Manuel Legris INTERVIU: „Toate companiile de balet au propria lor istorie și identitate!”

by Angie Voicu

Manuel Legris este un balerin de origine franceză, care s-a născut la Paris la 19 octombrie 1964. A fost vedetă a Baletului Operei din Paris timp de 23 de ani. Începând cu 1 septembrie 2010, el a fost directorul Baletului de Stat din Viena. Celebrul dansator își va asuma funcția de director artistic al baletului teatrului La Scala în decembrie 2020. Ballet Magazine România a avut ocazia să stea de vorbă cu Manuel Legris, într-un interviu exclusiv pe care îl puteți citi integral în ediția de toamnă a revistei noastre.

Manuel Legris se află în fața unei noi provocări profesionale. După 10 ani la cârma Baletului de Stat din Viena, acesta va conduce compania de balet La Scala din Milano. Despre planurile de viitor și ce așteptări are de la următorul an, aflați în interviul de mai jos.

Citește interviul integral cu Manuel Legris în numărul de toamnă al revistei Ballet Magazine 

Ballet Magazine: Cum vă simțiți lăsând în urmă Baletul de Stat din Viena pentru Milano?

Manuel Legris: Este o plăcere imensă să lucrez cu o companie de balet cum e La Scala. După 10 ani la Viena, era timpul pentru mine să am o nouă provocare.

Ați declarat în alte interviuri că ați visat dintotdeauna să ajungeți director. Probabil mulți sunt curioși, cât de grea sau cât de satisfăcătoare (sau ambele) este viața unui director de balet?

Deși mulți visează la asta, trebuie să fii foarte pregătit. Responsabilitatea este enormă, iar munca este interminabilă. Trebuie să faci toate alegerile corecte pentru program și buget. Ești responsabil de foarte mulți oameni pe care trebuie să îi motivezi, să îi împingi de la spate să aibă succes. Este stimulant, dar trebuie să te dedici total acestei cariere. Nu trebuie să fie doar un alt titlu pentru biografia ta.

Manuel Legris: “Am avut o echipă competentă de profesori”

Ați fost director la Baletul de Stat din Viena timp de 10 ani. Recent, revista noastră a stat de vorbă și cu Simona Noja. Aceasta ne-a spus că școala a trecut prin schimbări pozitive, chiar revoluționare. Care sunt realizările de care ați fost cel mai mândru?

Simona Noja a făcut o treabă excepțională. În colaborare cu ea, în toți acești ani, am pregătit o nouă generație de dansatori care au ajuns în topul ierarhiei. Doi balerini austrieci, Natascha Mair și Jakob Feyferlik sunt acum prim-soliști. Am avut o echipă competentă de profesori și am lucrat într-un mediu frumos, plin de respect. Pentru ce care nu au avut posibilitatea să facă parte din această companie la sfârșitul studiilor, le-am găsit și lor contracte cu alte companii internaționale.

Opera din Paris este casa dvs. de origine. Ce diferențe ați descoperit între Opera din Paris și Baletul de Stat din Viena?

Toate companiile au propria lor istorie și identitate. În esență, fiecare dintre ele este diferită. În legătură cu Paris, cea mai mare diferență este că 95% dintre dansatori sunt francezi, pe când în Viena sunt o multitudine de naționalități. Pe de altă parte, venind de la Opera din Paris, alegerile mele repertoriale sunt, desigur, influențate de experiența mea în acest teatru. Dar în Viena, am reușit să avem o identitate aparte, iar dansatorii au excelat în diferite repertorii.

Citește și

Dieta balerinilor și performanța. Simona Noja: “Important este să fim sănătoși”

Experiența scenică a profesorilor de balet – contează sau nu? Simona Noja: “Trebuie să știi ce predai!”

“Am fost foarte norocos ca la sfârșitul carierei mele să am oportunitatea să coduc Baletul de Stat din Viena”

Care sunt cele mai mari provocări pe care le-ați întâlnit după ce ați părăsit oficial scena, în 2009? V-ați făcut planuri de viitor sau totul a venit de la sine?

Sincer, totul s-a întâmplat natural. Am fost foarte norocos ca la sfârșitul carierei mele să am oportunitatea să coduc Baletul de Stat din Viena. Mereu am avut șansa să întâlnesc oamenii potriviți, la momentul oportun. La fel a fost cu coregrafii care m-au ajutat să am această carieră.

Cel mai bun dansator din lume – un titlu absurd pentru Manuel Legris

Ați primit premiul pentru cle mai bun dansator din lume, în 2000. Cum v-ați simțit și v-a schimbat acest premiu, în sensul unei eventuale presiuni pe care a-și resimțit-o sau a fost ca oricare alt premiu?

S-ar putea să vă surprind, dar pentru mine acest premiu nu are niciun sens și nici nu mi-a flatat egoul. Este imposibil să te consideri cel mai bun dansator din lume. Nu suntem niciodată cei mai buni, dar putem fi dintre aceia care au o carieră strălucitoare și care sunt respectați

Ne puteți povesti una dintre cele mai memorabile întâmplări din cariera dvs. de balerin?

Dificil să spun o singură poveste, ar trebui poate să îmi scriu memoriile! Ce pot spune este că am avut șansa să lucrez cu unii dintre cei mai străluciți coregrafi. Am avut norocul ca unii dintre aceștia să creeze spectacole de balet special pentru mine. Am avut totodoată ocazia să cunosc spectatori din întreaga lume și să dansez în cele mai frumoase teatre, alături de parteneri de vis. O poveste frumoasă, nu-i așa?

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate