Special Ballet Magazine: Pianistul și rolul său în formarea balerinului! Un articol in memoria corepetitorului Zoltan Gajdos

Gabriela Teglaši Jojkić - autor al cărții COREPETIȚIA ÎN BALET a lui ZOLTAN GAJDOŠ – este critic de balet, prim balerină, scriitoare,fost manager al ansamblului de Balet al Teatrului Național Sârb

by Ballet Magazine
Share the NEWS & spread the JOY!

Rar pomenită, dar cu un rol vital în dezvoltarea armonioasă a balerinilor, arta corepetitorului de balet este subiectul unui demers unic în zona Central și Est Europeană. O inițiativă îndrăzneață din partea unor oameni de teatru din Serbia, care au lansat o elaborare inedită în această parte a Europei.

Și am primit un cadou atât de frumos de acolo, de la doi prieteni desăvârșiți întâlniți cândva în Teatrul Național Sârb, Novi Sad, cel mai modern teatru al fostei Iugoslavii: o carte și un CD referitoare la „Corepetiția în balet”!

Citește și 

Interviu cu Florin Calomfirescu, corepetitor balet la Liceul de Coregrafie “Floria Capsali”, de Sena Vlădoiu

Câteva cuvinte privind importanța corepetitorului în dansul clasic, de Florin Chirițescu

 

Special pentru Ballet Magazine, Adrian Scriminț – despre pianist și rolul său în formarea balerinului

Cartea prezintă munca de-o viață – din 1982 – a unui bun coleg, Zoltan Gajdos, care s-a stins din viață imediat după lansare, în urma unei infecții grave. De departe, Zoltan Gajdos mi-a fost cel mai bun corepetitor cu care am lucrat vreodată (și am tot colaborat cu zeci dintre ei de-a lungul celor peste 30 de ani de carieră).

Indiferent că interpreta o melodie de jazz, una clasică sau o baladă, tempourile sale la orele de studii erau la fel, deosebit de vivace. Să fi avut privilegiul să fii un balerin surd și tot îi auzeai vibrațiile clapelor, până-n podea. La Zoltan nu exista împotmolirea ochilor în partitură precum alți corepetitori. Pur și simplu urmărea dansatorul și îl ajuta în elevație.

Tempoul îl dau balerinii și maestrul de balet, fetele au un ritm, băieții un altul, contează mult și sincronizarea cu ajutorul corepetiției atunci când ansamblul sau partenerii dansează împreună

Specific însă că rolul corepetitorului în dezvoltarea balerinului este mai mult decât esențial (și foarte puțini sunt cei care pomenesc acest lucru), iar la seminariile, taberele, concursurile și masterclass-urile de balet aceștia aproape că lipsesc cu desăvârșire.

Citește și 

„Frumoasa din pădurea adormită”, o poveste care ţine copiii treji la Opera Comică pentru Copii

Top 5 din 70 de balerini care au marcat lumea dansului, potrivit publicației Ranker.com

 

Această artă nu se învață în școli, trebuie să o ai în sânge

Din ce mi-am dat seama în decursul înregului mei parcurs profesional este că această artă nu se învață în școli, trebuie să o ai în sânge, drept exemplu puținii corepetitori de balet geniali pe care i-am întâlnit de-a lungul teatrelor prin care am lucrat.

La Zoltan nu exista tempo de 2/4-a la săriturile mari, și nici de 4/4-a la cele mici, sau alte anomalii, pe care le-am întâlnit de exemplu prin Germania, un exercițiu de battement sau frappe la bară într-un ritm, și accelerarea ritmului când te întorceai pe partea cealaltă, fără combinația alternativă a picioarelor, echivalentul de a dansa lent cu un picior și mai virtuos cu celălalt.

Printre  corepetitorii foarte buni cu care am colaborat îi pomenesc și pe rusul Boris Yakshov de la TN. Pecs și o rusoaică din TN. Rijeka. Cei buni erau în principiu ruși. Mare bătălie pe ei în occident. De proveniență rusă era și pianista cu care am lucrat în Nordharzer Stadtebung Theater din Germania, de altfel foarte bună, dar greșeala accelerării tempoului stătea la latitudinea maestrului de studii, care probabil nu îi dirija tempoul. Precizez că maeștrilor ruși sau ucrainieni li se înroșeau palmele de cât de mult indicau corepetitorilor tempoul, asemenea unui metronom.

Visul de a-l aduce pe Zoltan în România la o demonstrație mi-a fost o nerealizată obsesie.  Cartea este scrisă de o altă bună prietenă de-a mea – vice președinta baletului din Vojvodina – Gabriela Teglasi, și se preconizează a fi tradusă și în limba engleză.

 

Cartea despre Zoltan Gajdoš este scrisă de Gabriela Teglasi, și se dorește a fi tradusă și în limba engleză

Zoltan Gajdoš s-a născut pe 28 februarie 1961 în Novi Sad. Începând cu 1 septembrie 1982 a fost angajat în compartimentulde balet al Teatrului Naţional Sârb pe postul decorepetitor balet. A început să cânte pentru balerini încă din primele zile. A absolvit Liceul de Muzică Isidor Bajić din Novi Sad în 1979. Pe lângă armonică, datorită cunoștințelor sale de teorie a muzicii, a învățat să cânte la chitară și la orgă electronică, dar pianul a devenit instrumentul său principal.

A lucrat ca acompaniator de folclor, a colaborat cu o orchestră de tamburine, iar pe lângă spectacolele sale a început să facă aranjamente muzicale pe cont propriu. În timpul liber a interpretat în diverse orchestre o diversitate de genuri muzicale (fun, folk, jazz, rock…).

Ca muzician cu o vastă experiență, a predat lecții de pian, chitară, acordeon, teoria muzicii și solfegiu. În repertoriul renumitei instituții culturale a gestionat muzica în sala de balet și în cabina de sunet, a editat muzică și videoclipuri. În timpul carierei sale, în Baletul Teatrului Național Sârb, Zoltan Gajdoš a învățat să acompamieze cele mai diverse stiluri de exerciții prin intermediul muzicii sale, adeseori originale.

A lucrat cu numeroși pedagogi din țară și din străinătate. De Ziua Teatrului Național Sârb, pe 28 martie 2019, a primit Premiul Anului din partea instituției, iar pe 9 mai i-a fost distins Premiul Marina Olenjina, acordat de Asociația Artiștilor de Balet din Voivodina pentru creativitate artistică profesională remarcabilă.

 

Zoltan Gajdoš s-a stinsdin viață pe data de 22 septembrie 2021 din cauza unei infecții grave

Cartea intitulată “Corepetiția în balet a lui Zoltan Gajdos” scrisă de Gabriela Teglaši Jojkić, a fost publicată în 2020 și a fost promovată pentru prima și singura dată pe 8 martie 2021, cu ocazia a 70 de ani de la înființarea baletului Teatrului Național Sârb (întemeiat în 1950).

Scopul acestei cărți este în primul rând o punere la curent cu tempourile și teoria muzicală atât a corepetitorului cât și a balerinului, începând cu primele note până la introducerea acompaniamentului exercițiilor de balet printr-o serie de trepte graduale.

Prin aranjarea materialului narativ prezentat ascensiv în funcție de unitățile tematice clar intitulate, cum ar fi: Cum procedează un corepetitor de balet, despre pian, despre ritm, alfabetizarea în muzica acompaniativă în balet, acompaniamentul la pian în școlile de balet și exerciții de balet, cartea se dezvoltă într-un lexic de termeni întâlniți în cooperarea cu balerinii, pana la profesia propriuzisă șiacompaniamentulîn balet ca mod de a fi al corepetitorului.

Capitole speciale sunt dedicate muzicii și dansului ca mijloace cheie de exprimare prin care se ajunge la apogeu, la desfășurarea spectacolului în sine. Termenii specifici sunt explicați în așa fel încât să fie înțeleși pentru o gamă de public cât mai largă cu putință.

 

Arta baletului și a muzicii sunt combinate așa cum ar trebui să se facă în practică

Atunci când profesia de corepetitor de balet excelează în direcția dezvoltării dansatorului de la primul acompaniament la pian, de la primii pași de balet învățați într-o școală de balet, prin combinația zilnică de exerciții și repetiții într-un ansamblu profesionist de balet al unui teatru mare și important precum Teatrul Național Sârb (fondat în 1861), se ajunge la o maturitate prin care această carte relevă acest țel.

Iată că a fost pusă la dispoziția publicului o elaborare al cărei scop principal este formarea corepetitorilor de balet. Este un memento pentru cei care sunt deja, iar exemplele explicate în detaliu sunt utile pentru cei care intenționează să se formeze în această profesie.

Arta baletului și a muzicii sunt combinate așa cum ar trebui să se facă în practică. Se dau răspunsuri la multe incertitudini pe care le întâmpină corepetitorul de balet. Pe de o parte, profesorii și pedagogii baletului clasic au în fața lor un text scris pe care îl pot urmări împreună cu notele expuse pe portativ, în timp ce pe de altă parte, executanții primesc indicații despre execuțiapașilor și a combinațiilor de balet.

Conlucrarea comună la această carte, cuprinsă între aportul excelentului corepetitor de balet Zoltan Gajdoš și balerina Gabriela Teglaši, întrețesute cu numeroase experiențe întâlnite în practica de-a lungul anilor, include concepte muzicale pentru orele de balet ce simplifică prin explicații aprofundate o muncă deosebit de anevoioasă.

 

Cartea conține și exemple de partituri pentru fiecare exercițiu în parte, precum și un CD cu exerciții complete de balet compuse de Zoltan Gajdoš

Dându-și seama că un astfel de studiu nu a fost scris până acum, Zoltan a încurajat-o pe autoare să-și depună cunoștințele și experiența într-o carte de 120 de pagini în format B5, care este din toate punctele de vedere un adevărat ajutor în munca depusă într-un ansamblu de balet sau în școlile de balet.

Pe lângă descrierea elementelor vitale ale dansului și jocului, cartea conține și exemple de partituri pentru fiecare exercițiu în parte, precum și un CD cu exerciții complete de balet compuse de Zoltan Gajdoš, ieșind la iveală multe detalii care nu au fost niciodată explicate în acest fel până acum. Meșteșugul acompanitorului de balet a fost adus la apogeu, iar editorul cărții a depus un efort pentru a pune această publicație educațională la dispoziția generațiilor. Cartea va fi publicată în curând și în limba engleză.

Gabriela Teglaši Jojkić – autor al cărții COREPETIȚIA ÎN BALET a lui ZOLTAN GAJDOŠ – este critic de balet, prim balerină, scriitoare,fost manager al ansamblului de Balet al Teatrului Național Sârb,președinte al Asociației Artiștilor de Balet din Voivodina, fost reprezentant al culturii în Parlamentul Voivodinei.


Share the NEWS & spread the JOY!

Related Posts

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate