Vă propunem în acest articol un subiect în care facem referire la una dintre cele mai importante componente ale dansului clasic: importanța corepetitorului la ora de studii.
La începuturile baletului în forma în care-l cunoaștem acum, Pierre Beauchamp cânta spre exemplu la vioară în timp ce Ludovic al XIV-lea efectua studiile zilnice de balet.
Chiar dacă, în evoluția dansului, vioara a fost înlocuită cu pianul pentru un mai bun acompaniament muzical, de la începuturile dansului clasic acompaniamentul muzical a fost foarte important.
Din punct de vedere muzical, corepetitorul are un rol foarte important în structura orelor de dans clasic, deoarece acesta creează ceea ce se poate chema “muzicalitate”. În dansul clasic, “muzicalitatea” și naturalețea mișcării dau acea senzație de plutire a dansatorului.
Comunicarea dintre profesorul/ maestrul de dans clasic și corepetitor este foarte importantă, iar între cei doi artiști trebuie sa existe o legătura artistică și respect reciproc.
Corepetitorul a fost înlocuit cu muzica digitală
În prezent acest lucru s-a rupt. Corepetitorul a fost înlocuit cu muzica digitală de studii, iar respectul profesor-corepetitor este inexistent. Adesea profesorul și pianistul aproape că nu vorbesc, iar corepetitorul este de cele mai multe ori doar un simplu executant al muzicii.
Vezi în secțiunea de Proiecte Speciale Ballet Magazine, “Ballerinas love pets”
Fără această comunicare însă, corepetitorul nu poate ajuta dansatorul și profesorul să modeleze muzical exercițiile dorite. De exemplu, modul în care profesorul numără poate fi folosit de către pianist pentru a ajusta tempo-ul/ ritmul.
Comunicarea între profesor și corepetitor poate fi:
Comunicarea directă, prin care profesorul transmite direct și deschis de ce are nevoie pentru a decurge normal ora de studii, obligatorie fiind respectarea reciprocă a părerilor.
Și comunicarea indirectă, prin care cei doi transmit ideile lor legate de muzicalitatea orei și armonia muzicală fără a fi nevoie de a vorbi, de multe ori.
Citește și “Despre tehnică și interpretare, despre balerini și despre publicul lor”
Alegerea greșită a muzicii de studii
O altă parte sensibilă, dacă se recurge la înlocuirea corepetitorului cu muzica în format digital, este alegerea greșită a muzicii de studii.
În acest moment, pe piață există nenumărate CD-uri cu muzică de studii, însă doar o proporție foarte mică poate fi folosită într-adevăr la studii. Dacă muzica este aleasă incorect, acest lucru poate duce la urmări grave pentru cariera viitorilor balerini. Și asta pentru că nu este suficient doar ca muzica să „sune” bine, ci este obligatoriu ca aceasta să aibă un tempo specific studiilor dansului clasic și măsurile necesare (32, 64, 128).
Astfel, dacă ar fi să facem o recomandare pentru câteva CD-uri cu muzică pentru studii, probabil că pe listă ar intra:
Elena Tumanova – The Ballet Class Volume 6
Marina Stolyar – Music for Ballet Class Volume 3
Laurent Choukroun – Volume 13, Volume 7, Volume 1, Volume 17, Volume 3
Pietro Galli – Danse Musique
Steven Mitchell – Solo, A Night at the Opera
Silvina Rouco – Musica para Ballet
Lipsa de corepetitori specializați
Un alt subiect problematic este acela al lipsei de corepetitori specializați studiului dansului clasic în România. Partiturile specifice studiilor dansului clasic nu sunt la fel ca oricare alte partituri. Pentru a putea acompania orele de dans clasic este necesară o pregătire foarte minuțioasă împreună cu un profesor de dans clasic specializat și în domeniul corepetiției.
Numai printr-o astfel de pregătire se pot forma canalele necesare pentru acea comunicare și comuniune între profesor și pianist, despre care am vorbit mai sus.
Corepetitorul în dansul folcloric
Se poate aborda aceeași problema și în studiul dansului de caracter și al dansului folcloric. În școlile mari, precum Școala Operei din Paris, Academia “A. Vaganova”, Academia de Dans de la Bolshoi, există corepetiție inclusiv la specialitățile mai sus menționate, fiind foarte important acompaniamentul muzical în timpul orelor de studiu.
Ca o concluzie, putem spune că CD-ul poate înlocui pianistul. Dar nu în totalitate și în nici un caz definitiv! Muzica digitală poate fi de folos artiștilor dansului clasic … dar maximul de potențial al dansatorului și profesorului nu pot fi atinse decât cu ajutorul corepetitorului.