Vara Teachers for SwanZ! Vacanță activă pentru profesorii implicați în proiectul de dans inițiat și derulat de Liceul Floria Capsali

Liceul Floria Capsali este inițiatorul și coordonatorul Teachers for SwanZ, un parteneriat strategic în domeniul educației vocaționale și formării profesionale cofinanțat prin Programul Erasmus+ al Uniunii Europene

by Mihaela Moldoveanu
Share the NEWS & spread the JOY!

Acum aproape doi ani, în plină pandemie, lua naștere în laboratorul vocațional al Liceului de Coregrafie Floria Capsali din București, un proiect îndrăzneț destinat Generației Z de dansatori.

Teachers for SwanZ a devenit în acești ani un laborator de cercetare, inovație și predare în dans, a adus laolaltă profesori de dans și de non-dans, precum și elevi din România, Bulgaria și Austria, a inițiat experiențe și a creat amintiri de neuitat.

Citește și 

Elevii liceului de coregrafie Floria Capsali din București au încheiat anul școlar 2022 în pași de dans, în două spectacole de excepție

În premieră, la 73 de ani, Liceul de Coregrafie are o zi a lui! Ziua de naștere a balerinei Floria Capsali, cea care i-a dat viață și nume!

 

Teachers for SwanZ, un parteneriat strategic în domeniul educației vocaționale și formării profesionale cofinanțat prin Programul Erasmus+ al Uniunii Europene

Ultimul modul al proiectului, Attitude4teachers, s-a încheiat în iulie la Viena! A fost un bun pretext pentru Ballet Magazine de a afla cum s-a derulat proiectul Teachers for SwanZ, ce valoare are această experiență pentru participanți și mai ales pentru a afla ce mai urmează.

Întrebărilor noastre a răspuns cu drag și multă deschidere Rodica Precupețu, formator în cadrul echipei Liceului de Coregrafie Floria Capsali, și consultant în domeniul managementului de proiect.

Citește și 

Proiectul “Teachers for SwanZ” la un an de la start. Să-i cunoaștem pe câțiva dintre cei aflați în spatele cortinei!

“Teachers for SwanZ” – un parteneriat european în sprijinul educației pentru dans și coregrafie

 

Ballet Magazine: Câte etape ale proiectului s-au derulat până acum?

Echipa creată la nivelul Liceului Floria Capsali este motorul punerii în aplicare a  proiectului Teachers for SwanZ, începând din decembrie 2020, cu concursul partenerilor din Austria, Bulgaria și România. Școala noastră este inițiatorul și coordonatorul întregii manifestări, care este un parteneriat strategic în domeniul educației vocaționale și formării profesionale cofinanțat prin Programul Erasmus+ al Uniunii Europene.

După etapa organizatorică, în care au prevalat activitățile de management, au urmat: o etapă de cercetare și consultare pentru a evalua stadiul de la care pornim (profiluri ale entităților implicate, documentare privind trăsăturile elevilor participanți, reprezentanți ai generației Z, chestionare gândite petrei categorii – profesori sau instructori de dans, profesori care predau materii de cultură generalăîn școlile de dans, precum și elevi).

 

Trei produse marca Teachers for SwanZ vor fi lansate: un manual pentru profesorii de dans,  un ghid pentru profesorii non-dans și o platformă de e-learning și training

După două runde de teambuilding online, una pentru profesorii de dans, una pentru profesorii non-dans, erau planificate mobilitățile, adică vizitele reciproce pentru a lucra împreună la activitățile proiectului. Din păcate, pandemia de Covid 19 ne-a dat peste cap planurile și am fost nevoiți să inversăm întregul calendar propus inițial. Așa încât am amânat mobilitățile pentru 2022 și am trecut la munca de documentare,  elaborare și testare a celor trei rezultate concrete, produse intelectuale în limbajul specializat al Erasmus+.

Mai exact, este vorba despre un manual de training pentru profesorii de dans, un ghid practic pentru profesorii non-dans și o platformă de training adresată acelorași categorii, dar și tuturor celor interesați, o platformă care va permite în final emiterea unor certificate de training. A fost foarte greu, zeci de întâlniri ale grupurilor de lucru (dans, respectiv non-dans) s-au petrecut exclusiv pe Zoom, fără a ne cunoaște, dar nu ne-am lăsat învinși de greutăți – în ianuarie 2022 am realizat primele versiuni ale celor două manuale și am început pregătirile pentru platformă.

Prima reuniune transnațională a echipelor de proiect s-a putut desfășura fizic abia în 28 – 29 martie 2022, la București, după care au fost organizate și s-au desfășurat cele cinci activități de învățare, predare și training, trei pentru profesori și două pentru elevi, pe parcursul mobilităților organizate de fiecare partener la București (6 – 9 mai), Ruse (31 mai – 3 iunie) și Viena (11 – 14 iulie 2022).

Ballet Magaine: Care este cel mai recent eveniment din cadrul proiectului?

Cel de-al cincilea și ultimul modul de training pentru profesorii și instructorii de dans, intitulat Attitude4teachers.A avut loc în perioada 11 – 14 iulie în spațiile partenerului nostru austriac, Ballet with Laura – Attitude Studios din Viena. Au participat peste 30 profesori, instructori și formatori din echipele partenere.

Dacă primele patru module s-au axat pe experiența liceelor de profil din România și Bulgaria, unități publice de învățământ, la Viena participanții au avut prilejul de a vedea cum funcționeză și ce oportunități oferă o școală privată de dans. Laura Cristinoiu, absolventă a Liceului “Floria Capsali” din București, fostă balerină pe scena Operei Naționale, duce mai departe la Viena tradiția învățământului românesc de dans, în cadrul “Attitude Studios”.

 

Teachers for SwanZ! Vacanță activă pentru profesorii implicați! Laboratorul virtual de învățare, prezentat în premieră la Viena

Timpul fiind scurt, atelierele s-au succedat rapid: Laura Cristinoiu a susținut un   atelier despre promovarea activităților prin rețelele sociale, un demers obligatoriu în zilele noastre. Exercițiile ad-hoc, inclusiv fotografii extrem de creative, au fost postate imediat de parteneri pe paginile lor de Facebook, Instagram etc. Nu putea lipsi un workshop axat  pe valsul vienez – acesta a fost susținut de o specialisă în materie, Anita Kidritsch. Dar deasemeni nu putea lipsi un modul axat pe dansul de caracter – acesta a fost susținut de Annkathrin Dehn din Germania și Mădălina Mechenici din România. Un alt atelier extrem de dinamic și interesant a fost susținut de coregraful francez Alain Michigan, care a prezentat și a exersat cu participanții similitudinile și diferențele dintre dansul modern și cel contemporan.

“Teachers for SwanZ” nu și-a propus numai teme legate de balet și dans, ci o arie mult mai largă de competențe necesare în zilele noastre omului de la catedră – comunicare cu elevii și părinții acestora, cu colegii, abilități de a vorbi în public, de a argumenta, de a susține un obiectiv, controlul emoțiilor, empatie, inteligență emoțională, noțiuni despre învățarea transdisciplinară socio-emoțională, îndrumarea elevilor în deprinderea actoriei pentru a performa pe scenă. O paletă largă de teme, susținute de Arina Zmievets, Alexandra Zehetner și Monica Săndulescu de la “Attitude Studios”, Alina Munteanu, Francesca    Dogaru și Cătălina Lupu, din partea echipei Liceului  Floria Capsali.

A fost totodată prilejul potrivit pentru a prezenta în premieră partenerilor viitoarea platformă de dans, care se va numi  Laboratorul virtual de învățare, un instrument modern de e-learning și training destinat profesorilor de balet și dans.

 

Ballet Magazine: Care a fost reacția elevilor participanți la acest proiect?

Simona Paraschivu, profesoară de dans contemporan
Elevii au fost foarte încântați de această experiență și nerăbdători să participle la următoarea activitate.

Tania Borisova, profesoară de engleză la școala din Ruse
Elevii au arătat un mare entuziasm și interes pentru aceste vizite. Au fost motivați să muncească mai mult și să danseze mai bine în fața profesorilor și elevilor din alte țări.
După încheierea mobilităților, elevii și-au exprimat satisfacția față de noile contacte cu colegii, cunoștințele și abilitățile pe care le-au acumulat.

Theodora Radu , profesoară de pian la Liceul Floria Capsali
Participanții elevi au arătat o mare deschidere către comunicare, suport reciproc în procesul de acomodare și multă empatie. Personal, am observat bucuria acestora de a se întâlni și de a lega prietenii noi, am remarcat dorința lor de explorare, curiozitatea benefică, spiritul de solidaritate oferit de elevii „gazdă” la primirea elevilor noi. Știu că ei nu sunt încă „deprinși” cu disimularea și ascunderea adevăratelor emoții în spatele unor măști așa că nu pot decât să fiu bucuroasă de sinceritatea trăirilor lor pe care le-am remarcat în cadrul întâlnirilor realizate prin intermediul proiectului Erasmus + „Teachers for SwanZ”.

Laura Cristinoiu, director artistic, Ballet with Laura – Attitude Studios Viena
După doi ani de pandemie și deprindere a dansului la studioul nostru mai mult în mediul virtual decât fizic, elevii noștri s-au bucurat să-i cunoască pe colegii pe care îi cunoscuseră doar virtual pe parcursul lecțiilor deschise de dans prezentate de fiecare partener. Au fost multe ateliere la care elevii noștri au lucrat cot la cot cu profesorii din cele trei țări. A fost o bucurie să-i vedem atât de pasionați și dedicați!

Andreea Vîrtopeanu, instructor de dans tradițional, Uniunea Elenă din România
Atât elevii noștri, cât și instructorii de dans tradițional grecesc care pregătesc ansamblurile de dans ale Uniunii Elene din România, sunt mândri că participă la un proiect Erasmus+. Cu toții am avut multe de învățat de la profesioniștii dansului, ne-am facut mulți prieteni noi, ne-am gândit la inițiative pe care le-am putea realiza împreună în viitor. Cea mai mare bucurie a fost aceea de a-i vedea pe colegii noștri și pe copiii din România, Bulgaria și Austria prinzând cât se poate de repede și exersând cu grație dansurile grecești, unele foarte complicate, prezentate de noi.

 

Ballet Magazine: Cum a fost experiența pentru profesori?

Simona Paraschivu, profesoară de dans contemporan
O reacție plină de încântare și entuziasm. Multumiți de experiența și de informația nouă primită în acest proiect.

Tania Borisova, profesoară de engleză la școala din Ruse

Profesorii bulgari au avut ocazia să compare nivelul competențelor lor profesionale cu ale colegilor, să facă schimb de bune practici. Pe parcursul activităților comune s-au născut noi idei și proiecte.

Theodora Radu , profesoară de pian la Liceul Floria Capsali
Profesorii au format un colectiv unit încă de la prima întâlnire, într-un mod spontan și foarte binevoitor. Mi-au plăcut comunicarea deschisă, schimbul de idei, atitudinea caldă și prietenoasă a tuturor profesorilor, strădania fiecăruia de a crea o atmosferă plăcută și relaxată pentru cei din jur. Personal, am fost plăcut surprinsă să descopăr latura umană extraordinară a profesorilor cu care am interacționat, aspect mai greu observabil chiar și în cazul colegilor mei direcți. În cadrul instituției de învățământ în care ne desfășurăm activitatea, nu avem suficient timp sau contexte prielnice pentru a ne descoperi reciproc și alte laturi ale personalității, în afara celor strict profesionale.

Laura Cristinoiu, director artistic, Ballet with Laura – Attitude Studios Viena
Sunt fericită și încrezătoare că facem un lucru bun și încântată de faptul că în curând portalul și manualele noastre vor fi disponibile pentru profesori și elevi. Ca profesori de balet nu suntem obișnuiți să punem pe hârtie lecțiile, metodele și abilitățile noastre de predare. Scriindu-mi articolele, am avut șansa să îmi organizez mai bine abordările în predare și am tras concluzii noi și mai bune pentru lecțiile mele.

 

ballet Magazine: Cum ați caracteriza schimbul de experiență cu profesorii și elevii străini?

Simona Paraschivu, profesoară de dans contemporan
O experiență minunată,ce a scos atât profesorul cât și elevul din starea de confort, pentru o cunoaștere mai aprofundată.

Tania Borisova, profesoară de engleză la școala din Ruse
Lucrul cu elevii din străinătate i-a plasat pe profesori într-un nou context de predare, cel intercultural, care le-a îmbogățit expertiza și i-a stimulat să caute noi abordări pedagogice în comunicarea cu generația Z.

Theodora Radu , profesoară de pian la Liceul Floria Capsali
Mărturisesc că acest schimb de experiență cu profesorii și elevii din alte țări m-a făcut să fiu foarte atentă la acțiunile celorlalți și să încerc să asimilez tot ce am văzut mai frumos și mai admirabil. Cum ar fi spiritul de organizare, pe care l-am admirat atât la Școala de Arte din Ruse cât și la Attitude Studios din Viena. Apoi , crearea unui ambient relaxat și prietenos cu ajutorul câtorva lucruri simple și de bun gust. Începând de la cafeaua caldă cu care eram întâmpinați până la lucrul propriu-zis, care însemna chiar depășirea unor limite personale, totul cu scopul de a ne îmbogățiți experiența. Deschiderea profesorilor și elevilor către nou, dorința de a crea noi relații și de a împărtăși din experiența personală, coerența expunerilor din cadrul workshop-urilor, amabilitatea, respectul reciproc și multe alte aspecte notabile aș mai putea adăuga. Ca să caracterizez primul proiect Erasmus+ la care am avut șansa să particip odată cu „Teachers for SwanZ”, mă gândesc la “efectul fluture”, adică mica schimbare pe care o conștientizăm acum ca efect al acestor experiențe are potențialul unor schimbari durabile și pe termen mult mai lung, atât în viața personală, cât și în cea profesională a fiecăruia dintre noi.

Laura Cristinoiu, director artistic, Ballet with Laura – Attitude Studios Viena

Știu că nu reinventăm predarea baletului. Totuși, prin schimbul de experiență internațional și intercultural prilejuit de proiectul “Teachers for SwanZ”, încercăm să fim mai buni și să avem o abordare mai bună când îi îndrumăm pe elevii noștri.

Andreea Vîrtopeanu, instructor de dans tradițional, Uniunea Elenă din România
Ceea ce mi-a captat mai mult interesul a fost oportunitatea de a participa la procesul de redactare a manualului de training în dans. Este ceva nou pentru mine și pentru majoritatea colegilor, o șansă de a împărtăși din experiența noastră altor instructori de dans și de a învăța totodată de la ei. Am împărtășit gânduri, amintiri și cunoștințe care mi-au rămas și m-au făcut să apreciez sincer oportunitatea care mi-a fost dată.

 

Rodica Precupețu : ‘’Maestrul Gigi Căciuleanu, primul ambasador Teachers for SwanZ, ne-a încălzit inimile cu desenele și poeziile sale ‘’

Ballet Magazine: Cum a fost până acum relația cu ambasadorii proiectului?

Comunicarea și sprijinul pe care ni l-au acordat toți cei patru ambasadori a fost una dintre cele mai frumoase surprize ale proiectului Teachers for SwanZ, cu atât mai mult cu cât această idee nu a fost inclusă în aplicația inițială, ci a apărut după ce am câștigat finanțarea. Maestrul Gigi Căciuleanu a fost prima persoană la care ne-am gândit. Este un susținător permanent al Liceului de Coregrafie Floria Capsali și așa cum știm cu toții, unul dintre marii coregrafi ai lumii.

Căldura cu care ne-asusținut încă de la început, deschiderea cu care urmărește fiecare pas al proiectului, promptitudinea cu care ne răspunde, oriunde s-ar afla, mesajele trimise, desene sau poezii, ne-au încălzit inimile și ne-au menținut vie ambiția de a duce mai departe acest proiect.

Și ceilați trei ambasadori sunt celebrități din lumea dansului, pline de căldură, modele profesionale pentru cei implicați în proiectul nostru: Liudmila Konovalova, prima ballerina a Baletului de Stat din Viena, Vessela Vassileva, director artistical Operei din Ruse, și Alkis Raftis din Grecia, președintele Consiliului Internațional al Dansului – UNESCO. Cu siguranță toți ambasadorii noștri vor fi invitați la conferința de final. Sperăm să-i vedem la București în noiembrie.

Citește și

Dance students, their parents and teachers must be careful in choosing examiners! Alkis Raftis, President of International Dance Council

International Dance Day! Alkis Raftis, President of the International Dance Council, in a special interview for Ballet Magazine Romania

 

Ballet Magazine: Care este urmatoarea etapă a proiectului?

Urmează finalizarea celor trei rezultate concrete ale proiectului, manualul, ghidul practic și platforma, iar spre finalul lunii noiembrie 2022 vom organiza conferința internațională de diseminare și exploatare a rezultatelor, prin intermediul unui parteneriat care ne onorează, cu ARCUB – Centrul de Proiecte Culturale al Municipiului București. Ca în orice alt proiect finanțat prin Erasmus+, timp de cel puțin încă doi ani după punctul final, acesta trebuie continuat și dezvoltat de toți partenerii prin diferite alte activități, așa numitele activități de follow-up.

Ballet Magazine: Ce a însemnat pentru Liceul Floria Capsali acest proiect?

Un mare câștig în urma desfășurării proiectului este o echipă talentată, deschisă către inovație în dans și în meseria de profesor, ambițioasă, care s-a închegat la Liceul Floria Capsali. O echipă dornică să realizeze proiecte pentru școală, pentru copii, să colaboreze cu colegii din alte țări, să acumuleze experiențe noi, utile în carieră. Iată că un artist, profesoara de pian Diana Zăvălaș, a reușit să gestioneze cu succes colaborarea dintre cele patru echipe de proiect, a reușit să țină în mână un buget însemnat, care acoperă participarea tuturor partenerilor la proiect timp de doi ani.A fost prima încercare, dar cu succes. Susținerea pe care o acordă directoarea liceului, Mădălina Giurgescu, acestui proiect și altor initiative ale școlii contează de asemenea foarte mult. O echipă unită, minunată pentru viitorul școlii și pentru învățământul vocațional de coregrafie din România.

Conţinutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor, iar Agenţia Naţională şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care va fi folosit conţinutul informaţiei


Share the NEWS & spread the JOY!

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate