Teachers for SwanZ, un proiect de excepție! Un laborator de dans pentru profesori și elevi, inițiat și coordonat de Liceul de Coregrafie Floria Capsali

by Mihaela Moldoveanu

„Teachers for SwanZ”  este un proiect inițiat de echipa inspirată a Liceului  “Floria Capsali” din București, născut din dorința profesorilor de coregrafie de a se perfecționa continuu, și de a putea oferi astfel copiilor cea mai bună și completă experiență pedagogică. Un proiect de care vor beneficia și elevii din școlile și țările partenere.

E vorba de generația de lebede Z, adică elevii cu vârste cuprinse între 13 și 16 ani.  Copiii s-au înscris, urmează discuții și lecții. Laboratorul virtual de dans, un manual pentru profesorii de coregrafie și un mini-ghid de mișcare pentru profesorii non-dans din liceele vocaționale, sunt principalele produse ale acestui proiect.

Citește și 

Liceul „Floria Capsali” coordonator al proiectului „Teachers for SwanZ”

“13 under 13, 2021”! Un proiect Ballet Magazine în parteneriat cu școlile nominalizate în proiectul “Școala ta de balet”

Marile beneficii sunt însă îmbunătățirea procesului de învățare, inovația în dans, creșterea motivației și conștientizarea beneficiilor dansului!

Proiectul beneficiază și de sprijinul extraordinar al Mestrului Gigi Căciuleanu, care le pregătește copiilor surprize nu doar pentru lecțiile de dans ci și pentru suflet! În cuvintele domniei sale, ca ambasador T4Z : ‘‘Hai să facem împreună în aşa fel încât dansul lebedei, spre deosebire de al ei cântec, să fie mereu un minunat îndemn de început de drum…” !

 

Teachers for SwanZ , un proiect dedicat profesorilor și elevilor cu vârste cuprinse între 13 și 16 ani

Vă propunem mai jos un interviu deosebit, în cadrul căreia veți găsi pe larg informațiile de interes public, și gândurile doamnei Doina Georgescu, profesoară de dans contemporan la Liceul de Coregrafie “Floria Capsali” din București, coordonatoarea proiectului care va îmbina dansul cu arta de predare.

„Teachers for SwanZ”  (2020-KA202) este un nou proiect cofinanțat prin programul Erasmus+ al Uniunii Europene, Acțiunea K2 – Cooperare pentru inovare și bune practici, parteneriate strategice pentru educație vocațională și formare profesională.

B.M. – Cum a apărut ideea acestui proiect? Care au fost pașii către concretizare?

Doina Georgescu – Ideea proiectului  a pornit din două motive. Pe de o parte conjunctura din 2016, când, dintr-un ordin al ministrului din acea perioadă au fost defavorizate liceele vocaționale, în special cele de coregrafie, prin micșorarea numărului de ore alocate specialității. Pe de altă parte, din necesitatea completării cursurilor de învățare continuă de care noi, cadrele didactice din coregrafie avem sigur nevoie și de care nu putem beneficia.

Pentru  profesorii de coregrafie, pentru trainer-ii din domeniu, nu se organizează cursuri de formare continuă și în acest sens, proiectul ” Teachers for SwanZ ” acoperă foarte bine această lipsă de care bineînțeles că vor beneficia nu doar elevii noștri ci și elevii școlilor partenerilor și implicit, cei ai școlilor de profil din țară și din țările partenere.

Printr-un efort comun și cu o echipă solidă, am obținut aprobarea și am început proiectul  la 1 decembrie 2020.

 

„Teachers for SwanZ”  (2020-KA202) un proiect cofinanțat prin programul Erasmus+. Un proiect pentru generația de lebede „Z”

B.M. – Foarte inspirat numele proiectului. Cum v-a venit ideea?

Doina Georgescu – Mulțumim foarte mult. Am pornit de la un termen comun pentru specificitatea dansului. Și cum Lacul lebedelor este unul dintre cele mai renumite balete, am țesut cumva în jurul acestei idei și al elevilor care vor fi direct implicați în proiect, adică cei cu  vârsta cuprinsă între 13 și 16 ani, generația Z.

B.M. – Ce înseamnă generația Z pentru profesori?

DG – Maturizare precoce și dezvoltarea simțului responsabilității față de propria persoană. Elevii care urmează școli cu profil coregrafic sunt obișnuiți cu o mai mare disciplină, rigoare și seriozitate, atât în ceea ce privește antrenamentul zilnic, cât și alimentația și întregul stil de viața.

În urma acumulării experienței scenice oferite de spectacolele școlii sau a diferitelor concursuri naționale și internaționale, elevii își dezvoltă simțul estetic, dorința de originalitate, spiritul creativ. Tot în acest context încep să se dezvolte simțul critic și autocritic, formarea valorilor autentice și urmarea acestora sub atenta ghidare a profesorilor de specialitate.

Simțul competitiv poate fi exagerat la unii copii. Elevii care urmează o școală cu profil coregrafic prezintă o mai mare toleranță la stres și o mai bună stăpânire de sine. O altă diferență vine din faptul că, spre deosebire de generațiile anterioare, elevii de azi sunt mult mai informați. Ei cunosc bine prin intermediul internetului, evenimentele și tendințele din dans, la nivel mondial.  Ceea ce ne duce cu gândul la anumite exigențe proprii acestor copii.

B.M. – Cum relaționați cu acești copii?

Doina Georgescu – Pot spune că relația cu acești elevi este una maleabilă, adaptabilă, educabilă, legată și continuă, dat fiind faptul că, în general, sunt siguri pe ei și foarte curioși să cunoască mai multe aspecte ale vieții.  O parte, pot spune sincer, sunt hărăziți cu un talent special în arta dansului și ne bucurăm foarte tare să-i avem ca elevi ai Liceului de Coregrafie Capsali, de unde, la finalizarea celor 12 clase, se pot angaja în orice companie de profil din lume, prin susținerea unui casting, desigur.

Ne adaptăm oarecum la cerințele acestora, deși suntem constrânși de pandemie să ne recalibrăm modul de predare și să desfășurăm aceste discipline de specialitate on-line.

B.M. – Ce învățați de la ei?

Doina Georgescu  – Copiii au întotdeauna ceva de împărtășit –  încredere, autocunoaștere, siguranță, curaj, voință și secretele socalizării prin adaptarea la această conjunctură. De asemenea, au o altă părere despre dans în general, despre valorile culturale, despre viață. Uneori am senzația că sunt în afara unei realități pe care am trăit-o noi, generația mea. Alteori îmi  par a fi mai prezenți și mai bine ancorați în societatea digitală.

 

Doina Georgescu, coordonatorul proiectului Teachers for SwanZ : ”Să ții ora de balet în sufragerie sau bucătărie e extrem de neplăcut!”

B.M. – Cum au decurs lecțiile în această perioadă?

Doina Georgescu  – Din motive lesne de înțeles, având în vedere această perioadă vitregă desfășurării unui program adecvat pentru formarea unui viitor balerin – să susții o oră de balet din sufragerie sau în bucătăria familei, acasă, cu vecini care îți sună la ușă pentru că îi poți deranja în anumite momente de studiu – este neplăcut și uneori chiar periculos. « Grandplie », « jete-uri » și « grand-rond de jambes en l’air », nu mai spun de partea de allegro – sărituri sau pași de deplasare, specifici tuturor genurilor de dans practicate într-un spațiu inadecavat – se pot finaliza cu accidentări din partea elevilor supuși unui asemenea tratament.

Nu mai spun de moralul lor și al nostru ca pedagogi, când observăm, cu mult discernământ, că mare parte din materia asimilată până în oct 2020 s-a pierdut.  Este o disciplină care se practică live, cu observații exemplificate din partea profesorului, pe suprafața unei săli dotate corespunzător și, mai ales, cu suport muzical direct, pentru executarea corectă a mișcării din balet, pe o anumită notă muzicală, sau pe un auftact. Este foarte dificilă învățarea în astfel de condiții.

B.M. – Cum recepționează mesajele profesorilor?

Doina Georgescu  – Cred că ar trebui întrebați elevii. De multe ori m-am supărat că nu ascultă, nu înțeleg o observație, apoi, după ce mi-au spus cu sfială că nu s-a auzit, se întrerupsese conexiunea internetului, am început să mă mai relaxez și să nu le mai cer aceleași exerciții executate la o calitate pe care ei nu o pot reproduce în aceste condiții.

Uneori mesajele transmise sunt întelese greșit. Alteori sunt percepute cu o maturitate precoce, dar, depinde de vârsta lor, depinde de foarte mulți factori. Ca în orice relație, și cu elevii treci prin situații dificile și prin altele, numai ”lapte și miere ”.

 

Dansul înseamnă gestionarea emoțiilor. Dansul este o artă care necesită atât implicare fizică dar mai ales o stare emoțională foarte solid

B.M. – Cum comunicați cel mai bine?

Doina Georgescu  – Fizic, desigur! Comunicarea cu elevii mei, în special cu clasele de liceu este benefică, sper. Încerc să-i încurajez și să-i susțin din punct de vedere profesional și moral. Unii dintre ei își descoperă cu adevărat resursele abia în clasa a XI-a, când, poate din punct de vedere fizic, corpul nu le permite aceeași aprofundare a tehnicii pe care ar fi putut să o aibă la 13, 14 ani. Și, dacă elevul respectiv nu deține un fond foarte puternic, o mare încredere în forțele proprii, îi este oarecum greu să treacă peste micile bariere impuse de mobilitatea motrică și ligamentară.

Dansul este o artă care necesită atât implicare fizică dar mai ales o stare emoțională foarte solidă, cu o bună gestionare a emoțiilor și orientarea acestora în mod rațional către performanță.  Aceasta se obține printr-o bună relație între profesor și elev. Prin explicații extrem de fine, de precise asupra anumitor componente corporale și nuanțe de expresivitate a mișcărilor. Dacă aceste mesaje sunt bine recepționate de elevi, se ajunge la o rezolvare imediată. Numai  și numai prin această implicare comună a ambelor părți, profesor și elev. Imaginea mișcărilor, a dansului  capătă astfel valoare, este vizibila și autentică!

Dacă un elev nu ”răspunde” la corecturile profesorului, nu ai cum să-l ajuți, să-l susții profesional, nu poți executa tu în locul lui. Mișcarea trece întâi prin minte, prin conștienizarea ei și apoi prin corp, în exterior.

De aceea nu putem lucra on-line la infinit. Este așa, doar o formulă de adaptare, sau poate o oportunitate de studiere aprofundată a anumitor segmente, gen streching, dezvoltarea musculaturii segmențial – abdomene, paravertebrali, membre sau echilibru corporal – dar nu poți progresa în această carieră studiind doar on-line.

 

Teachers for SwanZ, un laborator de dans: platformă video, manual pentru profesori și mini-ghid de mișcare

B.M. – Ce va însemna concret platforma video? Ce vă propuneți să oferiți în afară de lecții virtuale?

Doina Georgescu  –  Platforma virtuală de învățare a dansului – care presupune postarea unor fotografii, încărcarea de fișiere video cu lecții susținute off-line sau on-line, și, desigur și opinii, interviuri ale participanților, elevi și profesori, elemente surpriză din partea ambasadorilor noștri și a altor personalități din lumea dansului. Tot aici se vor regăsi și activitățile de comunicare, dialog intercultural,  dezvoltare personală ale participanților din cele 3 țări partenere.

Desigur că lecțiile virtuale nu vor fi notate, adică nu vor exista aprecieri ca note din partea noastră dar, cine știe ce idei ne mai vin pe parcurs, nouă sau copiilor. Vor fi și recomandări benefice atât pentru cadrele didactice dornice de perfecționarea personală, cât și pentru elevii și trainerii de dans interesați de aprofundarea cunoștințelor coregrafice.

Țin să reamintesc și de celelalte două produse intelectuale care vor rezulta pe parcurs. E vorba despre un  „Manual de formare pentru profesorii de dans” – sub forma unui curs atât pentru profesori cât și pentru formatorii, instructorii care predau în alte școli decât în cele de specialitate cu profil vocațional de artă, specializarea coregrafie. Acest  manual va conține metodologii de tehnici de dans colectate la nivel de parteneriat și capitole axate pe coaching, comunicare și dialog intercultural pentru profesorii de dans. Va fi rezultatul unei activități comune, bazată pe multiple perspective și experiențe aduse de autori și specifice mediului si specializării lor.

Celălalt produs este „Mini-ghidul de mișcare” pentru profesorii non-dans, destinat profesorilor care predau muzică, literatură, științe, limbi străine și alte discipline. Credem că  este important ca aceste cadre didactice să știe cum să integreze noțiuni despre ritm, spațiul de dans, relația dintre greutatea corporală și gravitație, legi ale fizicii, relația geografico-artistică…Și aici ne referim la profesorii care predau în liceele, colegiile de specialitate cu profil  vocațional de artă, specializarea coregrafie, din București și din țară. Ghidul va avea rolul de a-i sprijini pe profesori să introducă la ore terminologia din dans, să creeze conexiuni între disciplinele pe care le predau și noțiunile generale din dans.

 

Gigi Căciuleanu, un maestru care face și sufletele să danseze. Un reprezentant de marcă al dansului românesc și un partener al proiectului Teachers for SwanZ

B.M. – Am citit și mesajul dlui Caciuleanu. Veți avea cu Domnia Sa și o colaborare concretă? Se va implica și dacă da, în ce fel?

Doina Georgescu  – Da, și îi mulțumim și pe această cale pentru ambilitatea și disponibilitatea sa de a ne fi alături și în această perioadă. Sigur că va susține derularea proiectului, elevii vor putea fi orientați de către o mână de maestru în cunoașterea tainelor dansului.  Ne va susține on-line, va participa cu o serie de, hai să le spunem ” elemente surpriză ”, legate de tehnica dansului contemporan și nu numai. Sigur, anumite particularizări coregrafice din vocabularul de dans specific lui Gigi Caciuleanu sunt extrem de complexe, așa că bogăția materialelor maestrului va bucura nu doar tehnica de dans ci, mai profund, și sufletul celor implicați.

B.M. – Ce cred copiii despre acest proiect?  Ce așteptări au?

Doina Georgescu  – Urmează să discutăm în detaliu cu copiii. Deocamdată s-au înscris prin completarea unor formulare, i-am selecționat, dar discuțiile cu ei nu s-au derulat face to face. Considerăm necesar să precizăm că, în urma analizării chestionarelor, răspunsurile elevilor corespund într-o proporție de peste 70% nevoilor proiectului. Ele evidențiază o mare deschidere spre comunicare, coaching, dorința de evoluție profesională și de îmbogățire a experienței personale, lucru care poate reprezenta un obiectiv deja atins din cele pe care le urmărim în demersul nostru didactic de perfecționare.

B.M. – Ce așteptări aveți dumneavoastră, ca profesori?

Doina Georgescu – Creșterea gradului de conștientizare și de înțelegere pentru cel putin 40 de profesori implicați direct și aproximativ 60 de elevi din țările partenere, cu privire la mobilitatea și diversitatea societăților noastre ți la necesitatea de a promova dialogul lingvistic și cultural.

Eu una am  așteptări foarte mari și sunt optimistă în ceea ce privește implementarea și derularea proiectului T4Z . Să îmbunătățim în primul rând modul de predare; să înțelegem mai bine această generație atât de specială, dar totodată să o facem  să perceapă mai ușor necesitatea unui studiu intens la orele de specialitate, fie on-line, fie fizic și nevoia de a-și extinde preocupările legate de această meserie atât de complexă. Să îmbine cunoștințele generale de cultură prin modululele care vin să completeze golul creat de curricula școlară – dialog intercultural, coaching, comunicare, gestionare emoțională, activități care vor fi susținute în schimbul de bune practici al proiectului.

 

Doina Georgescu : ” A fi balerin / dansator este o vocație! ”. Doar cei care au ” chemare” se îndreaptă spre profesionalism în această meserie

B.M. – Vă așteptați ca și alți copii, (care nu sunt elevi ai liceului sau nu practica încă baletul), văzând poate materialele video, să fie atrași către această minunată profesie?

DG – Hm, interesant ! Nu ne-am gandit la această situație prea mult. Dar da, de ce nu ?  Este o meserie frumoasă, și, da, ar putea să devină interesați. Sau nu. Cred că doar cei care au ” chemare” se îndreaptă spre profesionalism în această meserie, de fapt cred că este  valabil pentru orice meserie din domeniul artistic. Sună ciudat această asociere meserie=artă, dar da, în fond a fi  artist înseamnă a avea o meserie, doar că, dacă nu ești implicat și dăruit într-un procentaj super-uriaș, atunci arta este doar meserie. A fi balerin/dansator este de fapt o vocație !

 

Teachers for SwanZ : Motivație, experimentare, inovație și completarea ființei umane

B.M. –  Ce sentimente vă încearcă la acest început de drum? Cum vă imaginați la finalul lui?

Doina Georgescu  – Ne propunem ca prin participarea la acest proiect, beneficiarii să predea și să învețe mai motivați, mai deschiși, să experimenteze inovația în dans și coregrafie, să își îmbunătățească activitatea prin cooperare internațională.

Urmărim să acoperim deficiențele existente în sistem – perfecționarea continuă a cadrelor didactice. Prin participarea la proiectul propus de noi, participanții vor dobândi competențe suplimentare care vor duce la consolidarea conștientă și temeinică a cunoștințelor în studiul tehnicii din dansul contemporan, clasic, de caracter și tradițional, dar vor avea totodată și o contribuție majoră în creșterea abilităților de comunicare, coaching, interculturalitate și digitale.

În plus, proiectul își propune să atragă atenția publicului asupra importanței accesului la beneficiile dansului, la rolul acestuia în educarea imaginii corporale și a gestionării emoționale, completând astfel imaginea ideală a ceea ce suntem cu adevărat: ființe umane.

Mulțumim revistei Ballet Magazine pentru interesul continuu de a susține proiectele Lieului de Coregrafie « Floria Capsali » și de a face cunoscut proiectul „Teachers for SwanZ” , proiect cofinanțat prin programul Erasmus+ al Uniunii Europene.

Sunt convinsă că prin implicarea noastră în coordonarea proiectului, prin pasiunea cu care abordăm derularea activităților propuse, rezultatele finale vor fi de bun augur. Și vizibile, mulțumită unor parteneri ca Ballet Magazine.

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate