Ȋntâlnirea cu statuia vivantă

by Mirela Simniceanu

După o lungă carieră ȋn dans la ONB, străbătând etapele fireşti, dansând ȋn ansamblu şi apoi ca solistă, trăind un timp şi experienţa dansului contemporan ȋn compania „Orion”, unde am ȋnvăţat diferite stiluri de dans de la maeştri ca Miriam Răducanu, Raluca Ianegic şi Ioan Tugearu, credeam că ştiu destul de mult despre dans. Ȋnvăţasem deja din şcoală dans clasic, dans românesc, dans istoric, dans de caracter, dansasem diferite stiluri de dans modern ȋn emisiuni tv ȋn coregrafia Doinei Andronache. Odată cu absolvirea Facultăţii de Coregrafie din cadrul UNATC „I.L.Caragiale” ȋncepusem să creez.

Viaţa mi-a rezervat ȋnsă o surpriză. Am avut ocazia să colaborez cu Teatrul Masca ȋn calitate de coregraf. Ucenicia mea ca asistent al maestrului Tugearu a folosit şi aici.

Trei decenii de teatru „altfel”

Teatrul Masca este un teatru „altfel”, un teatru complex, care a implinit 30 de ani de activitate. Susţine spectacole ȋn sală dar şi afară, pe stradă, ȋn parcuri, la metrou, ȋn cartiere-dormitor sau ȋn centrul Bucureştiului. Este un teatru de stradă cu actori profesionişti, care practică un teatru de gest. Aici am ȋntâlnit statuile vivante, cu poveştile lor individuale sau de grup.

YouTube video

 

Este fascinantă trecerea de la nemişcarea statuii la trezirea ei la viaţă, spunând o poveste şi reintrarea ei ȋn nemişcarea iniţială. Este o tehnică pe care o stăpânesc doar cei de la Masca. Unde este provocarea? Coregrafia pe care o gândeşti trebuie ȋmpletită cu tehnica statuii vivante, cu mişcările ei specifice, sacadate sau au relenti. Actorii teatrului sunt antrenaţi complex. Ei dansează, fac acrobaţii, jonglează, cântă din gură sau la un instrument, mânuiesc păpuşi, merg şi chiar dansează pe catalige. Toate acestea sunt studiate atent şi repetate până când sunt gata de prezentat publicului.

Statuile vivante sunt de cele mai multe ori ȋnconjurate de publicul care asistă. Spectatorii sunt de toate vârstele, vorbesc ȋntre ei, se opresc cu bicicletele sau rolele ca să privească. Ȋn spectacolul de stradă, detaliile sunt foarte importante. Autenticitatea statuii trebuie să fie exactă. Expresivitatea transmisă este atent studiată. Costumele „statuilor” sunt adaptate poveştii pe care o spun, individual sau ȋn grup. Machiajul este la fel de important, contribuind la obţinerea autenticităţii şi conferind personalitate.

Materialitatea statuii poate fi marmura, lemnul, metalul, lutul şi va determina tipul machiajului şi al costumului. Ȋntre culoarea costumului şi cea a machiajului trebuie să existe o corespondenţă. Acestea vor trebui să atragă spectatorul, uimindu-l cu asemănarea cu statuia sugerată. Costumul şi machiajul sunt parte a spectacolului, creând iluzia, ȋntreţinând-o.

De la ȋnceput, publicul este condus spre lumea pe care actorul doreşte să o ilustreze. Materialitatea costumului depinde de cea a epocii ȋn care are loc povestea şi care determină alegerea structurii: piatră, fier, lemn, marmură sau lut.

Purtatul măştii ca artă, ȋn vremuri normale

De multe ori actorii poartă pe ei marionete. Aceste păpuşi uriaşe realizate de Sanda Mitache dansează, joacă, iar povestea lor atrage ca un magnet. Nu este uşor de purtat şi nici de jucat „ȋmbrăcat” ȋn aceste marionete (mai ales vara), căci sunt costume care ȋi acoperă cu totul, lăsând deschisă doar o porţiune mică, pe unde actorii văd şi respiră. Atunci şi coregrafia devine o provocare, pentru că proporţiile sunt altele, dispare vederea periferică… dar şi marionetele dansează, se exprimă prin gesturi potrivit personajului pe care ȋl ȋntruchipează, jonglează…

A alcătui povestea unei statui vivante sau a unui grup de statui vivante nu este uşor, dar sub ȋndrumarea regizorului Mihai Mălaimare devine posibil. El „construieşte” statuia, apoi urmează completarea poveştii cu ajutorul dansului, ţinând cont de tehnica specifică a statuii vivante. Fiecare are povestea ei, este un personaj, o experienţă. Povestea are un scenariu bine pus la punct, bazat pe un subiect care aşteaptă să fie descifrat de public.

Dansul, sora teatrului de gest

Dansul şi teatrul de gest sunt foarte apropiate. Ȋn ambele cazuri, imaginea oferită publicului spune o poveste, o experienţă de viaţă, folosind corpul pentru a vorbi. Expresivitatea mişcărilor corpului, costumul, machiajul, muzica folosită ȋnlocuiesc cuvintele. Publicul ȋnţelege povestea şi de multe ori interacţionează cu personajele, adoră să facă fotografii cu ele.

Michelangelo spunea că statuile sale l-au aşteptat ca să le elibereze de tirania pietrei. Astfel statuia, eliberându-se de adaosul de piatră, marmură, lemn, lut sau fier se trezeşte la viaţă şi se bucură de ea. Viaţa statuii vivante este scurtă, căci la finalul spectacolului ea se va ȋntoarce la nemişcarea iniţială, aşteptând un alt moment când va fi eliberată şi va putea interacţiona cu lumea din jurul ei.

O statuie vivantă nu se mişcă natural. Indiferent de materialul dat, ea nu are decât două modalităţi de mişcare, relenti-ul şi mişcarea ȋntreruptă. Fără a intra acum ȋn detalii tehnice, nu pot să nu amintesc tipul de mişcare care m-a impresionat de la ȋnceput, cea au relenti. Pentru ea este nevoie de o bună stăpânire şi coordonare a ȋntregului trup. Orice clipit sau mişcare involuntară poate distruge iluzia. Unii o numesc cu umor „mişcare nesimţită”, pentru că statuia prezintă un punct de pornire a mişcării şi, fără ca ochiul spectatorului să prindă de veste, corpul acesteia sau părţi ale lui se mută ȋn altă direcţie.

Dacă, la ȋnceputul anilor ’90 şi chiar după aceea, mulţi oameni de teatru nu vedeau cu ochi buni un teatru care joacă afară, ȋn stradă, ȋn parcuri, la metrou sau ȋn cartiere-dormitor, acum sunt multe teatre care ies din sălile lor pentru a juca afară. Dar acesta nu este un teatru de stradă propriu-zis ci…. teatru ȋn stradă sau pe scene ȋn aer liber. Teatrul Masca a rămas sigurul teatru de stradă.

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate