cunosc în postura de prim balerină a Teatrului Național Sarajevo. O figură emblematică a unei instituții marcate de istorie, balerina Ellina Eduardovna Stetsenko a sărit în decursul destinului ei de la sublim la dramă, divulgându-ne și nouă, cititorilor, câte ceva din cariera ei artistică.
După o muncă asiduă de 9 ani pe scenele Teatrului Național Sarajevo (perioada 2004-2013), Elina a ales să se întoarcă acolo unde îi este mai bine, acasă, în Kiev, orașul ei de baștină, unde și-a deschis un studio de balet, predând pentru doamnele și domnișoarele care vor să fie suple și în formă, însă războiul i-a luat din avânt, trebuind să își mute cursurile online ca să poată să supravieșuiască. Intersectându-se în carieră și cu artiști și maeștrii coregrafi din România, Elina dorește să ni se destăinuie și nouă, într-un interviu special pentru Ballet Magazine.
Citește și
Prim balerina a Teatrului Național Sarajevo, Ellina Stetsenko, fost colegă în Kiev și cu celebra mare balerină a României, Alina Cojocaru
Pe Ellina o puteți găsi și vedea online, urmărind cursurile predate în cadrul școlii “Ellina Ballet Studio“, din Kiev. Mai jos vă invităm să o cunoaștem, într-un scurt interviu realizat de cunoscutul artist român și om de televiziune Adrian Scriminț, special pentru revista Ballet Magazine.
BM: Ce școală de balet ai terminat și când?
Școala Națională de Balet din Kievpromoția 1990-1998, specializarea balerină – șefă de promoție; Universitatea Internațională Slavă – Academia Ucrainiană de Dans (1999-2003) cu specializarea artist coregraf.
BM: Ce ne poți povesti despre institutele în care te-ai specializat?
Am avut șansa să studiez atât în școală cât și în universitate cu cei mai buni profesori posibili, acestea fiind două dintre cele mai emerite centre educaționale de balet din Ucraina,care s-au făcut remarcate și continuă să formeze profesioniști adevărați, care reprezintă baletul ucrainean pe toate colțurile mapamondului.
BM: Ai fost colegă în Kiev și cu românca noastră – Alina Cojocaru. După cum știi a dansat pentru compania English National Ballet, iar în momentul de față dansează pentru Hamburg Ballet, în compania binecunoscutului coregraf John Neumeier. Cum ți-o amintești din școală?
Alina mi-a fost și îmi va rămâne pentru totdeauna cea mai mare inspirație, singurul meu exemplu, o combinație incredibilă de talent, voință și modestie. Crezul meu este acela că Alina este de departe cea mai bună balerină a lumii, și îmi face o mare cinste că până și în momentul de față ne ținem deschise legăturile de prietenie…
BM: Iată că în Teatrul Național Sarajevo ai avut oportunitatea colaborării cu o stea a baletului românesc, cu maestrul Mihai Babușcă. Cum ți s-a părut experiența?
Orele cu Mihai mi-au conferit o mare cinste și inspirație. Studiile atât de inteligent concepute, combinând forța și tehnica, fiind în același timp dansante, special calculate pentru coordonarea corpului. Îmi amintesc cu plăcere de studiile predate în centrul sălii, mai ales cele de allegro, inspirate din variațiunile marilor balete. M-au ajutat mult, în scopul înțelegerii mai aprofundate a echilibrului și a piruetelor, chiar îi sunt recunoscătoare pentru deschiderea acestor orizonturi. Un maestru de vârf al baletului, incredibil de modest și deschis la socializare, cu un simț puternic al umorului. Îmi pare rău doar de faptul că această experiență nu a durat mai mult, bucurându-ne doar de două săptămâni de staționarea lui în Sarajevo…
Citește și
Ellina a lucrat de-a lungul timpului cu mari nume ale baletului, pedagogi și maeștri de balet de prestigiu, între care Nina Abramova,Tatiana Kačalova, Volodymyr Denisenko, Tatyana Tayakina, Valery Kovtun, Eleonora Steblyak, Anatoly Šekera, Alla Lagoda, Mykola Pryadčenko, Radu Poclitaru, Vasiliy Medvedev, Stanislav Fečo, Ljubov Kunakova sau Edina Papo
BM: Cum a început totul, cine a avut ideea să te trimită la balet?
Când am fost mică pediatrul meu le-a spus părinților că am o flexibilitate vădită, care ar trebui cumva folosită. Nu aveam stare, dansam tot timpul, chiar și fără muzică. Și mama mea ar fi cochetat cu baletul. A ales institutul din Harkov, dar medicii i-au interzis continuarea baletului din cauza problemelor avute la inimă, așa că nu a putut deveni o balerină profesionistă. La vârsta de cinci ani am pornit la clasele de balet pentru copii, iar profesoara mi-a spus după un anumit timp că mă va pregăti pentru examenele școlii naționale de balet din Kiev.
BM: Ce semnifică baletul pentru tine?
Baletul pentru mine este un fel de a fi, nu mă pot închipui fără acesta. De o viață întreagă mă bucur să fac ceea ce iubesc și ceea ce știu să fac cel mai bine, împărtășindu-mi în același timp această pasiune cu toată lumea!
BM: Ce pedagogi, ce maeștri de balet ții minte de-a lungul pregătirii tale pentru această meserie?
Cel mai mare noroc al meu mi-au fost profesorii. Toți au fost de vârf și sunt deplin recunoscătoare pentru acest lucru. Iată câteva nume cunoscute în întreaga lume: Nina Abramova,Tatiana Kačalova, Volodymyr Denisenko, Tatyana Tayakina, Valery Kovtun, Eleonora Steblyak, Anatoly Šekera, Alla Lagoda, Mykola Pryadčenko, Radu Poclitaru, Vasiliy Medvedev, Stanislav Fečo, Ljubov Kunakova, Edina Papo, și mulți alții…
BM: Unde ai reușit să dansezi de-a lungul carierei?
Opera Națională din Ucraina, Dutch National Ballet, Teatrul Național Sarajevo.
BM: În 2013 te-ai întors din Bosnia și Herțegovina înapoi acasă. Ai devenit free lancer. Cum te descurci?
Primele mele ore de balet pentru maturi le-am ținut în Sarajevo, în 2005. Mare satisfacție mi-a fost să mă încarc sufletește cu bucuria celor pe care i-am avut la cursuri, mă simțeam de parcă dansam eu în locul lor la scenă. De-atunci am tot avut obsesia să îmi deschid personal un studio de balet pentru maturi.Au trecut aproape patru ani de când mi s-a realizat acest vis, iar doamnele noastre ucrainiene au o mare deschidere pentru practicarea de întreținere a baletului.
BM: Ești mama unui băiețel deosebit de drăguț. Cum ne explici sentimentul de mamă, mai ales în contextul în care balerinele cumpătează îndelungat dacă să fie sau nu mame?
Înainte de toate sunt femeie. După părerea mea rolul priomordial al femeii este procrearea. Fiul meu are 13 ani și mă încântă în fiecare zi. În ceea ce privește dezavantajul că meseria mea îmi solicită multă vreme și mult efort: am o mamă divină și un frate înțelegător, care mă ajută întotdeauna cu treburile casei, și nu contenesc să mulțumesc bunului Creator pentru toate aceste susțineri.
BM: Ce crezi, fiul tău va deveni de asemenea balerin?
Cu siguranță cănu va fi. Eduard nu are nicio pasiune pentru arta baletului. Se antrenează la karate și basket, și cea mai mare dorință a lui este aceea de a deveni inginer designer.
Citește și
Războiul nu oprește dansul! Ellina continuă să predea baletul, oferind tinerelor interesate de arta dansului sfaturile sale, în ciuda acestuia
BM: Iată că din nefericire a început și războiul în Kiev. Care vă mai este situația pe acolo?
Când ne-au căzut în oraș rachetele și au început împușcăturile ne-a fost terifiant totul, am avut parte de cele mai grele zile, ne-am confruntat cu iadul. Sunt recunoscătoare armatei noastre pentru apărarea familiei noastre. Momentan Kievul pare mai liniștit, dar acest război sângeros se continuă pe teriroriul țării mele și pierdem constant oameni nevinovați. Eu sufăr enorm doar în contextul meseriei, toți elevii mei s-au refugiat în alte țări, așa că sunt total dezorientată, nu mai îmi pot asigura traiul de pe o zi pe alta, mai ales din cauza inflației galopante.
BM: În România, ca de altfel în toate celelalte țări ale comunității europene ne sunt necesari experții cu o școlarizare precum cea pe care o ai tu. De ce te-ai decis să rămâi acasă în loc să te refugiezi într-o zonă sigură?
Mama mea are 80 de ani, e foarte bolnavă și nu are șanse să se deplaseze într-o călătorie lungă. Iubitul meu este în armată și în acest moment ne apără. Îmi iubesc mult țara și am decis împreună cu fiul meu să rămânem acasă. Suntem însă foarte recunoscători prietenilor și colegilor străini care ne-au sugerat să ne refugiem la ei. Ne-au ajutat chiar și cu bani, până ce am reușit să îmi redirecționez cursanții din studio către munca online. Doresc să mulțumesc în primul rând familiei Scriminț din Brașov, oameni divini și foarte talentați în tot ceea ce fac, cu care am avut cândva onoarea să împart scena, cabina, sala de balet, deplasările și multe-multe ore de prietenie. De asemenea sunt recunoscătoare Kamilei Borovska din Polonia, care m-a ajutat să îmi concep un studiou internațional online de balet, atât pentru maturi cât și pentru studenții ei, ca să îmi pot asigura existența!
BM: Cum ai putea fi în momentul de față de ajutor iubitorilor baletului și cum ar putea ei la rândul lor să îți fie de ajutor?
Scopul meu este acela de a-mi împărtăși știința și experiența cu toți ceilalți și să reușesc să atrag în balet câți mai mulți oameni, indiferent de vârstă. Lucrez cu pasionații maturi ai baletului. Combinația dintre balet și fitness devine din ce în ce mai populară. Unii cursanți îmi vin la ore ca să își îmbunătățească flexibilitatea și să își dea formă musculaturii, alți să își mai piardă din greutate și să își acapareze o linie fină, alții să învețe să se miște pe muzică sau pur și simplu să probeze sentimentul a ceea ce înseamnă balet, deoarece foarte multe cursante au visat în copilărie să devină balerine și nu li s-au realizat visele.
Ușa studioului meu este deschisă tuturor, pentru cei care vor să găsească acolo atât un portal al socializării cât și al antrenamentului, fără să se țină cont de dimensiuni, greutate sau nivelul de studiu, deoarece de-a lungul orelor de muncă se elimină emoțiile, alegându-ne cu hormoni ai bucuriei și ai energiei pozitive. Îmi dau silința să satisfac dorința fiecărei cursante. Studenții cursurilor mele ținute online mă ajută să supraviețuiesc stării de război din țara mea și să rămân într-o continuă stare de optimism, indiferent de actualele bariere întâlnite în cale.
Citește și
Combinația dintre balet și fitness devine din ce în ce mai populară. Unii cursanți îmi vin la ore ca să își îmbunătățească flexibilitatea și să își dea formă musculaturii, alți să își mai piardă din greutate
BM: Cu ce ochi vede balerina Elena Eduardovna Stetsenko viitorul?
Să se termine războiul, să mi se întoarcă elevele și să îmi pot folosi din nou studioul. Mi-aș dori să continui să lucrez și online cu străinii deoarece chiar văd că pot fi de folos oamenilor din alte țări, un lucru care îmi dă o mare satisfacție, să observ ample rezultate și la cei pe care îi consiliez online.
BM: Care este mesajul tău adresat iubitorilor baletului din întreaga lume?
Cheia cea mai importantă a succesului și a rezultatelor ar fi regularitatea antrenamentelor. Cel mai important ar fi să nu se sară peste orele de studiu. Dar dacă totuși se sare peste aceste antrenamente, foarte important este să se continue cu ele, în măsura posibilităților, măcar acasă. Și acestea doar ca menținere a greutății și a condiției fizice. Dacă vă doriți ca de la oră de studiu la oră de studiu să lucrați din ce în ce mai bine, mai frumos, să vă mențineți dreaptă coloana, brațele elegante, să vă înfrumusețați picioarele, atunci trebuie să studiați și în plus în afara orelor de antrenamente. Chiar și 15 minute de muncă individuală dau rezultate excelente!
BM: Ce sfaturi dai celor care au de gând să se ocupe cu baletul?
Nu vă pierdeți timpul cu tot felul de dubii, cu teorii făcute în capul vostru, pur și simplu prezentați-vă la prima voastră oră de balet. Nu veți uita niciodată sentimentul de bucurie și armonie cu care vă veți alege. Cu siguranță că primele impresii nu le veți uita niciodată, și tocmai din acest motiv merită încercarea. Știu că acesta este un pas greoi, decisiv pentru voi. Dar de îndată ce plonjați în acest ocean de frumusețe niciodată nu vă veți mai despărți de așa ceva…