Manuela Ardelean, prim-solistă a Operei Naționale Române Timișoara: „Profesorul are un rol esențial în viața unui balerin”

by Sena Vladoiu

Manuela Ardelean a absolvit Liceul de Artă “Ion Vidu” Timișoara, promoția 2002. Ȋn anul 2009 a obținut licența în Științe economice la Universitatea Creștină „Dimitrie Cantemir”, iar mai târziu a devenit masterandă a aceleiași Universități, în Management turistic.

Din anul 2002, Manuela a devenit membră a colectivului de balet al Operei Naționale Române Timișoara, iar din 2008 este prim-solistă a instituției. Ȋntre 2014-2016 s-a alăturat catedrei de Coregrafie a Liceului de Artă „Ion Vidu” din Timișoara.

Deține un repertoriu bogat, ce cuprinde numeroase roluri din spectacole clasice și contemporane. De la Odette la Șeherezada, Giselle sau Nikia, reușeste cu fiecare apariție pe scenă să aducă multă bucurie publicului.

Manuela Ardelean

Manuela Ardelean a început lecțiile de balet la școala privată a Rodicăi Murgu

Cum ai descoperit baletul și când te-ai hotărât să faci o meserie din asta?  

L-am descoperit prin intermediul părinților mei. Frecventau spectacolele de balet ale Operei din Timișoara şi s-au îndrăgostit de această artă. Ei mi-au îndrumat pașii ȋn această direcţie încă de la o vârstă fragedă; astfel, am început să frecventez cursurile școlii private “Rodica Murgu”, fostă prim-balerină a Operei din Timișoara.

Acolo am descoperit pasiunea și iubirea pentru balet, dorind să evoluez și să fac parte din această lume minunată nu doar pentru plăcerea personală, ci la nivel profesionist, fiind marcată de personalitatea deosebită a acestei mari doamne a baletului românesc.

„Profesorul de balet are un rol esențial în viața unui balerin!”

– Cât de important a fost în viața ta profesorul de balet?  

Din punctul meu de vedere profesorul de balet are un rol esenţial în viața unui balerin care, pe lângă determinarea personală, muncă, disciplină și pasiune, are nevoie de îndrumare profesionistă a executării mișcărilor într-un mod corect și a interpretării lor.

Pot spune că am fost privilegiată de faptul că pe tot parcursul formării mele ca balerină, atât în școală cât și în Operă, am avut ocazia să lucrez cu profesori şi maeștri foarte buni. Fiecare dintre ei și-au adus aportul în mod esențial la progresul și dezvoltarea mea profesională.

Doresc să îi amintesc pe maestrul Gheorghe Ștefan, fondatorul secției de Coregrafie a Liceului de Artă „Ion Vidu”, Alla Bojek, Alina Ilie, Claudiu Lupu, Laura Apetroaie, Carmen Cojocaru şi Francisc Valkay, cărora țin să le mulțumesc.

„ Îmi lipsește enorm tot ce e legat de viața de scenă”

-Trăim vremuri dificile din cauza virusului COVID-19. Din data de 16 martie, artiștii au fost şi sunt în continuare lipsiți de studiu, de atmosfera din Operă, lipsiți de actul artistic și de public. Cum reușești să treci prin această perioadă? 

Da, din păcate aceasta este o perioadă extrem de dificilă pentru noi balerinii și pentru artiști în general. Îmi lipsește enorm tot ce e legat de viața de scenă, de emoții, public, de studii, colegi și de atmosfera pe care o avem la repetiții. Deși din lipsa activității o parte din mine suferă atât emoțional cât și fizic, încerc să îmi păstrez optimismul. Pe cât îmi permite spațiul de acasă, încerc să mă mențin fizic prin exerciții. Am speranța că în curând vom reveni la normalitate și ne vom putea relua activitatea artistică în toată splendoarea ei.

Manuela Ardelean

-Ȋmi amintesc cu drag premiera spectacolului Baiadera de Ludwig Minkus, în scenografia lui Dragoș Buhagiar, dirijată maiestuos de către maestrul David Crescenzi, în regia și adaptarea coregrafică a lui Ovidiu Matei Iancu, în care ai interpretat-o pe Nikia cu multă emoție și pasiune. În acea seară de neuitat, sala Operei Naționale Române Timișoara a fost extraordinar de caldă și emoționată. În special la finalul spectacolului, când printre personalități ale baletului timișorean, publicul s-a ridicat în picioare și a apaludat minute în șir.

Cum a fost colaborarea cu Iancu Ovidiu Matei, cum te-ai simțit în Nikia, cum te-ai pregătit petru acel rol și ce a însemnat acest spectacol pentru balerinii Operei Naționale Române Timișoara? 

Citește și:  “Interviu Ovidiu Matei Iancu “

„Personajul Nikia îmi este la suflet poate mai mult decât alte roluri pe care le-am interpretat”

YouTube video

Premiera spectacolului „Baiadera” a fost atât pentru mine, cât și pentru compartimentul de balet al Operei Naționale Române Timișoara ca o gură de aer proaspăt. Un nou început și o speranță pentru viitor.

Manuela Ardelean

Ca pregătire pentru rolul Nikia, am studiat amănunțit libretul, perioada desfășurării acțiunii şi locația ei. Am vizionat numeroase spectacole cu „Baiadera” ale diferitelor companii de balet din lume, ca mai apoi să-mi însușesc eu personajul și povestea lui.Personajul Nikia îmi este la suflet poate mai mult decât alte roluri pe care le-am interpretat, datorită faptului că a apărut la o maturitate profesională și existențială. Acest lucru m-a ajutat să îl simt și să-l pot interpreta așa cum sufletul meu dorește să-l transmită marelui public.

Îmi aduc aminte cu mare drag de perioada de pregătire a spectacolului sub îndrumarea și coordonarea lui Ovidiu Matei Iancu. În afara faptului că este un balerin de excepție, este un bun coregraf și o persoană minunată. Știe cum să te ajute să te pui în valoare, să te încurajeze spre progres si perfecțiune. Are tot respectul si admirația mea și abia aștept o nouă colaborare cu el. Atât ca și coregraf, cât și ca partener de scenă.

Manuela Ardelean, Ȋți multumim pentru interviu, ne dorim cu nerăbdare redeschiderea instituțiilor de cultură și așteptăm să te revedem pe scenă!

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate