Familii de balerini de top din istoria baletului. Taglioni și Elssler

by Vivia Sandulescu
Marie-Taglioni-front-page

Familia Taglioni a marcat istoria baletului

Din familia Taglioni au făcut parte mai mulți dansatori și coregrafi renumiți din secolele XVIII-XIX. Dintre fiii lui Carlo Taglioni, născut la Torino pe la jumătatea sec.XVIII, doi sunt importanți pentru istoria baletului: Filippo (tatăl lui Marie) și Paul (tatăl lui Marie cea mică). Un alt fiu al lui Carlo, Salvatore, a fost tatăl Luisei, balerină la Opera din Paris și a lui Fernando, care a devenit un compozitor respectat.

Citește și “7 mari coregrafi în istoria baletului mondial, 7 povești de viață de citit

Filippo Taglioni (1777-1871), creatorul baletului La Sylphide este considerat „tatăl baletului romantic”. Înainte de a dansa la Paris a apărut ȋn roluri feminine ȋn travesti ȋn teatre din Italia. Întrucȃt compania Operei din Paris era controlată de familiile Vestris și Gardel, a acceptat un contract ca prim-solist și maestru de balet la Opera din Stockholm. Aici s-a născut Marie din căsătoria lui cu Sophia, fiica unui renumit cȃntăreț de operă.

Filippo Taglioni, „tatăl baletului romantic” a fost un tată exigent dar risipitor

După cȃțiva ani petrecuți la Viena și ȋn Germania, Filippo Taglioni s-a ȋntors la Paris și a ȋnceput o carieră free-lancer, dansȃnd ȋn Italia, Suedia, Danemarca, Germania și Austria. Cȃnd a primit un contract de trei ani la Viena, a trimis după fiica sa, care rămăsese să studieze la Paris. Nemulțumit de progresele ei, a ȋnceput să o pregătească el ȋnsuși, impunȃndu-i un regim de antrenament foarte dur. Stilul pe care ȋl cultiva urmărea ușurința, delicatețea și punea accent pe săritură și pe tehnica de poante, abia apărută.

Cȃnd a considerat că era destul de pregătită, a prezentat-o la Paris. Marie a devenit rapid extrem de populară, ceea ce le-a facilitat obținerea unui contract pe 6 ani. Premiera triumfală cu La Sylphide ȋn 1832 a lansat-o pe Marie Taglioni ca prim-balerină romantică, iar pe Filippo drept cel mai renumit coregraf. În anii următori au călătorit și au făcut numeroase turnee ȋn Europa și Rusia.

Îmbătrȃnind, Filippo Taglioni a devenit tot mai excentric și a pierdut toți banii cȃștigați de Marie, ȋn speculații financiare hazardate.

Frații Salvatore și Paul erau la fel de renumiți ca și ceilalți membri ai familiei Taglioni

Salvatore Taglioni (1789-1868) a studiat ȋn Franța, ca și fratele său Paul și a dansat mai mult la Lyon și Bordeaux. Mai tȃrziu a ȋnființat o școală de balet de mare succes la Neapole. A dansat ȋn numeroase balete montate de el ȋnsuși ȋmpreună cu soția sa, balerina Adelaïde Perraud.

Paul Taglioni (1808-1884) s-a născut la Viena. A studiat la Paris sub ȋndrumarea tatălui său Filippo. A debutat alături de sora sa Marie, al cărei partener a fost o lungă perioadă.

S-a căsătorit la Berlin cu balerina Anna Galster, cu care a făcut un turneu memorabil ȋn America ȋn 1839, unde a și pregătit cȃțiva interpreți autohtoni cu care și-a completat trupa.

În Germania a fost la fel de renumit ca și ceilalți membri ai familiei sale. A montat peste 40 de balete, avȃnd-o ȋn rol principal pe fiica sa, Marie cea mică.

Marie Taglioni, balerina “silfidă” a fost prima mare balerină romantică

Marie Taglioni (1804-1884) era o persoană foarte dificilă, care a cerut conducerii Operei (și a obținut) să fie dat afară balerinul şi coregraful Jules Perrot pentru că primise mai multe aplauze decȃt ea. Era admirată pentru ușurința sa, fiind considerată aeriană ca o silfidă, prin opoziție cu rivala ei, Fanny Elssler, care era senzuală, „pămȃnteană”, voluptuoasă.

S-a căsătorit cu un conte, dar mariajul nu a durat. Simțind că Fanny Elssler ȋi amenința supremația, a acceptat ȋmpreună cu tatăl ei un contract de trei ani la Sankt Petersburg, unde a fost primită regește. La plecare, o pereche de poante purtate de ea s-a vȃndut cu 200 ruble (o sumă foarte mare ȋn epocă) și a fost folosită pentru a se găti un sos, consumat cu pioșenie la un dineu de către un grup de baletomani…

Întoarsă ȋn Occident, Marie Taglioni a continuat să danseze cu mare succes pȃnă cȃnd s-a retras. S-a stabilit lȃngă Veneția dar, datorită imprudențelor financiare ale tatălui său, toată averea ei s-a risipit și a fost nevoită să predea dans de salon și bune maniere la Londra și Paris. A murit săracă, la Marseille, ȋn 1884.

Vizionează și:Ballet Evolved – Marie Taglioni 1804-1884

Fanny și Therese Elssler, un duet de renume inegal

Fiicele cele mici ale secretarului personal al compozitorului Joseph Haydn, care a avut șase copii, și-au ȋnceput de timpuriu studiul dansului clasic, continuȃndu-l la Neapole. Bunicul era violonist, un frate a devenit tenor, o altă soră actriță.

Deși a dansat mult timp ȋmpreună cu sora sa Therese, Fanny Elssler (1810-1884) a fost de departe cea mai cunoscută, fiind considerată una dintre cele mai mari balerine romantice.

Pe cȃnd evolua la Londra, directorul Operei din Paris s-a deplasat să o vadă, intenționȃnd să o invite ca să creeze competiție pentru Marie Taglioni. Înainte de a debuta ȋnsă, Fanny a trebuit să lucreze cȃteva luni cu Auguste Vestris, iar succesul ei a fost memorabil.

Fanny Elssler, rivala Mariei Taglioni

În scurtă vreme, Fanny Elsser a devenit rivala Mariei Taglioni, impunȃndu-se printr-un stil total diferit de al acesteia. Era o tehniciană de precizie, dar avea și un talent dramatic deosebit. În aprecierile despre cele două se spunea că Taglioni e „creștină”, iar Elssler e „păgȃnă”.

Dansa și roluri ȋn travesti, la fel ca și sora ei Therese care, fiind considerată prea ȋnaltă la 1,68 m, ȋndeplinea adesea rolul de partener masculin. Este recunoscută drept cea care a introdus dansurile de caracter ȋn balete, popularizȃnd tarantella, kracoviak-ul, dar mai ales cachucha spaniolă.

A refuzat să danseze ȋn Pas de quatre ȋn coregrafia lui Jules Perrot, alături de Marie Taglioni, Carlotta Grisi și Fanny Cerito, fiind ȋnlocuită cu Lucile Grahn.

Fanny Elssler era adulată peste tot, mai puţin la Paris

În timpul turneului său de doi ani ȋn America, Fanny Elsser a fost primită de președintele țării, Congresul și-a ȋntrerupt lucrările pentru ca parlamentarii să poată asista la spectacole, la recepția dată ȋn cinstea ei s-a băut șampanie dintr-o poantă care ȋi aparținuse, fanii se ȋnhămau la trăsura ei la ieșirea din teatru…

Surorile Elssler au călătorit ȋn numeroase capitale europene. Fanny era adulată peste tot, mai puțin la Opera din Paris, cu care ȋntrerupsese contractul pentru turneul din America. A dat ultimul spectacol la 41 de ani, apoi s-a retras, locuind la Hamburg și Viena.

Nu s-a căsătorit niciodată, dar a avut doi copii din două legături diferite – primul la 17 ani cu prințul Leopold de Salerno -, copii care au fost crescuți ȋn familii adoptive. Fanny Elsser a murit ȋn același an cu Taglioni, dar milionară.

Therese Elssler (1808-1878) a ȋncheiat o căsătorie morganatică cu prințul Adalbert al Prusiei și a fost ȋnnobilată de către regele Prusiei, devenind baroneasă. A trăit ȋn Germania, apoi ȋn Italia și a fost ȋnmormȃntată ca o aristocrată la Berlin.

Vizionează și: “Ballet Evolved – Fanny Elssler 1810-1884

 

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate