Simona Noja-Nebyla, despre baletul pe timp de pandemie: “A fost o soluție de compromis”

by Ballet Magazine

Simona Noja-Nebyla, fostă prim-balerină și directoare a academiei de Balet din Viena, a lansat un nou proiect. Acesta se numește Noja-Nebyla Stage Education și își propune să creeze un viitor pentru balerini. Ideea i-a venit în aceste vremuri tulburi, în care pandemia de Covid-19 a schimbat lumea asa cum o stiam cu toții.

Un articol de: Paul-Daniel Schneider; Mihaela Moldoveanu; Angie Voicu

Deși proiectul a prins contur abia acum, Simona Noja ne-a mărturisit că ideea este una mult mai veche. S-a gândit la înființarea acestei educații scenice încă de pe vremea când era prim-balerină. Fosta directoare a Academiei de Balet din Viena a stat de vorbă cu colegul nostru, Paul Daniel Schneider, într-un interviu exclusiv Ballet Magazine România.

Simona Noja-Nebyla a vrut să ajute tinerele talente

“Acest proiect, de fapt, sâmburele acestui proiect este extrem de vechi. Este probabil de la începutul, nici nu pot să-i spun de la începutul carierei mele pedagogice, ci chiar mai devreme. Prin 2002, când eu eram încă prim balerină și dansam intens. Deci încă nu-mi încheiasem cariera de dans, am inițiat Fundația Culturală Simona Nojă la Cluj. Și de ce am înființat-o? Sau de ce am ajuns la concluzia că ar trebui așa ceva? Pentru că doream să sprijin tinerele talente. De atunci am sesizat dificultatea lor la început și știu pe propria mea, din propria mea experiență că un talent trebuie susținut foarte mult la început, până își găsește drumul”, ne-a povestit Simona Noja.

Citește și

Simona Noja, susținută pe Facebook: “Ești un fenomen al baletului”

Simona Noja-Nebyla, prima reacție în scandalul de la Academia de Balet

“Un talent îi găsește tot timpul drumul”

“Un talent își găsește tot timpul drumul. Deci asta este legea numărul 1. Un talent adevărat își găsește întotdeauna drumul. Și totuși ce depinde de mine sau dacă depinde de mine. dacă depinde de profesor pe undeva un sfat, o îndrumare, o critică ,o laudă. Depinde, deci aici sunt câteva modalități de a ajuta un talent. Aș dori să pot să fac acest lucru și să pot să sprijin talentele și m-am ciocnit atunci de niște dificultăți, de exemplu,de ordin organizatoric. Nu putem să intrăm acum în detalii de genul ăsta. Deci e una să sprijinim un talent ca persoană privată și alta este să sprijini un talent ca și o persoană juridică. Acesta a fost un motiv pentru care am înființat fundația. Pentru a fi capabilă să zicem oficial și legal să sprijin talente”, 

“Am realizat mecanismul creării unei prim-balerine”

Cu o experiență de 20 de ani în predarea dansului classic, Simona Noja și-a dorit să sprijine pe deplin tinerele talente. A revenit la origini, amintidu-și de cel care a susținut-o la început și care i-a pus bazele succesului de care avea să se bucure mai târziu.

“În ce sens să sprijin talentele? De atunci, a început această filosofie pedagogică pe care o am care se bazează, de fapt, nu numai pe știința mea, ci și pe propria experiență și pe reîntoarcerea la origini. Deci momentul când am început să mă ocup de pedagogie dansului clasic, m-am întors la profesorul meu de balet. Am avut foarte multe discuții cu el și am observat de fapt că filosofia lui de pedagogie, care este Vasile Solomon de la Cluj, este de fapt exact ceea ce pe mine m a dus să devin prim balerină. Și aici am făcut legătura din alt punct de vedere.

Deci pe atunci am trăit personal această dezvoltare în direcția de prim balerină. Atunci am realizat mecanismul din spatele creării unei prim balerine. Și în foarte multe puncte poate că chiar sută la sută din puncte suntem suntem de acord, din punctul ăsta de vedere. Și el m-a sprijinit, m-a îndrumat, din nou, aflându-mă în situața de elev”, a declarat Simona Noja.

Cursurile online – măsură extremă în caz de necesitate

Legat de cum au resimțit elevii pandemia, Simona Noja este de părere că educația și cursurile online au fost salvatoare. Cu toate acestea, ele nu sunt decât o soluție pe timp de criză și nu pot ține loc lecțiilor clasice de dans.

“Eu cred ideea asta cu aceste ore online a fost o soluție de compromis, care sigur a ajutat pentru a traversa această perioadă. Ce se va întâmpla în viitor este destul de dificil. Eu cred că arta are de-a face exact cu această comunicare directă și cu acest contact direct și în special vorbim de pedagogia dansului clasic. Asta se poate face doar în mod direct. Normal ca și măsură extremă în caz de necesitate se poate apela la soluția video. Dar, este acea vibrație și energie. Acel flow care se naște între elevi și profesori care stimulează bine”, a precizat Simona Noja-Nebyla.

Cursurilor online le lipsește comunicarea tête-à-tête  și implicit sunt inferioare. Asta nu înseamnă că nu au fost bune, pe vremea carantinei

“E vorba întotdeauna pe a de a transmite și de a recepta și împreună de a crea ceva. Și lipsește în această variantă online această sincronizare de sentiment. Și în artă, ca și în fotografie ca și în dans, este vorba de a fi autentic în ceea ce faci. Această autenticitate poate să iasă din această muncă împreună. Nu poți de unul singur în balet. Ca și sculptor, bineînțeles. Dar nici acolo nu ești de unul singur, cred, ci este o muză sau este materialul în sine care te inspiră.

Zicea Michelangelo, întrebat fiind cum l-a făcut pe David … “am înlăturat tot ce nu era David.” Revenind la tema cu educația online, eu cred că a fost o soluție binevenită. Și pentru pentru contact și pentru încrederea pe care copiii o au. În continuare trebuie să lucrezi. În continuare e bună această disciplină. Nu găsesc nimic negativ în faptul că elevii trebuie să fie disciplinați. Dimpotrivă, este un criteriu pentru a ajunge la disciplina performanță.”, a mai spus Simona Noja.

 

 

 

 

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate