Mini-ghid de fotografie de balet: surprinderea emoției

by Mihail Cratofil
Fotografie de balet

Fotografie de balet – Surpinderea emoției

Dacă am trecut de faza de a reuși să facem fotografii corecte tehnic și artistic, să mergem mai departe la ceva mai delicat. E vorba de surprinderea trăirii balerinilor.

Baletul nu e numai mișcare. Sigur, balerinii vorbesc în principal prin mișcare, dar nu numai. Nu înseamnă că la fiecare variație fiecare poziție e însoțită de o anumită expresie. Nici nu cred că ar avea rost. Plus că depinde mult de coregrafie și de libret.

Aici intervine partea mai dificilă despre care am vorbit cursanților mei și e valabilă pentru orice gen de fotografie. Pot să vă învaț tot ce știu eu, mai puțin un singur lucru: când să declanșați. Asta e în voi, sau nu. Există niște lucruri ce se pot învăța, dar decizia vă aparține. Momentul declanșării e al fiecăruia.

Și acum nu mai vorbim de corectitudinea unei mișcări, ci de stare.

Ca să poți să declanșezi la momentul potrivit trebuie să trăiești, să simți odată cu interpretul

Aurora Rotaru

Și asta e valabil la orice gen de spectacol. Aici nu te mai ajută nici aparatura, nici postprocesarea. Oricum, o fotografie se consideră realizată în momentul declanșării. Până atunci mai sunt câteva etape în elaborarea ei.

Pentru că făcusem înainte de fotografia de balet fotografii de teatru, muzică, dans, nu mi-a fost greu să mă focalizez pe acest aspect al surprinderii expresiei. Este și o treabă de exercițiu, dar cel mai mult de impuls interior.

Am citit părerile multor balerini celebri despre mari fotografi de balet. Mai toți apreciau acest lucru: surprinderea stării balerinului. O să vă dau ca exemplu câteva imagini realizate de mine. Dacă sunt reușite sau nu, rămâne la latitudinea dumneavoastră.

Orice fotografie trebuie gândită

Am vorbit până acum despre cum să simți, când să declanșezi, deci simțirea fotografiei. La sfârșitul primului episod spuneam și că fotografia trebuie gândită. Orice fotografie trebuie gândită. Văd anual mii și mii de imagini de amatori și profesioniști. Evident că observațiile se referă la imaginile realizate de amatori. Nu contează cu ce aparat sau cu ce telefon.

Prima etapă este gândirea imaginii. Ce vreau eu să transmit sau să arăt prin aceasta?  Dacă o fac așa, ca amintire…contează mai puțin. Dar noi vorbim aici despre fotografii, nu poze. Atenția la balet trebuie să fie distributivă, să ai o imagine de ansamblu asupra a ceea ce se întâmplă în scenă. Dacă îți alegi un anumit interpret, un grup sau un fundal, trebuie să aibă o legătură. Subiectul trebuie pus în valoare și nimic din fundal nu trebuie să-ți distragă atenția de la subiect. Din păcate, la fotografia live nu poți mereu să faci asta și atunci se mai face un artificiu prin estomparea detaliilor din fundal.

Citește și despre proiectul nostru: Ballet Photography 

Și dacă tot a venit vorba despre atenția care trebuie acordată subiectului în corelație cu fundalul, haideți să discutăm despre fotografia de balet în diverse locații. De fapt, în ultimul timp, când se vorbește despre fotografii sau fotografi de balet, vezi în principal acest gen de fotografii. Nu vreau să dau naștere la polemici, așa ca îmi voi exprima doar părerea despre unele lucruri pe care le consider negative.

Fotografie de balet: Ca fotograf, pentru a-ți construi un stil trebuie să treci prin ceea ce s-a făcut până la tine

Așa cum am spus mai sus, fotografia trebuie gândită. Multe imagini nu dovedesc asta. E luată biata balerină și dusă în tot felul de locații pentru a realiza niște fotografii artistice. Toate bune și frumoase, doar că ceea ce văd foarte des este că fotografilor le lipsesc noțiuni elementare de fotografie. Știu, o să spuneți fiecare cu stilul lui, fiecare cum simte… De acord și cu asta, doar că pentru a-ți face un stil trebuie să treci prin ceea ce s-a făcut până la tine. Nu ai cum să compui când nu știi notele. Și din buna intenție de a face niște fotografii artistice se alege praful.

Cel mai mult se greșește la fundal. De multe ori subiectul se pierde în el. Apoi intervin culorile, lumina… Nu mai vorbim de dinamism! Dacă punem subiectul în mijlocul cadrului facem fotografie de pașaport, nu de balet. Apoi încadrarea, compoziția…

În multe imagini, balerinul sau balerina se pierd printre elementele de fundal, fiind mult mai mici decât trebuie să fie subiectul într-o fotografie. Nu orice fotografie cu un balerin e o fotografie de balet. Multe dintre ele folosesc poate fotografului ca să arate ce fotografii artistice face.

Deci luați balerinii, alegeți ce decor vreți, dar gândiți imaginile înainte de a declanșa. Vreți să le faceți o bucurie, un serviciu, nu doar niște poze de amintire. Tineți cont însă că aceste fotografii nu vor atârna prea greu atunci când vor dori să se angajeze la un teatru.

Fotografia de dans contemporan

Un ultim subiect despre care vreau să vă vorbesc azi este baletul modern-contemporan. Nefiind vorba de balet clasic, adio poziții pe care le știm! Dacă nu avem acel feeling, acea trăire alături de interpreți, e cam greu. Deh, asta e! În general, nu te duci de două ori la același spectacol, deci trebuie să reușești din prima.

Cel mai greu e să alegi unde stai față de scenă neștiind ce se va întâmpla, cum se va desfășura. Uneori sala nu-ți permite să alegi prea mult. Dar din locul în care te afli trebuie să realizezi fotografii. Cel puțin asta e cerința pentru fotoreporteri. Evident că locul ți-l vei alege în funcție de obiectivele de care dispui și în funcție de ce vrei sa faci: soliști, ansamblu….

În episodul următor vom vorbi despre fotografiile de balet cu copii.

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate