Corepetitor Balet: Florin Calomfirescu – Interviu

by Sena Vladoiu

Corepetitor Balet – o meserie mai puțin cunoscută.

Ce ar fi baletul fără sunetul sublim al pianului? În caz că nu știați, elevii care studiază baletul de performanță, sunt însoțiți la fiecare oră de un corepetitor. Corepetitorul de balet este cel care completează și dă tonul atmosferei deosebite din timpul unei ore de balet. Este acel om care respiră muzică tot timpul, care vine în fiecare zi înaintea elevilor și a profesorului, se așază pe scaunul din fața pianinei, își fixează partitura și acompaniază cu armonie exercițiile viitorilor artiști balerini.

Ballet Magazine România vă prezintă un interviu cu Florin Calomfirescu, corepetitor balet la Liceul de Coregrafie “Floria Capsali”

Florin Calomfirescu este absolvent al Liceului de Muzică “Dinu Lipatti” și al Universității Naționale de Muzică din București, iar în anul 2001, se alătură ca și corepetitor balet la Liceul de Coregrafie “Floria Capsali”.

Elev fiind, participă și obține premii importante în cadrul concursurilor de tehnică pianistică și muzică romantică.

Între anii 1990 – 2001, susține recitaluri pe scene importante precum:  Ateneul Român, Muzeul George Enescu, Muzeul Constantin Nottara și în sala George Enescu a Universității Naționale de Muzică.  Din anul 2014, este șeful catedrei de Pian în cadrul Liceului de Coregrafie “Floria Capsali”.

 

 Cum ați descoperit pianul și ce v-a adus aproape de balet și de meseria de corepetitor balet?

Florin Calomfirescu: Sărut mâna! In primul rând, vreau să vă mulțumesc pentru oportunitatea prezentării pe scurt a meseriei de corepetitor de balet. Chiar și celor care nu sunt neapărat de specialitate, dar totuși gravitează în mod direct sau indirect în jurul acestei arte, baletul.

 “Tatăl meu a fost regizor la Opera Națională București. Muzica era prezentă în casa noastră încă din copilărie”

Studiul pianului l-am început în mod firesc la vârsta de 6 ani, la actualul Liceu de Muzică “Dinu Lipatti”. Spun în mod firesc, pentru că tatăl meu a fost regizor la Opera Națională din București. Muzica era prezentă în casa noastră încă din copilarie. Au urmat 12 ani de studiu la clasa domnei profesor Cornelia Goraev și evident, 5 ani la Universtatea Națională de Muzică.

Îmi amintesc că eram în fața cancelariei de specialitate de la Liceul de Coregrafie “Floria Capsali”, discutând cu doamna profesor Anca Nițescu, spunându-i că aș dori niște ore de pian. Așadar, am început cu câteva ore de pian tehnic.  Abia peste o lună, când unul dintre pianiști a plecat, am avut ocazia să îmi iau și ore la corpetiție balet.

Citește și: Câteva cuvinte privind importanța corepetitorului în dansul clasic

Cum ați ajuns să acompaniați elevii Liceului de Coregrafie “Floria Capsali”? Ce clase acompaniați și ce presupune a fi corepetitorul unei instituții importante care formează balerini de meserie? 

Florin Calomfirescu: Așa am ajuns să acompaniez elevii Liceului de Coregrafie “Floria Capsali”. Primul profesor la clasa căreia am acompaniat, a fost doamna Eugenia Cotovelea. Acolo mi-am făcut ucenicia și am început să învăț ce înseamnă această meserie.

“La clasa doamnei Eugenia Cotovelea, îmi amintesc perfect că am avut  o revelație: cât de frumos poate fi corpul uman în mișcare.”

Această specializare, de pianist corepetitor de balet, poate părea accesibilă la o simplă privire. Abia după ce pianistul este familiarizat cu mișcările de balet și cu muzica ce trebuie cântată, poate avea o privire de ansamblu corectă asupra tuturor aspectelor implicate în timpul orei de studii.

Florin Calomfirescu alături de dna profesor Nicoleta Cocea și elevii Liceului de Coregrafie “Floria Capsali”

Astfel, am ajuns în timp să pot face corepetiție la toți anii de studiu. Dar în acest an, sunt corepetitor la clasele aVa și a X a la doamna profesor Nicoleta Cocea. De asemenea, la clasa a IXa la doamna profesor Ana Ghinea.

Iar în ceea ce privește rolul corepetitorului de balet și al muzicii, poate este prea puțin explicat. Impreună cu toată catedra de Pian – Corepetiție, prin munca depusă zilnic la clasă, încercăm să asigurăm o educație a gândirii artistice a viitorilor balerini. Totodată, deschiderea orizontului către literatura muzicală universală.

 

 Cum ar trebui să fie relația între un corepetitor și un profesor de balet? Construiți împreună un repertoriu sau este alegerea dvs personală?    

“Relația dintre profesorul de balet și corepetitor trebuie să fie indisolubilă.”

Florin Calomfirescu: Profit de această ocazie să fac unele precizări necesare.

Intr-un numar anterior al revistei Ballet Magazine România, domnul Florin Chirițescu afirma că “respectul profesor –corepetitor este inexistent”. Ca orice generalizare, această afirmație este una “delicată”. Sunt absolut convins că există un respect reciproc din partea ambelor catedre de specialitate la noi în liceu.

In ceea ce privește repertoriul, alegerea este una personală. Evident, pentru a sluji cât mai bine ora de studii, profesorul de balet poate avea uneori unele sugestii muzicale sau cerințe foarte exacte.

Cu cât lucrezi mai mult cu un profesor de balet, cu atât mai mult începi să-i cunoști gusturile muzicale. Înțelegi ce preferințe are și încerci săți construiești un repertoriu adecvat.

Personal, ca fostă elevă a Liceului de Coregrafie “Floria Capsali”, îmi amintesc cu drag și respect de domnul corepetitor. Ne acompania orele de balet în fiecare dimineață, ani de zile. Știu că în timpul unei ore de balet, nu este neapărat despre a oferi o performanță artistică. Ci despre a oferi profesorului și elevilor ceea ce au nevoie. Pentru că a fi corepetitor de balet înseamnă mai mult decât tehnică, tempou și muzicalitate. 

Cum reușiti să-i urmăriți, să-i motivați și să creeați o atmosferă atât de specială în timpul orelor de balet?  Cât de mult studiați o partitură pentru un examen? Și ce presupune pentru dvs ca și corepetitor ora de examen?

 

Florin Calomfirescu: Mă bucur și eu când mă întâlnesc cu foști elevi care își amintesc și îmi mulțumesc pentru muzica de la orele de studii.

Cred că este vorba tocmai de o performanță artistică necesară. De o tehnica pianistică bună și de muzicalitate, pentru a motiva elevii și pentru a creea o atmosferă specială în timpul orelor de studii.

 La crearea acestei atmosfere speciale, contribuie în mod egal pianistul corepetitor, profesorul de balet și nu în ultimul rând, elevul.

Toți corepetitorii studiază zilnic pentru a se menține într-o formă tehnică foarte bună. Evident că un examen presupune niște emoții suplimentare din partea tuturor părților implicate. Fiecare coreptitor își alege repertoriul cu câteva săptămâni înainte de ora de examen. De comun acord cu profesorul de balet al clasei. Astfel, elevii grupei respective nu vor fi surprinși din punct de vedere muzical, iar ora de examen devine o încununare a eforturilor repetate.

In încheiere, pentru a sublinia încă o dată importanța unui corepetitor la orele de studii, amintesc ce a declarat într-un interviu, un maestru de balet de studii de la Covent Garden – “ne simțim privilegiați să avem un pianist la studii în fiecare zi”.

Citește și: 6 mari compozitori celebri în istoria muzicii de balet   

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate