Mini-ghid de fotografie de balet: fotografia de spectacol

by Mihail Cratofil

Mini-ghid de fotografie de balet. Fotografia de balet este o zonă a artei fotografice necunoscută publicului larg și deci nișată, dar spectaculoasă ca oportunități de imagine. De aceea probabil nu puțini sunt fotografii, amatori sau profesioniști, care au încercat cel puțin o dată să scoată în evidență frumusețea acestei lumi.

 

Mini-ghid de fotografie de balet. Secrete și experiențe

O primă întrebare, cred că firească, este: De ce vrem să facem fotografie de balet?  Ne atrage acest gen, vrem să fotografiem copiii noștri sau ai prietenilor?

Vezi și “Top 12 cele mai apreciate fotografii din proiectul Ballerinas in red”

De la început trebuie înțeles faptul că fotografia de balet face parte dintr-un domeniu mai larg și anume, fotografia de spectacol. Evident că fiecare gen își are particularitățile lui. Dar există și elemente comune. Un artist transmite prin prestația lui pe scenă anumite gânduri, trăiri, sentimente.

 

Fotografie de spectacol sau poze cu artiști?

Nu toate pot fi redate si transmise mai departe prin imagine, dar unele da. Tu ești cel care prin măiestria ta vei imortaliza și vei transmite mai departe ceea ce a vrut sa exprime artistul. Asta dacă vrei să faci fotografie de spectacol și nu doar poze cu artiști.

Citeste si “Ballet Magazine vă prezintă juriul proiectului Ballet Photography”

Dacă pentru fotografierea altor genuri de spectacol te poți baza numai pe tehnica din dotare și pe talentul tău de a surprinde anumite momente și viteza de declanșare, te asigur că pentru fotografia de balet nu este suficient. Se vede – pentru cine cunoaște – dacă un fotograf s-a bazat doar pe talentul de sniper și pe aparatură sau are și ceva cunoștințe în domeniu. Pentru asta e nevoie să ai alături, măcar din când în când, un profesionist din domeniul baletului.

Nu trebuie să te apuci să faci balet la propriu, ci doar să înveți mișcările și ceva coregrafie. Nu e rău să vezi cât mai multe spectacole și fotografii făcute de profesioniști din timpul spectacolului.

 

Mini-ghid de fotografie

Mihaela Soare in “Baiadera”

 

Artiștii, de orice fel, întâi stăpânesc tehnica și apoi trec la partea artistică. Nu ai cum să interpretezi un rol până nu știi textul. Vă asigur că nu este așa de ușor cum pare. Bazându-te pe aparatură și trăgând multe cadre pe secundă evident că poți avea șansa de a prinde momentul potrivit. Rețineți, am spus puteți avea șansa, nu că sigur veți prinde.

Până să ajungi să surprinzi trăirile balerinilor, trebuie să fii stăpân pe mișcări. Mai exact, pe momentul în care trebuie să declanșezi.

In 1982, când am început să fotografiez balet, am venit cu viteza de declanșare și cu un anume simț. Nu a fost suficient. Fotografia se bazează și pe foarte multă răbdare din partea fotografului. Momentul maxim este o fracțiune de secundă. L-ai pierdut…asta e. Data viitoare!

Anne-Marie Vretos in “Coppelia”

Am vazut foarte multe grand jeté-uri prinse azi mulțumită aparaturii digitale. Dar sunt multe alte mișcări la care punctul maxim e atunci când sunt sincronizate mâinile, picioarele, corpul și expresia. Deci…studiu, răbdare și atenție.

Vom merge mai departe discutând despre fotografia de balet făcută în timpul spectacolului. Celor ce vor să realizeze fotografii de balet clasic, le spun de la început că ideea de a-ți lua un aparat mirrorless pentru a putea trage rafala fără să faci zgomot nu e cea mai fericită.

Nu intru în detalii tehnice privind aparatura, ci în altele care țin de noțiunea de fotograf. Dacă pun în mâna oricui un astfel de aparat și îi spun să tragă cât mai mult până termină cardul și apoi alege ce e bun, nu înseamnă că e fotograf. Cu atât mai puțin de balet. E ca și cum te duci la vânătoare de rațe cu mitraliera. Poți avea noroc sau nu.Vă asigur că la balet, nu. Și oricum, nu te vei numi fotograf de balet.

 

Mini-ghid de fotografie de balet: Fotografia de spectacol e mai mult decat o fotografie cu balerini

Să consideram ca ești tobă de carte și știi când să prinzi punctul maxim al fiecărei mișcări. Ca să faci o fotografie de balet trebuie să ai și niste noțiuni minime de tehnică fotografică, de estetică, altfel, ies niște poze cu balerini. Aici depinde de gustul, pretențiile și de cerințele beneficiarului, dacă e cazul.

Dinamica mișcării este mai importantă într-un spectacol de balet decât la alte genuri de spectacole.

Dacă ne așezăm în mijloc, paralel cu scena, facem fotografie pentru carte de balet. In afară de corectitudinea mișcării nu va spune nimic. Mulți ani am făcut și eu la fel, pentru că așa se cerea pentru articolele din presă. Cu timpul, mi-am dat seama că acele imagini sunt foarte bune ca fotografii documentare, mai mult decât ca fotografii artistice.

 

Importanța fundalului în fotografia de balet

Un alt element important zic eu, care văd că e tot mai mult neglijat în general în fotografie, este fundalul. Știu că nu e simplu într-o fracțiune de secundă să gândești tot, dar aici intervine experiența și simțul fiecăruia. Un element neadecvat din fundal îți poate strica fotografia. O să spuneți că nu-i o problemă, se scoate la editare. Nu întotdeauna se poate.

Ideal ar fi să vezi măcar o dată un spectacol înainte de a-l fotografia. In cariera mea de fotoreporter n-am prea avut norocul ăsta. In orice caz, un spectacol trebuie să-l fotografiezi de cel puțin 3 ori din unghiuri diferite. Nu știi niciodată ce surprize apar.

După ce stăpânești fotografia cu un singur balerin, vine rândul fotografiilor cu doi sau mai mulți. Eh, aici e aici! Atenție distributivă! Patru mâini, patru picioare și apoi grijă la ce fac cei doi soliști și ansamblul.

 

Mini-ghid de fotografie de balet: Probleme tehnice ale fotografiei de spectacol

Să vedem și niște probleme tehnice de fotografie. Majoritatea fotografilor amatori și chiar unii profesioniști începători (veți vedea de ce am precizat începători) lucrează în modul auto. La spectacole, în general nu numai de balet, nu ține. Diferențele de luminozitate sunt foarte mari, în special la balet și “te fură”.

Altfel spus, nu-ți oferă o expunere corectă pe subiect. De aceea, față de valorile pe care le măsori folosind preponderent central, trebuie să mai ajustezi ca să-ți iasă și detalii din fundal.

 

De ce am zis profesioniști începători? Pentru că profesioniștii cu experiență și fotoreporterii lucrează în manual indiferent cât de performant e aparatul. Unele erori de expunere sunt mult mai mici decât în auto.

Dovadă stă faptul că timp de zeci de ani, atâția fotografi au lucrat pe film cu o sensibilitate mult mai mică decât se poate acum.

Cu o măsurare a luminii mai puțin sofisticată, fără programe, mult timp cu obiective cu distanță focală fixă și….ce fotografii s-au facut în lume!

 

 

 

Obiectivul aparatului nu înlocuiește ochiul fotografului

Azi se trag mii de cadre din care nu ai ce alege. Aparatura te ajută dacă știi cum să o folosești. Niciun aparat nu va putea înlocui omul din spatele lui, pentru că fotografia trebuie gândită și simțită. Dar despre aceste apecte, în episodul următor : Mini-ghid de fotografie de balet: Surprinderea emoțiilor

Related Posts

Leave a Comment

Această pagină, în contextul prestării de servicii, foloseşte cookie-uri. Continuând să vizitezi site-ul, ești de acord cu folosirea lor. Pentru mai multe informaţii, inclusiv informaţii despre eliminarea acestora, apasa pe Politica de confidentialitate. Sunt de Acord Politica de confidentialitate