Monica şi Cătălin Ailiesei: „Clipa de frumusețe pe care o oferi publicului nu are egal”

by Zahariuc Robert

– Monica şi Cătălin Ailiesei – solişti balerini, două nume de referință ale Operei Naţionale Române Iași. Când şi unde v-aţi cunoscut? A fost dragoste la prima vedere sau a contribuit şi baletul la unirea destinelor voastre?

M.A.: Nu știu dacă putem fi numiți două nume de referință, cu atât mai mult cu cât Opera ieșeană a dat nume mari scenei românești precum Ion Băitanciuc, Ion Rusu, Paul Robert ş.a., ştim doar că suntem doi balerini care au încercat să lase o mică parte din sufletul lor în acest loc încărcat de istorie. Ne-am cunoscut în 2007 în sala de balet, la studii, în momentul în care el mi-a luat locul la bară și eu am rămas fără loc. Deși inițial mi s-a părut enervant, când am început să vorbim a fost dragoste la prima vedere, aș putea spune. Așa că iată-ne împreună și după 14 ani.

Foto: Razvan Boroda

– Este știut că fetele se simt atrase de mici de zona baletului, a dansului în general, pe când băieții de fotbal. La voi cum au stat lucrurile? Cine v-a descoperit potențialul şi unde ați început studiile? 

C.A.: În cazul meu mama a fost factorul decisiv în canalizarea energiei mele către balet, datorită ei am ajuns la Cluj la Liceul de Coregrafie.

M.A.: Eu am fost un copil foarte energic, motiv pentru care părinții şi bunica mea au hotărât să mă înscrie la cursuri de gimnastică ritmică. Mai târziu trecerea și înscrierea mea la Liceul de Artă din Iași, secția Coregrafie a venit ca un lucru firesc.

– Până să vă întâlniți şi să formaţi un cuplu, aţi avut fiecare propriul său traseu profesional.

C.A.: La absolvirea Liceului de Coregrafie din Cluj m-am angajat în ansamblul Operei din Iași, unde am devenit solist după 4 ani, iar după alți 2 ani am plecat prin transfer la Constanța, la Teatrul de Balet „Oleg Danovski”, pe aceeași funcție. Acolo am avut șansa să mă perfecționez și să progresez ca artist, lucrând cu diferiți maeștri și coregrafi.

Şapte ani mai târziu mi s-a oferit oportunitatea de a lucra ca balerin pe vase de croazieră. Am avut mai multe contracte şi decisesem să mă stabilesc în S.U.A. unde, datorită unui fost coleg primisem un contract de demi-solist la Sarasota Ballet însă, venind în vacanță în România după un an, am cunoscut-o pe Monica și am decis să îmi reiau activitatea la Opera din Iași.

M.A.: La mine traseul a fost mai simplu: în timpul anilor petrecuți la Liceul de Artă din Iași  am început colaborarea cu ONRI, unde am preferat să rămân și după finalizarea studiilor fiindcă mă acomodasem foarte bine cu repertoriul și cu colegii. Am avut ocazia să lucrez cu oameni minunați și așa au trecut deja douăsprezece stagiuni de când sunt angajata acelaiaşi instituţii. Am avut colaborări și cu Teatrul de Balet Sibiu, o companie cu un suflu tânăr, pe care domnul Ovidiu Dragoman o manageriază fantastic.

– Care au fost rolurile pe care le-aţi îndrăgit cel mai mult în cariera voastră și de ce? 

C.A.: Probabil Prinţul din Spărgătorul de nuci în coregrafia lui Gheorghe Stanciu, fiindcă a fost spectacolul meu de debut ca solist. M-am identificat foarte bine ca artist și cu Rothbart din Lacul lebedelor, cu Treplev din Pescărușul în coregrafia lui Ioan Tugearu, cu partitura din Requiem-ul lui Gigi Căciuleanu sau cu Oberon din Visul unei nopți de vară.

M.A.: Pentru mine un loc special îl ocupă fără îndoială rolul de debut din Nunta însângerată în coregrafia lui Ioan Tugearu. Eram o copilă de 20 ani şi mi se părea înfiorător de greu din punct de vedere al jocului scenic, cu atât mai mult cu cât văzusem pe o filmare secvențe din acelaşi spectacol montat la Opera din București, în care dansa Aglaia Gheorghe alături de maestrul Tugearu și erau absolut fantastici. A fost rolul care mi-a prilejuit cele mai intense trăiri și de aceea are un loc aparte în inima mea. În rest, încerc sa las o părticică de suflet în fiecare rol, așa cum știu eu mai bine.

– Aţi format un cuplu în viaţa de zi cu zi, dar şi pe scenă. Vă amintiți care a fost prima coregrafie pe care aţi dansat-o ca solişti balerini? 

M.A.: Da. Prima dată am dansat împreună în Nunta însângerată, apoi în Anotimpurile în coregrafia Roxanei Colceag; au urmat și alte spectacole, precum Les Sylphides

– Aveti doi copii minunati. Vă gâdiţi că s-ar putea ca unul din ei sa îmbrățișeze profesia de balerin? Aţi fi de acord cu această alegere? 

C.A.: Probabil că dacă ne-ai fi adresat această întrebare în urmă cu câțiva ți-am fi răspuns clar că nu. Acum însă suntem de părere că fiecare copil este liber să-și aleagă propriul drum și, dacă unul din ei și-ar dori să urmeze această meserie, cu siguranță l-am susține.

– Vă propun un exercițiu de imaginație: sunteti nişte copii de 7 ani. Întrebare: ce vreți să vă faceți când o să fiţi mari? 

M.A.: Cred că tot balerini. Deși este o meserie foarte grea, plină de suișuri și coborâșuri, clipa aia de frumusețe pe care tu o oferi publicului nu are egal.

– Ne aflăm în anul 2021, an dificil din punct de vedere social – pandemie, întâlnirea cu scena foarte rară, convulsii şi nemulțumiri ale colegilor din Operă. În acest context dificil, care sunt proiecțiile şi aspirațiile familiei Ailiesei?

C.A.: În pandemie cred că am învățat care ne sunt cu adevărat prioritățile în viață, am înțeles că totul se poate spulbera într-o secundă și că viaţa chiar merită trăită la intensitate maximă.

– Aveți să mulțumiți cuiva în mod special pentru lucrurile frumoase pe care le-aţi trăit pe scenă de-a lungul timpului?

C.A.: Mulțumim tuturor coregrafilor și oamenilor deosebiţi cu care am lucrat. Noi suntem ceea ce suntem azi datorită lor.

– Un gând pentru cititorii Ballet Magazine?

M.A.: Să ne revedem cu bine în sălile de spectacol și să vină în număr cât mai mare de îndată ce acest lucru va fi posibil, fiindcă artiștii au nevoie de public ca de aer.

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate